امروز نخستین روز بازگشایی مدارس ابتدایی و متوسطه اول است که کم‌وبیش شاهد حضور دانش‌آموزان در مدارس هستیم؛ مراجعه امروز خبرنگار تسنیم به چند مدرسه در سطح شهر تهران، حکایت از آن دارد که بازگشایی مدارس کم و بیش در حال اجراست ...

روایتی از روز نخست بازگشایی مدارس دوره ابتدایی و متوسطه اول

به گزارش قدس آنلاین؛ امروز دوشنبه اول آذر ماه آغاز فعالیت مدارس دوره ابتدایی و متوسطه اول است و دانش‌آموزان دوره متوسطه دوم نیز از ۱۵ آبان به مدارس رفته‌اند. 

 رضوان حکیم‌زاده؛ معاون آموزش ابتدایی وزارت آموزش و پرورش درباره روند بازگشایی مدارس ابتدایی و در پاسخ به این پرسش که آیا اختیار بازگشایی به مدارس واگذار شده است به تسنیم گفت: اختیار بازگشایی به مدارس واگذار نشده بلکه نحوه حضور، گروه‌بندی دانش‌آموزان و طراحی برنامه درسی به مدارس واگذار شده است. 

فاصله‌گذاری اجتماعی اصل ارائه آموزش حضوری

علیرضا کمره‌ای؛ سخنگوی وزارت آموزش و پرورش نیز درباره بازگشایی مدارس دوره  ابتدایی و متوسطه اول از امروز (دوشنبه اول آذر) گفته بود: فاصله‌گذاری اجتماعی جزو عناصر اصلی فعالیت حضوری مدارس است، دانش آموزان باید گروه‌بندی شوند تا امکان فاصله‌گذاری اجتماعی فراهم شود؛ بنابراین ممکن است در طول هفته دو یا سه روز یا حتی هر روز به صورت حضوری به مدرسه بروند.

دانش‌آموزان باید در کلاس درس حاضر باشند

او درباره اختیاری یا اجباری بودن حضور دانش آموزان متذکر شده بود: با تکلیفی که ستاد ملی کرونا معین کرده است، آموزش حضوری‌ آغاز شده و مدارس مکلف به ارائه این سبک از آموزش هستند، مدارس موظف به بازگشایی هستند و بنای آموزش باید حضوری باشد، دانش‌آموزان نیز طبق قوانین مدرسه باید در روزهای تعیین شده در کلاس درس حضور یابند و مدارس عدم حضور دانش‌آموز را به خانواده اطلاع دهند.  

مدارس ابتدایی در نخستین روز بازگشایی کلاسهای حضوری 

مراجعه به چند مدرسه در سطح شهر تهران، حکایت از آن دارد که بازگشایی مدارس کم و بیش در حال اجراست و در مقایسه با ۱۵ آبان که زمان بازگشایی دبیرستان‌های دوره دوم بود، امروز اول آذر بازگشایی مدارس و حضور دانش‌آموزان ملموس‌تر است. 

این در حالیست است که مدیران برخی مدارس می‌گویند هنوز موفق به دریافت مجوز برای آغاز آموزش حضوری نشده‌اند! و پس از دریافت مجوز، زمان حضور دانش‌آموزان در کلاس‌های درس را به خانواده‌ها اطلاع‌رسانی خواهند کرد. 

مدیر یکی از مدارس دوره ابتدایی شهر تهران درباره بازگشایی مدارس و آغاز آموزش حضوری به تسنیم گفت: دانش‌آموزان هفته‌ای یک روز و  به مدت یک ساعت برای آموزش حضوری به مدرسه می‌آیند که این زمان نیز بیشتر برای ارتباط میان دانش‌آموزان و معلم و قطع نشدن ارتباط با مدرسه است؛ ممکن است در این یک ساعت معلم تدریس داشته باشد یا صرفاٌ به رفع اشکال بپردازد که اختیار تصمیم‌گیری در این باره بر عهده معلم است.

وی افزود: مدرسه ما ۵۰۰ متر است و ۴۰۰ دانش‌آموز داریم در هر کلاس حدود ۳۷ تا۳۸ نفر حضور دارند؛ بنابراین چاره‌ای جز گروه‌بندی دانش‌آموزان نداریم؛ برخی کلاسهای درس بسیار کوچک هستند که حتی برای یک دانش‌آموز یک متر فضا هم وجود ندارد بنابراین از آنها استفاده نمی‌کنیم و از کلاسهای بزرگتر استفاده می‌شود که در این شرایط هر دانش‌آموز یک روز در هفته می‌تواند به مدرسه بیاید. 

این مدیر مدرسه گفت: برای بازگشایی مدارس، تیم‌های وزارت بهداشت و اداره سلامت آموزش و پرورش بازدیدی را از مدرسه انجام دادند و پس از تایید شرایط مدرسه و آمادگی برای بازگشایی حضوری، مجوز فعالیت اعطا شد. 

او درباره اینکه برای رعایت پروتکلهای بهداشتی چه تدابیری اندیشیده‌اید و آیا از سوی آموزش و پرورش سرانه بهداشتی خاصی اختصاص یافته است، مطرح کرد: سرانه‌ای به مدارس ارائه نشده است و با کمک‌های مالی خانواده‌ها ماسک و مواد ضدعفونی‌کننده دست تهیه کردیم البته دانش‌آموزان باید خودشان ماسک به همراه بیاورند اما مقداری ماسک در مدرسه وجود دارد که اگر دانش‌آموزی فراموش کرد یا ماسک او در مدرسه پاره شد، ارائه شود.

آموزش حضوری اختیاری است؛ غیبت و کسر نمره نداریم

این مدیر مدرسه با تاکید بر اینکه آموزش حضوری اختیاری است و دانش‌آموزان را برای حضور اجبار نمی‌کنیم، گفت: برخی خانواده‌ها نگران هستند به عنوان مثال امروز صبح یک گروه از دانش‌آموزان که نوبت حضورشان در مدرسه بود حاضر نشدند برای آموزش حضوری به مدرسه بیایند! از سوی دیگر منطقه آموزش و پرورش نیز اعلام کرده که آموزش حضوری اختیاری است و اجباری در کار نیست؛ بنابراین غیبت و کسر نمره برای دانش‌آموزانی که غیاب هستند، نداریم. 

اجرای آموزش حضوری در دوران شیوع کرونا با پیش شرط‌های بهداشتی همراه است و وزارت بهداشت دستورالعمل مراقبت و کنترل بیماری کرونا ویروس در مدارس را تحت عنوان (نسخه ۰۶ در شرایط فاصله‌گذاری اجتماعی در سال تحصیلی ۱۴۰۰-۱۴۰۱) در شهریور ماه ابلاغ کرد که فاصله‌گذاری اجتماعی، تهویه هوای کلاس درس، جلوگیری از حضور افراد دارای علائم ابتلا در مدرسه، استفاده از ماسک، رعایت بهداشت فردی و شستشوی دستها اصلی‌ترین اقدامات تعیین شده در این دستورالعمل است. 

مشکلات تهویه کلاسهای درس

با توجه به برودت هوا، باز کردن پنجره کلاسهای درس برای تهویه هوا معضلی است که هم‌اکنون مدارس با آن مواجه هستند اما مسئولان وزارت بهداشت تاکید دارند که در هر یک ساعت ۱۰ دقیقه پنجره کلاس باید باز شود و دانش‌آموزان و معلمان لباس گرم بپوشند.

منبع : تسنیم

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.