معاون مدیرکل آموزش و پرورش خراسان رضوی گفت: شرط بازگشایی هر مدرسه ابتدا درخواست مدیر از اداره آموزش و پرورش و تائید این اداره مبنی بر آماده‌سازی فضای بهداشتی و فیزیکی مدرسه است.

جزئیات بازگشایی مدارس از ابتدای آذرماه

به گزارش قدس آنلاین، رضا صابری  با بیان اینکه بر اساس ابلاغ دستورالعمل ستاد ملی مقابله با کرونا به استان‌های کشور موضوع بازگشایی مدارس از اهمیت و حساسیت خاصی برخوردار است، افزود: بر اساس این دستورالعمل که در شهریورماه ابلاغ و متمم آن در یازدهم مهرماه از سوی ستاد ملی مقابله با کرونا اعلام شد مقرر شد مدارس متوسطه دوره دوم از ۱۵ آبان ماه و مدارس متوسطه اول و مقطع ابتدایی از ابتدای آذرماه فعالیت خود را آغاز کنند.

معاون مدیرکل آموزش و پرورش خراسان رضوی عنوان کرد: با توجه به اینکه سلامت دانش آموزان و همکاران فرهنگی برای خانواده‌ها و به خصوص خود ما نیز مهم‌ترین دغدغه است به همین دلیل  اولویت اصلی رعایت مسائل بهداشتی است. خوشبختانه مدیران مدارس در این زمینه توجیه شدند و جلسات مختلفی به صورت مجازی و حضوری برگزار شده است تا دستورالعمل ابلاغی از سطح ملی معروف به طرح صفر شش را رعایت کنند.

وی مطرح کرد: شرط بازگشایی هر مدرسه‌ای درخواست مدیر مدرسه از اداره آموزش و پرورش و تائید این اداره مبنی بر آماده‌سازی فضای بهداشتی و فیزیکی مدرسه است. اگر مدرسه‌ای شرایط بازگشایی را نداشته باشد بدون شک مجوز فعالیت حضوری به آن مدرسه داده نخواهد شد، در زمینه رعایت مسائل و پروتکل‌های بهداشتی همه مدارس مکلف به فراهم آوردن شرایط لازم هستند.

صابری افزود: در مدارسی که ظرفیت دانش آموزان بیش از ۱۵ نفر در هر کلاس درس باشد، باید دانش‌آموزان به گروه‌های الف و ب تقسیم‌بندی شوند و بر این اساس حضور دانش‌آموزان برای روزهای فرد و زوج مهیا خواهد شد.دانش‌آموزان بدون ماسک وارد مدرسه نمی‌شوند. فاصله‌گذاری اجتماعی با گروه‌بندی دانش‌آموزان و همچنین رعایت پروتکل‌های بهداشتی در مدارس لحاظ می‌شود. به خانواده‌ها هم توصیه می‌کنیم دانش‌آموزان را حتماً با ماسک به مدرسه بفرستند، بدون ماسک دانش‌آموزی وارد مدرسه نخواهد شد.

معاون مدیرکل آموزش و پرورش خراسان رضوی در ادامه بر واکسیناسیون دانش‌آموزان و فرهنگیان تأکید کرد و گفت: خوشبختانه استان خراسان رضوی از نظر واکسیناسیون فرهنگیان وضعیت مطلوبی دارد به طوری که بیش از ۹۵ درصد واکسن کرونا را دریافت کردند و تا پایان آبان‌ماه اکثر دانش‌آموزان گروهای سنی ۱۲ تا ۱۸ سال واکسن را دریافت می‌کنند. بیش از ۵۰ درصد دانش‌آموزان گروه‌های متوسطه نظری دوز دوم واکسن و بالغ‌بر ۸۵ درصد دوز اول واکسن را دریافت کردند. اگر خانواده‌ها و مدیران مدارس رعایت کنند جای نگرانی نداریم.

وی شرط حضور دانش‌آموزان در مدرسه را دریافت واکسن ندانست و اظهار کرد: اگرچه به همه دانش آموزان و همکاران توصیه می‌شود که خود را واکسینه کنند اما اینکه بخواهیم برای حضور دانش‌آموز در کلاس درس شرط زدن واکسن را بگذاریم این‌گونه نیست.

معاون مدیرکل آموزش و پرورش خراسان رضوی عنوان کرد: تاکنون مدارس متوسطه نظری که نزدیک به ۱۱۰۰ مدرسه در سطح استان می‌شوند شرایط بازگشایی را دارند. همچنین بیش از ۲۲۰۰ مدرسه متوسطه اول داریم که در ابتدای آذرماه شرایط لازم را برای فعالیت حضور خواهند داشت. تمامی مدارس مقطع ابتدایی که بیش از ۸۰۰ هزار نفر دانش آموز دارند باید آمادگی خود را برای فعالیت حضوری از ابتدای آذرماه فراهم کنند.

صابری تأکید کرد: اگر مدرسه یا مدارسی نتوانند شرایط بازگشایی را داشته باشند، اداره آموزش و پرورش منطقه به آن مدرسه اجازه فعالیت حضوری را نخواهد داد.

وی در ادامه به کمبودهای کلاس درس و یا مدارس ناشی از رعایت فاصله‌گذاری اجتماعی اشاره کرد و گفت: فاصله‌ای که در دستورالعمل‌های بهداشتی در ستاد کرونا به آن تأکید شده برای هر دانش‌آموز با ۱.۵ متر فاصله طولی و ۲.۲۵ متر مساحتی است که هر دانش‌آموز باید داشته باشد بنابراین استقرار دانش آموزان متناسب با آن فضای کلاس است.

معاون مدیرکل آموزش و پرورش خراسان رضوی تصریح کرد: در این زمینه کمبود و مشکل خاصی نداریم، چون فضای کلاس‌ها استاندارد است. تقریباً کلاس‌هایی که با تعداد کمتر از ۱۵ دانش‌آموز تشکیل شود دارای استانداردهای لازم هستند.
۹۷ درصد سیستم گرمایش مدارس استاندارد هستند.

صابری همچنین در خصوص وضعیت گرمایش مدارس با توجه به شروع فصل سرما گفت: خوشبختانه اغلب مدارس در سطح استان خراسان رضوی از نظر گرمایشی دارای سیستم شوفاژ و استاندارد هستند. شاید حدود ۳ یا ۴ درصد از سیستم گرمایشی مدارس در مناطق محروم و به دلیل نداشتن شرایط لازم، استانداردهای لازم را نداشته باشند.  همچنین جز برخی مناطق عشایری که شرایط خاصی دارند، مدارس کانکسی در سطح استان نداریم.

وی اظهار کرد: اگرچه در سطح استان خراسان ۲۰ تا ۲۵ درصد مدارس در مرحله تخریب قرار دارند ولی این بدان معنا نیست که قابل استفاده نباشند. اگر بودجه‌ای به این مدارس اختصاص یابد می‌توانیم  آنها را تخریب کرده و نسبت به بازسازی آن‌ها اقدام کنیم.

انتهای پیام

منبع: ایسنا

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.