معاون رئیس جمهور و رئیس سازمان حفاظت محیط زیست کشور از تلاش برای بهبود وضعیت آلایندگی‌ها در ۹ کلان‌شهر کشور خبر داد و گفت: یکی از مهمترین راهکارهای ما ارتقا سوخت یورو۴ به یورو ۵ است که در حال پیگیری جدی است.

وضعیت اصفهان حادتر از تهران است/ارتقا بنزین یورو ۴ به یورو

به گزارش قدس آنلاین، علی سلاجقه در سفر به استان سمنان در جمع خبرنگاران اظهار کرد: ۹ کلان‌شهر کشور از نظر آلودگی هوا و حجم آلاینده‌ها وضعیت مناسبی ندارند.

وی با بیان اینکه بیش از ۸۰درصد آلاینده‌ها در ایران ناشی از منابع متحرک و از جمله وسائل نقلیه است افزود: فرسودگی وسائط نقلیه، نوع سوخت و...دست به دست هم داده که وضعیت آلاینده‌ها در برخی نقاط کشور و از جمله در کلان‌شهرها در وضعیت نامناسبی باشد.

معاون رئیس جمهور با اشاره به تکالیف دستگاه‌ها در این بخش ادامه داد: قانون تکالیف دستگاه‌ها را در این بخش به طور کامل مشخص کرده و وظیفه محیط زیست به عنوان یک دستگاه حاکمیتی نیز در این بخش، پایش مستمر و اطلاع‌رسانی دقیق به مردم است که در همین راستا سیاهه هر ۹ کلان‌شهر کشور تهیه و اعلان و انتشار یافته است.

 رئیس سازمان حفاظت محیط زیست کشور با اشاره به اهمیت هوای پاک از حساسیت دولت در این حوزه خبر داد و اضافه کرد: در همین ارتباط نشست‌های مستمری با رئیس‌جمهور، معاون اول و وزیر کشور داشتیم که در آخرین این نشست‌ها، هفته قبل در نشستی با دکتر مخبر معاون اول رئیس‌جمهور و دستگاه‌های ۱۱گانه‌ای که در این حوزه مسوولیت دارند، موارد مورد بررسی قرار گرفت.

بهبود حمل و نقل عمومی در دستور کار شهرداری‌ها

سلاجقه با اشاره به نقش بالای خودروها در آلایندگی‌ها گفت: دولت بر بهبود وضعیت حمل و نقل عمومی تاکید ویژه دارد و لذا بهبود حمل و نقل عمومی در دستور کار شهرداری‌ها قرار گرفته است.

وی با اشاره به آلایندگی موجود در برخی سوخت‌ها افزود: برای بهبود وضعیت در کلان‌شهرها قرار است که سوخت خودرو از یورو ۴ به یورو پنج ارتقا بیابد. ضمن اینکه برقی کردن حمل و نقل عمومی نیز به طور ویژه‌تری در حال پیگیری است البته خوشبختانه برقی کردن حمل و نقل عمومی در پایتخت در حال اجرا است.

وی در پاسخ به پرسشی در ارتباط با حادترین وضعیت آلودگی در کشور و خصوصا کلان‌شهرها گفت: متاسفانه وضعیت در اصفهان حادتر از دیگر شهرها است و بعد از اصفهان نیز پایتخت قرار دارد.

رئیس سازمان حفاظت محیط زیست کشور با ابراز رضایت از بهبود وضعیت سوخت در نیروگاه‌ها اظهار کرد: خوشبختانه وزارت نیرو در این بخش همراهی خوبی داشته و امروز در سوخت نیروگاهی وضعیت بهتر و مطلوب‌تری پیدا کردیم.

سمنان استانی خاص در ابعاد زیست‌محیطی

معاون رئیس جمهور از سمنان به عنوان استانی خاص در ابعاد زیست‌محیطی نام برد و افزود: برخورداری توأمان این استان از مناطق بکر کویری و مناطق جنگلی و از جمله جنگل‌های هیرکانی سبب شده که نگاه ویژه ای به این استان داشته باشیم. من اینکه تنوع بالای گونه‌های گیاهی و جانوری نیز بر اهمیت محیط زیستی استان افزوده است.

سلاجقه با بیان اینکه مدیریت استانی با ویژگی های سمنان نیازمند نگرشی خاص تر است گفت: از طرف دیگر با توجه به اسقرار صنایع مختلف، تنوع بالای معدنی، وضعیت منابع آبی در استان و...همه و همه سبب شده که نگاه ویژه‌تری به استان سمنان داشته باشیم.

رئیس سازمان حفاظت محیط زیست با بیان اینکه تنوع گونه های جانوری و گیاهی در استان از اهمیت بالایی برخوردار است اضافه کرد: سمنان جدا از معادن فلزی و غیرفلزی در بحث منابع طبیعی نیز استانی استراتژیک و ارزشمند است و همین می طلبد که نگاه ویژه ای به استان شود.

وی با اشاره به گستردگی مناطق حفاظت شده در استان ادامه داد: بیش از یک چهارم مساحت کل استان را مناطق ویژه و حفاظت شده دربرگرفته که این مناطق حفاظت شده به تنهایی یک هشتم کل مناطق حفاظت شده در کشور است و همین گویای اهمیت زیست محیطی استان است.

رئیس سازمان حفاظت محیط زیست قرار داشتن مناطق حفاظت شده و پارک های استان در زیستکره را نمودی از اهمیت استان سمنان در ابعاد زیست محیطی ارزیابی و خاطرنشان کرد: همه تلاش ما بر این متمرکز است که در این دوره محیط زیست در بعد ملی و استانی را بهبود ببخشیم.

منبع: ایسنا

انتهای خبر/

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.