براساس ماده۱۲۴ قانون برنامه ششم توسعه، دولت قبل مکلف بود پیش‌نویس لایحه برنامه هفتم توسعه را به دولت سیزدهم تحویل دهد تا دولت پیش از پایان شهریور ۱۴۰۰، لایحه برنامه هفتم توسعه را ارائه کند.

 بلاتکلیفی برنامه هفتم توسعه

اما متأسفانه دولت سابق به تکلیف خود عمل نکرد و اکنون این دولت رئیسی است که اگر دست به کار نشود، کشور با خلأ برنامه کلی برای اداره و توسعه روبه‌رو می‌شود. 
مهلت اجرای قانون برنامه ششم توسعه، انتهای فروردین ۱۴۰۱ به پایان می‌رسد و همین خلأ موجب شد مرکز پژوهش‌های مجلس پیش از پایان دولت قبل، هشدار دهد که در صورت عدم ارائه لایحه دولت، مجلس مجبور است لایحه برنامه ششم توسعه را برای یک سال تمدید کند. این نکته از آن جهت اهمیت پیدا می‌کند که با وجود عدم الزام قانونی، اما برپایه یک رویه، مجمع تشخیص مصلحت نظام از برنامه دوم توسعه، به ارائه سیاست‌های کلی برنامه‌های توسعه پرداخته و می‌توان این انتظار را داشت که این مسئله روند تدوین برنامه هفتم را طولانی‌تر کند. 

حاجی دلیگانی: مجبور به تمدید برنامه ششم هستیم 

پیشتر حاجی ‌بابایی رئیس کمیسیون «برنامه، بودجه و محاسبات» با اشاره به همین نکته به فارس گفته بود مجلس مجبور به تمدید یک‌ساله برنامه ششم توسعه است. دیروز هم حسینعلی حاجی‌دلیگانی در گفت‌وگو با مهر، درباره زمان ارائه لایحه برنامه هفتم به مجلس شورای اسلامی، گفت: بعید است لایحه برنامه هفتم توسعه به مجلس ارائه شود و با توجه به اینکه تاکنون درباره تنظیم برنامه هفتم توسعه، اقدامی صورت نگرفته، لازم است برنامه ششم توسعه با هماهنگی بین دولت و مجلس برای یک سال دیگر تمدید شود. نماینده مردم شاهین شهر در مجلس شورای اسلامی تصریح کرد: باید برنامه هفتم توسعه پیش از تدوین بودجه سال ۱۴۰۱ در مجلس تصویب می‌شد و از آنجا که برای این‌کار زمان لازم وجود ندارد، نمایندگان طرح تمدید یک ساله برنامه ششم توسعه را تدوین کردند. همچنین جعفر قادری عضو دیگر کمیسیون برنامه و بودجه مجلس هم در گفت‌وگو با فارس، درباره احتمال تمدید یک‌ساله قانون برنامه ششم توسعه گفت: به دولت پیشنهاد کرده‌ایم «وقتی که لایحه بودجه سال ۱۴۰۱ را به مجلس ارائه کرد، موضوع درخواست تمدید یک ساله قانون برنامه ششم توسعه را هم به مجلس بدهد».

خدابخشی: نیازی به یک سال تمدید نیست 

در عین حال محمد خدابخشی نایب رئیس اول کمیسیون برنامه و بودجه و محاسبات معتقد است نیازی به تمدید برنامه ششم نیست و مجلس می‌تواند در صورت ارائه لایحه برنامه هفتم توسط دولت، پس از بررسی بودجه ۱۴۰۱، به تصویب برنامه هفتم اقدام کند. وی با اشاره به تلاش و تقید دولت به ارائه بودجه ۱۴۰۱ در موعد قانونی یعنی ۱۵ آذر، به قدس گفت: زمانی که دولت آقای روحانی بنا بود برنامه ششم توسعه را ارائه کند، این کار را نکرد و تنها برخی احکام بودجه‌ای را به مجلس داد و مجلس مجبور شد با همکاری مرکز پژوهش‌ها خود اقدام به تدوین لایحه برنامه ششم توسعه کند. در آن زمان رهبر معظم انقلاب از این مسئله گلایه و تأکید کردند کشور نباید بدون برنامه بماند. 

خدابخشی با اشاره به اینکه شخص رئیس‌جمهور مطابق قانون اساسی عهده‌دار ارائه لایحه برنامه هفتم است و اصل ارائه برنامه ضروری است، درباره تمدید برنامه فعلی می‌گوید: «اگر قرار است برنامه ششم تمدید شود، درنهایت ۶ ماه یا میزانی کمتر از اینکه دولت فرصت داشته باشد برنامه هفتم توسعه را تدوین کند، کافی است و ضرورتی به تمدید یک‌ساله برنامه ششم نیست».
نایب رئیس کمیسیون برنامه و بودجه به اقدامات مجلس هم در این زمینه اشاره و اضافه می کند: ما در مجلس منتظریم دولت برنامه هفتم را به مجلس ارائه دهد. در کمیسیون برنامه و بودجه هم بررسی‌های لازم آغاز شده تا وضعیت بخش‌ها و احکام مختلف برنامه ششم را به تفکیک بسنجیم.

در واقع مجلس در حال انجام یک آسیب‌شناسی از علت محقق نشدن اهداف برنامه ششم است».  این عضو کمیته برنامه‌ریزی، آمایش و آمار مجلس در پاسخ به اینکه آیا بودجه ۱۴۰۱ طبق روال عادی باید بر اساس برنامه ششم نوشته می‌شد؟ گفت: بله، البته از دولت هم انتظار می‌رود در بودجه ۱۴۰۱ به احکامی که ماهیت بودجه‌ای دارند توجه کند. دولت برای استان‌های مختلف هدف‌گذاری‌های مختلفی در رشد اقتصادی داشته و ان‌شاء‌الله این هدف‌گذاری ها هم در بودجه و هم برنامه هفتم لحاظ شود. 

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.