بعد از ماجرای ادعای آزاده مسیح زاده کارگردان مستند «دوسر برد، دو سرباخت» مبنی بر اقتباس اصغرفرهادی از مستند او در فیلم «قهرمان»، موضوع مالکیت فکری و مالکیت مادی و معنوی آثار هنری داغ شد اما در این بین وکلای دو طرف بیکار ننشتند و از حقوق موکلین خود دفاع کردند به طوریکه وکیل فرهادی به ادعای مسیح زاده طی بیانیه واکنش نشان داد و علیه او شکواییه ای را تنظیم کرد. اکنون سکوت موسسه فرهنگی هنری «کارنامه» که ضلع سوم این دعوای حقوقی بود، شکست. نگار اسکندر فر، مدیر موسسه فرهنگی هنری کارنامه که دوره مستندسازی فرهادی در سال ۹۳ از سوی این موسسه برگزار شده بود نسبت به این حواشی واکنش نشان داد و اطلاعیه ای را در صفحه اینستاگرام این موسسه منتشر کرد. او نوشت: سکوت «کارنامه» با نیت پرهیز از داوری شتاب‌زده و گسترش حواشی بود که پرسش‌ها و ابهام‌هایی را به‌خصوص در بین هنرجویان و جوانان علاقه‌مند به سینما ایجاد کرد. با توجه به اینکه مؤسسه کارنامه برگزارکننده کارگاه مزبور بوده و در واقع ضلع سوم این ماجراست، مسئولیت اخلاقی و اجتماعی خود می‌داند که اسناد و پرونده و صورت وقایع ثبت‌شده را در اختیار مراجع ذی‌صلاح قانونی و صنفی قرار دهد و قطعاً از این وظیفه روگردان نبوده و نیست.
گویا پیش از این هم ماهنامه «فیلم امروز» با اسکندر فر در این باره گفت وگویی داشته اما تا زمان روشن شدن ماجرا برای چاپ آن دست نگه داشته است. هوشنگ گلمکانی، سردبیر این ماهنامه هم در پاسخ به دلیل عدم انتشار این مصاحبه نوشت: به دلیل اینکه آقای فرهادی و خانم مسیح¬زاده پاسخ مثبتی به تقاضای گفت وگو در این زمینه ندادند چاپ توضیحات یک طرف ماجرا، درست و کافی نبود.
گویا این کارگردان و این مستندساز به درخواست وکلایشان از انجام گفت وگو با رسانه ها تا زمان بررسی دادرسی رسمی منع شده اند. مدیر موسسه کارنامه در این اطلاعیه با طرح موضوع مهم و مبهم مالکیت فکری و مالکیت مادی و معنوی آثار هنری هنرجویان، این پرسش را طرح کرده که سرنوشت دستاوردهای آموزش (حاصل کلاس) که از سوی هنرجو تولید می شود چیست؟ به چه کسی تعلق دارد؟ مؤسسه؟ هنرجو؟ مدرس؟ پرسشی که پاسخ به آن نیازمند بررسی و پیگیری حقوقی در مراجع ذیربط است. حتما پاسخ به این پرسش، بخش تاریک ماجرا که محل مناقشه میان سینمای مستند و داستانی است را روشن می کند.

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.