عضو کمیسیون انرژی مجلس شورای اسلامی گفت: رییس‌جمهوری کنونی آمریکا، اشتباهات رییس‌جمهوری پیشین را تکرار نکند و بداند تهدید جمهوری اسلامی به تحریم بیشتر نه تنها به روند مذاکرات هسته‌ای کمکی نمی‌کند بلکه روند مذاکرات را مختل خواهد کرد.

بایدن اشتباهات ترامپ را تکرار نکند

به گزارش قدس آنلاین، مجید ناصری نژاد  درباره اظهارات اخیر رییس جمهوری آمریکا درباره کاهش خرید نفت از ایران اظهار کرد: ایالات متحده اکنون در موقعیتی نیست که بتواند ایران را به اندازه گذشته تحت فشار قرار دهد. حتی زمانی که واشنگتن بسیار قدرتمندتر از اکنون بود هم نتوانست فروش نفت ایران را با محدودیت جدی مواجه کند یا به صفر برساند.

وی اضافه کرد: هنوز مدت زمان زیادی از شکست طرح فشار حداکثری دونالد ترامپ رییس جمهوری پیشین ایالات متحده نمی گذرد و بهتر است جو بایدن رییس جمهوری کنونی آمریکا از گذشته عبرت بگیرد و دنبال تکرار خطاهای گذشته نباشد.

این نماینده مجلس با بیان اینکه نفت جمهوری اسلامی ایران جایگاه ویژه ای در بازار نفت دارد و بازار انرژی جهان به نفت خام و دیگر محصولات ایران نیازمند است، گفت: باوجودی که آمریکا قادر به اعمال محدودیت بیشتر روی فروش نفت خام ایران نیست اما ما شرایط تحریم و فشار آمریکا را باید به فرصت تبدیل کرده و تلاش کنیم تا بودجه کشور را از نیازمندی به فروش نفت خام رها کنیم.

عضو کمیسیون انرژی مجلس شورای اسلامی یادآور شد: سال هاست مقام معظم رهبری بر جلوگیری از خام فروشی نفت تاکید دارند و در راستای تحقق فرمایشات معظم له و همچنین مقابله با تحریم های ظالمانه آمریکا و همپیمانانش لازم است صنایع پایین دستی مثل پالایشگاه ها و پتروشیمی ها را تقویت کنیم تا بتوانیم به جای نفت خام، فرآورده های آن را به جهان به ویژه کشورهای همسایه بفروشیم.

تحریم فرصتی برای توسعه صنایع پایین دستی نفت است

نماینده شادگان در مجلس شورای اسلامی گفت: آمریکایی ها جایی به ما فشار می آورند که ما نقطه ضعف داشته باشیم و چون در حوزه فروش نفت خام ضعف داریم در این حوزه به ما فشار می آورند اما اگر بتوانیم نفت را به فرآورده تبدیل کنیم هرگز به فکر فشار بر جمهوری اسلامی از این طریق نخواهند افتاد و تحریم فرآورده های نفتی به خاطر تنوع محصولات و بازارها به هیچ وجه ممکن نیست.

وی اظهار کرد: اینکه آمریکا به دنبال اعمال محدودیت بر روی صادرات فرآورده های نفتی ایران نیست به خودی خود اهمیت راهبردی بودن توسعه این صنایع را در حوزه شکست تحریم ها نشان می دهد. امروز، جهان نه تنها به نفت خام ایران بلکه بیش از نفت خام به محصولات و فرآورده های نفتی ایران نیازمند است و تبدیل نفت به فرآورده ارزش افزوده بالایی برای کشور ایجاد کرده و باعث رونق اشتغال و توسعه صنایع مختلف می شود.

ناصری نژاد، تحریم نفت خام ایران را فرصتی برای توسعه صنایع مرتبط با فرآوری نفت ارزیابی کرد و گفت: خودکفایی در تولید بنزین یکی از نمونه های بارز شکوفایی اقتصادی در دوران تحریم است و ما به عنوان کشوری که واردکننده بنزین بودیم اکنون صادرکننده آن هستیم.

وی با تاکید بر لزوم تسریع روند توسعه صنایع پتروپالایشی گفت: ظرفیت بزرگی در حوزه صادرات محصولات پتروشیمی وجود دارد و بعد از فروش نفت خام، فروش محصولات پتروشیمی بیشترین ارزآوری را برای کشور دارند. در زمینه محصولات پتروشیمی نه تنها نیاز داخل بلکه نیاز بخشی از بازارهای منطقه ای را هم تامین می کنیم ولی این اول راه است و بازارهای جهانی تشنه محصولات ایرانی هستند.

وی در واکنش به اظهارات چندی پیش وزیر خارجه آمریکا درباره استفاده از گزینه های دیگر در صورت شکست مذاکرات هسته ای گفت: تهدیدات آمریکا نخ نماشده و دیگر در دنیا خریداری ندارد. رییسان جمهوری ایالات متحده از ابتدای انقلاب تاکنون همواره جمهوری اسلامی را به اقدام نظامی، تحریم و دیگر اقدامات تهدید کرده اند اما فشارهای آنها نه تنها خللی در رویکرد استقلال طلبانه و عزت جویانه جمهوری اسلامی ایجاد نکرده بلکه عزم مردم و مسئولان را برای مقاومت تقویت کرده است.

نماینده دوره های هفتم، هشتم، دهم و یازدهم مجلس شورای اسلامی، هدف مقامات آمریکایی از تکرار تهدیدات علیه جمهوری اسلامی را سرپوش گذاشتن بر شکست های گذشته عنوان کرد و افزود: بیش از چهار دهه تلاش آمریکایی ها برای محدود کردن ایران با شکست مواجه شده است و اکنون هم نمی توانند همزمان هم جمهوری اسلامی را تهدید کنند و هم مدعی مذاکره باشند.

وی تصریح کرد: اکنون این تهران است که دست بالا را در مذاکرات هسته ای دارد و حرف آخر را می زند و واشنگتن به عنوان ناقض برجام باید خواسته های ایران در حوزه راستی آزمایی رفع تحریم ها را عملیاتی کرده و تضمین های لازم درباره پایدار بودن توافق را بدهد.

ناصری نژاد افزود: رویکرد دولت دموکرات بایدن نسبت به برجام و رفع تحریم های ایران ثابت کرد که احزاب حاکم بر ایالات متحده تفاوتی با یکدیگر ندارند و همگی تحت تاثیر لابی صهیونیستی آیپک قرار دارند و دشمنی با ایران را به آسانی کنار نمی گذارند.

عضو کمیسیون انرژی مجلس شورای اسلامی خاطرنشان کرد: رییس‌جمهوری کنونی آمریکا بهتر است اشتباهات رییس‌جمهوری پیشین را تکرار نکند و بداند تهدید جمهوری اسلامی به تحریم بیشتر به روند مذاکرات هسته‌ای کمکی نکرده و تنها روند مذاکرات را مختل می‌کند.

صادرات نفت ایران اکنون در وضعیت خوبی است

وی با اشاره به عضویت ایران در سازمان همکاری شانگهای که مصرف کنندگان بزرگ انرژی جهان مثل چین و هند عضو آن هستند، گفت: عضویت در این سازمان بزرگ منطقه ای فرصت خوبی برای افزایش همکاری های تهران با قدرت های بزرگ آسیایی و مصرف کنندگان بزرگ انرژی جهان فراهم کرده است اما بازار فروش نفت خام و فرآورده های نفتی ایران تنها به اعضای سازمان همکاری شانگهای محدود نمی شود و همسایگان ایران، کشورهای منطقه و حتی بسیاری از کشورهای دیگر جهان خارج از منطقه را نیز شامل می شود.

عضو کمیسیون انرژی مجلس شورای اسلامی با بیان اینکه جمهوری اسلامی در چارچوب «عزت، حکمت و مصلحت»، با همه کشورهای دنیا به جز رژیم صهیونیستی و آمریکا تعامل دارد، گفت: دولت سیزدهم هم در چارچوب سیاست خارجی متوازن، تعامل با جهان به ویژه همسایگان و کشورهای جهان اسلام را در دستور کار قرار داده و محدودیتی در این ارتباط وجود ندارد و تهران با همه کشورهای دنیا در چارچوب منافع مشترک و احترام متقابل همکاری می کند.

ناصری نژاد با بیان اینکه صادرات نفت ایران باوجود تحریم‌های آمریکا، اکنون در وضعیت خوبی قرار داد، افزود: وضعیت ارزآوری کشور بهتر از گذشته شده است و انشاالله با تمهیداتی که اندیشیده شده، شرایط روز به روز هم بهتر خواهد شد.

وی درباره اصلاح یارانه انرژی و حذف یارانه پنهان در این حوزه نیز گفت: حذف یارانه انرژی به صورت دفعی و یکباره می تواند مشکلاتی را برای قشرهای ضعیف به همراه داشته باشد بنابراین تحقق آن باید به صورت تدریجی و از طریق اجرای برنامه های جبرانی برای اقشار ضعیف عملیاتی شود.

وی افزود: ما از کشورهای پرمصرف دنیا در حوزه انرژی هستیم و باید هرچه زودتر برای افزایش راندمان صنایع در حوزه انرژی و جلوگیری از هدررفتن منابع هم در حوزه مصارف خانگی و هم در حوزه مصارف صنعیت تدبیری بیاندیشیم.

عضو کمیسیون انرژی مجلس شورای اسلامی درباره میزان وابستگی بودجه سال ۱۴۰۱ به درآمدهای حاصل از فروش نفت خام نیز تصریح کرد: روند کاهش وابستگی بودجه به نفت از سال های گذشته شروع شده و این وابستگی کاهش یافته است و مجلس یازدهم هم تمام تلاش خود را برای کاهش وابستگی بودجه به درآمدهای نفتی انجام خواهد داد.

وی در پایان گفت: در سال های تحریم شدید جمهوری اسلامی توانست بدون درآمدهای حاصل از فروش نفت کشور را اداره کند و این امید هست که بتوانیم سال ۱۴۰۱ را نیز فارغ از افت و خیزهای درآمدهای نفتی به پایان ببریم.

انتهای پیام

منبع: ایرنا

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.