صبح دیروز رسانه‌ها با یک اجتماع غافلگیرکننده در بستر زاینده‌رود مواجه شدند؛ اطراف پل خواجو میزبان هزاران نفر از کشاورزان و مردم اصفهانی بود که تنها و تنها یک خواسته داشتند؛ احیای دائمی زاینده‌رود.

 معاون اول رئیس جمهور: به وزرای نیرو و جهاد دستور پیگیری دادم

کشاورزان اصفهانی از روزهای گذشته با برپایی چادر در بستر خشک زاینده‌رود مطالبات خودشان در خصوص تعیین تکلیف وضعیت کشت پاییزه را مطالبه می‌کردند. اما نکته جالب توجه این اجتماع از یک سو حجم پلاکاردهای در دست مردم بود که اجازه هر گونه سوءاستفاده به بدخواهان حاضر در جمعیت را نداد. با وجود اینکه این اجتماع چند ساعت به طول انجامید اما عملاً هیچ شعار ساختارشکنانه یا حرکت اعتراضی خاصی از سوی جمعیت دیده نشد و تلاش حساب‌های کاربری‌ای که دنبال سوءاستفاده از این اعتراض بودند به جایی نرسید.

پوشش زنده اعتراض مردم در شبکه خبر!

البته از حق نگذریم پوشش زنده صداوسیما از این اجتماع و تهیه گزارش‌های متعدد در بخش‌های مختلف خبری، کنترل فضای خبری را به طور کامل در دست گرفت. امام‌جمعه اصفهان هم در خطبه‌های دیروز خود گفت: دولت به کشاورزان همه‌جانبه کمک کند، دولت بدون اینکه سخت بگیرد باید تسهیلات بدهد و ادارات جوانان کشاورز را در استخدام اولویت قرار بدهند. به گزارش فارس در سال‌های گذشته به دلیل نبود بارش‌ها و سوءمدیریت در منابع آب زاینده‌رود حجم آب سد زاینده‌رود به 179 میلیون مترمکعب رسیده است و آن گونه که مدیر بهره‌برداری سد اعلام کرده در صورت عدم مدیریت مصرف و ادامه بارش‌ها به صورت فعلی حجم سد تنها جوابگوی دو ماه آینده مردم اصفهان خواهد بود. نکته مهم در این است که نمایندگان اصفهان در مجلس خود طی ادوار مختلف نقش مهمی در انتقال آب زاینده‌رود به صنایع فولادی اصفهان داشتند و به نظر می‌رسد اکنون باید علاوه بر مسئولان دولتی پاسخگو باشند. 

دستور مخبر به وزیران نیرو و جهاد 

از نخستین دقایق این اجتماع، محمد مخبر، معاون اول رئیس‌جمهور اعلام کرد با مردم گفت‌وگو خواهد کرد. او ساعتی بعد در گفت‌وگوی زنده با مردم اصفهان اظهار کرد: معضل خشکسالی در همه استان‌ها مطرح است به ‌طوری که رئیس جمهور در این یک ماه، دو بار شورای عالی آب برگزار کردند. 

وی ادامه داد: رئیس جمهور به‌دنبال موضوع آب بودند و امروز هم پیگیری کردند و من هم در همین راستا به وزیران نیرو و جهاد کشاورزی دستور پیگیری دادم؛ دولت به جد پیگیر است که این مسئله را به هر نحوی مدیریت کند تا این دوره سخت را پشت سر بگذاریم. مخبر همچنین تصریح کرد: واقعاً دنبال حل مشکل هستیم، در بین مردم شرق اصفهان حضور داشتم و وضعیت آن‌ها را دیدم و انصافاً وضعیت سختی دارند ما هم دنبال هستیم به هر وسیله‌ای که هست مشکل را حل کنیم.

معاون اول رئیس‌جمهور گفت: استان‌های اصفهان، چهارمحال و بختیاری، یزد و خوزستان دچار مشکل آب هستند و ان‌شاءالله به شکلی که مشکل این استان‌ها حل بشود موضوع را دنبال می‌کنیم و نتایج را به اطلاع مردم خواهیم رساند و وزرا هم دارند کار می‌کنند و طرح‌های مختلفی دارند و پیشنهاداتی را هم مطرح کرده‌اند که آن‌ها را شنبه (امروز) بررسی خواهیم کرد.

محرابیان: هر چه سریع‌تر جلسه ستاد احیای زاینده‌رود برگزار می‌شود

علی‌اکبر محرابیان، وزیر نیرو هم که خود هفته گذشته در جمع کشاورزان اصفهانی حاضر شده بود، در گفت‌وگویی تلویزیونی از مردم اصفهان عذرخواهی کرد. وی با بیان اینکه برای مدیریت حوضه زاینده‌رود با دستور معاون اول قرار بر این شد که هر چه سریع‌تر جلسه ستاد احیای زاینده‌رود برگزار شود، اظهار کرد: امیدواریم تصمیم‌های مناسبی با پیشنهادهایی که به این جلسه می‌بریم اتخاذ شود و مردم این حوضه را در مناطق مختلف مطلع و خوشحال کنیم. وی عنوان کرد: قرار بر این شد وزارتخانه‌های جهاد کشاورزی و صمت در کنار وزارت نیرو به‌صورت فعال وارد شوند تا شرایط را مدیریت کنیم تا آسیبی که به برخی کشاورزان وارد شده را به حداقل برسانیم. محرابیان در پایان یادآور شد: شرمنده کشاورزان هستیم و نمی‌توانیم مقداری که برای کشت آن‌ها لازم است را تأمین کنیم و امیدواریم با فضل و عنایت الهی در ماه‌های آینده این کمبودها را جبران کنیم.

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.