بنیاد بین المللی حفاظت از میراث در مناطق درگیر برای جلوگیری از فروپاشی بیشتر، در یک اقدام اضطراری طاق کسری را به داربست‌های تخصصی مجهز خواهد کرد.

نصب داربست تخصصی برای جلوگیری از ریزش طاق کسری

به گزارش قدس آنلاین، طاق تیسفون (طاق کسری) واقع در ۴۰ کیلومتری جنوب بغداد در قرن ششم پس از میلاد ساخته شده است. این طاق بزرگترین طاق آجری جهان و بزرگترین طاق ایستاده است که تا دوران مدرن ساخته شده است. این کاخ بخشی از مجموعه کاخ‌های ساسانی است که با ارتفاع ۳۷ متر و عرض ۲۶ متر آن را به یک بنای تاریخی و فرهنگی منحصر به فرد تبدیل کرده است.

این بنای تاریخی در حال فروپاشی مورد توجه جهانی قرار دارد اما اقدامات حفاظتی مناسبی از آن نمی‌شود ولی به تازگی بنیاد بین المللی حفاظت از میراث در مناطق درگیر (الیف) در سوئیس اعلام کرده که طاق کسری یک چالش حفاظتی بسیار مهم است و مجموعه‌ای از ریزش‌های جزئی طاق آجری در سال‌های ۲۰۱۹ و ۲۰۲۰ ضرورت اقدامات تثبیت آن را نشان می‌دهد. پس از ارزیابی حفاظتی ALIPH که به درخواست وزارت فرهنگ، گردشگری و آثار باستانی عراق در نوامبر ۲۰۲۰ تأمین مالی شد، این پروژه اقدامات اضطراری فوری توصیه شده را اجرا خواهد کرد.

برای جلوگیری از فروپاشی بیشتر، این پروژه دارای داربست‌های تخصصی خواهد بود که طاق را پشتیبانی می‌کند و حسگرهایی را برای نظارت بر شکاف‌های بنا نصب می‌کند. این کار توسط یک اسکن سه بعدی با وضوح بالا پشتیبانی می‌شود که توسط ALIPH تأمین می‌شود و توسط ICONEM (یک استارت آپ نوآورانه که در دیجیتالی کردن سایت‌های میراث فرهنگی در معرض خطر به صورت سه بعدی تخصص دارد) در ژانویه ۲۰۲۱ تهیه شده است. پس از تثبیت طاق، تیم‌های مختلفی طرح حفاظت کامل از این بنا را توسعه خواهند داد.

منبع: مهر

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.