راه‌اندازی اقامتگاه بومگردی درب سنگی روستای بهاباد شهرستان گناباد، تعداد اقامتگاههای بومگردی این شهرستان گناباد را به ۱۵ اقامتگاه افزایش داد.

تعداد اقامتگاههای بومگردی شهرستان گناباد به ۱۵ اقامتگاه افزایش یافت

به گزارش قدس آنلاین، معاون گردشگری مدیرکل میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری خراسان رضوی در مراسم افتتاح ابن اقامتگاه بومگردی در شهرستان گنابادگفت: اقامتگاههای بومگردی با توجه به ظرفیتهای خود قابلیت بسیار خوبی برای توسعه گردشگری روستایی و جبران خسارتهای ناشی از شیوع کرونا دارند.

یوسف بیدخوری از اقامتگاههای بومگردی به عنوان ظرفیت مهم احیا و توسعه کمی و کیفی صنعت گردشگری استان خراسان رضوی و از جمله مناطق روستایی یاد کرد و افزود:باید از این ظرفیتها برای رونق  اقتصادی و افزایش اشتغال و کارآفرینی استفاده کرد.

وی ادامه داد: اقامتگاههای بومگردی با توجه به قابلیتهای خود و از جمله آمیختگی با فرهنگ و آداب و رسوم کهن مناطق مختلف در افزایش جذب گردشگر و مسافر در سطح استان خراسان رضوی نقش مهمی دارند.

معاون گردشگری مدیر کل میراث فرهنگی، گردشگری و صنایع دستی خراسان رضوی گفت: با وجود آن که به دلیل شیوع ویروس همه گیر کرونا جذب مسافر و گردشگر به مناطق شهری و روستایی کاهش یافته است ولی با کاهش تبعات ییماری کووید ۱۹ اقامتگاههای بومگردی دوباره به ساختار واقعی خود در افزایش جذب گردشگران باز می گردند.

بیدخوری افزود: در اقامتگاههای بومگردی فرهنگ کهن و آداب و رسوم کهن مناطق روستایی به معنای واقعی احساس می شود و این اقامتگاهها ظرفیت مناسبی برای بازشناسی هویت تاریخی و گردشگری نقاط مختلف هستند.

وی ادامه داد: فعالیت اقامتگاههای بومگردی نقش زیادی در افزایش ماندگاری مسافران و  توزیع مناسب و متعادل گردشگران در سطح شهرستانهای گردشگر پذیر استان خراسان رضوی دارد.

معاون گردشگری مدیر کل میراث فرهنگی، گردشگری و صنایع دستی خراسان رضوی گفت: گناباد در راه اندازی اقامتگاههای بومگردی در استان خراسان رضوی پیشگام است و بیشترین تعداد این اقامتگاهها در بین شهرستانهای استان را به خود اختصاص داده است.

فرماندار گناباد هم دراین مراسم گفت: این شهرستان با برخورداری از پیشینه تاریخی کهن و آثار تاریخی و ظرفیتهای گردشگری متعدد و متنوع از قابلیتهای بسیاری برای جذب مسافر و گردشگر برخوردار است و اقامتگاههای بومگردی ظرفیت مهمی برای آشنایی با فرهنگ و آداب و رسوم و معماری کهن این منطقه محسوب می شوند.

حامد قربانی افزود: صنعت گردشگری این شهرستان به دنبال شیوع ویروس همه گیر کرونا و کاهش سفر و گردشگر و مسافر و تعطیلی واحدهای اقامتی با خسارتهایی مواجه شد و فعالان این بخش نیازمند حمایت بیشتر مسوولان ذیربط از طریق پرداخت تسهیلات هستند.  

اقامتگاه بومگردی درب سنگی روستای بهاباد شهرستان گناباد با حدود ۱۰ میلیارد ریال هزینه کرد به بهره برداری رسیده است که یک میلیارد ریال آن از محل تسهیلات و بقیه آورده بخش خصوصی است و با بهره برداری از آن تعداد اقامتگاههای بومگردی این شهرستان به ۱۵ اقامتگاه افزایش یافت.

از مجموع ۲۵۰ اثر تاریخی شناسایی شده در گناباد ۱۴۸ اثر در فهرست آثار ملی به ثبت رسیده است که در این میان قنات قصبه به عنوان تنها اثر ثبت شده خراسان رضوی در فهرست آثار جهانی یونسکو از جایگاه خاصی برخوردار است و از مجموع آثار تاریخی و گردشگری گناباد ۶۰ اثر سابقه چند هزار ساله دارد.

۱۲ آیین سنتی گناباد هم در فهرست میراث معنوی کشور به ثبت رسیده است.

منبع: ایرنا

انتهای خبر/

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.