از سال گذشته اجرای طرح اصلاح و بهینه‌سازی رایگان موتورخانه مشترکان خانگی، تجاری و اداری آغاز شده است.

از بهینه‌سازی موتورخانه تا بستن دریچه‌های کولر

رئیس پژوهش و فناوری و سرپرست بهینه‌سازی گاز شرکت گاز خراسان رضوی در گفت‌وگو با قدس گفت: از مشترکانمان تقاضا داریم مدیریت لازم را در مصرف انرژی داشته باشند؛ این درخواستمان در روزهایی که‌خیلی سرد است به مراتب جدی‌تر می‌شود زیرا به پایداری شبکه‌ها نیازمندیم تا مشکلی برای تأمین گاز مشترکان به‌وجود نیاید.

راهکارهایی برای کاهش مصرف انرژی

دکتر حمیدرضا افشون افزود: به‌طور قطع ما نیز وظایفی داریم که آن‌ها را به صورت عملیاتی در هر شرایط دمایی انجام می‌دهیم اما از مشترکان نیز به‌خصوص در روزهای سرد انتظار کمک داریم که کمک سختی نخواهد بود و به صورت راهکارهای بسیار ساده‌ای مطرح می‌شود.

وی با اشاره به اینکه مشترکان با کنترل دمای منازل می‌توانند در این راه گام مؤثری بردارند، بیان کرد: مشترکانی که تجهیزات گرمایشی آن‌ها ترموستات دارد کارشان ساده‌تر است. دمای آسایش استاندارد منازل بین ۱۸ تا ۲۲ درجه سانتیگراد است، بنابراین دمای منازل نباید از ۲۲ درجه بالاتر برود و اگر هوای بیرون سرد می‌شود و شهروندان در منازلشان احساس سرما می‌کنند می‌توانند به‌جای اینکه دمای سیستم گرمایشی را بالا ببرند، لباس مناسب‌تری بپوشند.

رئیس پژوهش و فناوری شرکت گاز خراسان رضوی خاطرنشان کرد: یکی از زمینه‌های دیگر برای کنترل مصرف می‌توان به منازلی که دارای کولرآبی هستند اشاره کرد. وقتی هوا سرد است هوای گرم به سمت بالا رفته و انرژی گرمایی به‌شدت از کانال‌های کولر هدر می‌رود، بنابراین بستن کانال‌های کولر یکی از راه‌های جلوگیری از هدررفت گرماست.
افشون در ادامه با اشاره به اینکه در کل استان بیش از ۲میلیون و ۵۰۰ مشترک مصرف گاز داریم، تصریح کرد: افراد اگر در منازلشان اتاق‌هایی دارند که استفاده نمی‌شود در آن را بسته و وسایل گرمایشی آن را خاموش کنند. اگر هر مشترکی همین کارهای ساده را انجام دهد کمک بسیار زیادی به کاهش مصرف انرژی خواهد شد.

وی توضیح داد: اگر مشترکان بتوانند ۱۰ درصد در کاهش مصرف گاز سهیم شوند می‌توانیم در شبانه‌روز حدود ۶ میلیون مترمکعب این انرژی را ذخیره کرده و در بخش‌هایی که نیاز است از آن بهره ببریم.
حمیدرضا افشون با بیان آنکه اگر دمای منازل که برای مثال ۲۴ درجه سانتیگراد است  به ۲۲ درجه که درجه استاندارد آسایش است رسانده شود روزی ۶ درصد در مصرف گاز صرفه‌جویی خواهیم داشت، اظهار کرد: برای آنکه همه مشترکان در اقصی نقاط استان پهناور خراسان رضوی از این انرژی بهره‌مند شود، بهتر است به این توصیه‌ها عمل شود تا به شرکت گاز در تأمین پایدار گاز برای همه مشترکان کمک شود.

طرح قبوض رایگان

وی همچنین درخصوص طرح قبوض رایگان برای مشترکان کم‌مصرف نیز گفت: از سال گذشته طرح قبوض رایگان اجرایی شده است و اگر میزان مصرف مشترکی در پنج ماه سرد سال زیر۲۰۰مترمکعب در ماه باشد، قبض برایش  صادر نخواهد شد و گاز مصرفی آن مشترک رایگان خواهد بود.

جرایم مشترکان پرمصرف

سرپرست بهینه‌سازی گاز شرکت گاز خراسان رضوی تأکید کرد: امسال نیز پیشنهاد شده اگر مشترکانی میزان استاندارد مصرف گاز را رعایت نکنند و از میزان مصرف متداول خیلی بیشتر مصرف نمایند برای آن‌ها جرایمی در نظر گرفته شود؛ این طرح هنوز در حد پیشنهاد است و متعاقباً اعلام خواهد شد.

وی در ادامه اظهار کرد: لازم به یادآوری است همه این طرح‌ها برای آن است که بتوانیم شبکه را پایدار نگه داریم، چون اولویت ما برای مشترکان خانگی است و در صورت رعایت آن، نیاز به محدودسازی گاز صنایع نیست. بنابراین در هوای سرد روزهای اخیر و ماه‌های آینده نیاز به همراهی بیشتر مشترکان داریم.

افشون تأکید کرد: خوشبختانه در سال گذشته در مشهد و همچنین استان مشکلی برای تأمین گاز نداشته‌ایم و مواردی که پیشنهاد شده، به‌منظور همراهی شهروندان برای اطمینان بیشتر است.

وی در ادامه از طرح اصلاح و بهینه‌سازی موتورخانه مشترکان خبر داد و تصریح کرد: از سال گذشته این طرح نیز به صورت خانگی، تجاری و اداری آغاز شده که به صورت رایگان موتورخانه مشترکان اصلاح می‌شود. با این اصلاح دست‌کم ۱۰ تا ۳۰ درصد در مصرف گاز صرفه‌جویی شده است. دراین طرح بدون آنکه مشترک هزینه‌ای را متحمل شود می‌تواند با اعلام در سایت، تقاضای خود را به شرکت گاز اعلام نماید.

رئیس پژوهش و فناوری و سرپرست بهینه‌سازی شرکت گاز خراسان رضوی در پایان خاطرنشان کرد: اگرچه از لحاظ گاز غنی هستیم وعنوان دوم گاز را در جهان داریم اما این موضوع نباید سبب استفاده بیش ازحد آن شود. باید در نگهداری این ذخایر ملی و حفظ آن برای نسل‌های آینده بکوشم، همچنین با درست مصرف کردن آن سبب استفاده این انرژی در بخش‌های صنعتی شویم که بالطبع در کنار آن، بحث تولید و اقتصادی نیز مطرح می‌شود.

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.