عضو کمیسیون کشاورزی مجلس به منفعل بودن وزیر امور خارجه درباره دیپلماسی آب انتقاد و بر داشتن عملکردی شفاف در این باره تاکید کرد.

وزارت امور خارجه تا کنون برای دیپلماسی آب کاری نکرده است

ذبیح الله اعظمی ساردوئی نماینده مردم جیرفت و عنبر آباد در مجلس شورای اسلامی درباره رویکرد ایران در قبال سدسازی‌های گسترده ترکیه در سرچشمه‌های دجله و فرات گفت: متاسفانه علیرغم قوانین بین المللی ترکیه اقدام به ساخت سدهایی مثل ایلیسو کرده که در حال آبگیری این سدها است. این سدها، چون در سرشاخه‌های دجله و فرات ایجاد شده عراق را خشک می‌کند و از سوی دیگر این مسئله روی ورود ریز گردها از عراق به کشور ما تاثیر گذار است.  

سد ایلیسو یک طرح بزرگ از مجموعه طرح‌های توسعه ترکیه موسوم به «گاپ (GAP)» است. سد بزرگ ایلیسو که عملیات احداث آن در سال ۲۰۰۶ و در قالب طرح گاپ آغاز شده است نیز در نیمه آبان‌ماه سال جاری بر روی رودخانه دجله افتتاح شد. سد یادشده که به لحاظ حجم مخزن بسیار بزرگ‌تر از حجیم‌ترین مخزن سد در ایران یعنی کرخه است، به تنهایی می‌تواند از ورود بیش از ۶۰ درصد منابع آب دجله به خاک عراق جلوگیری کند.

این نماینده مجلس می‌گوید که ما این مسئله را سعی می‌کنیم در کمیسیون کشاورزی در دستور کار خودمان قرار دهیم، وزارت خارجه باید عملکرد فعالی در زمینه دیپلماسی آب داشته باشد و یکی از قول‌هایی که وزیر امور خارجه در مراسم رای اعتماد داد دیپلماسی آب بود، ولی عملا چیزی از وزیر ندیده ایم.  

هنوز وزیر امور خارجه را به کمیسیون کشاورزی برای توضیح درباره این عملکرد دعوت نکرده ایم، اعظمی ساردوئی می گوید که زیرا همانند وزارت جهاد کشاورزی قبلی که درگیر مرغ و تخم مرغ شده بود ما هم درگیر این مسائل هستیم، ولی با این وجود در حال بررسی مشکلات اصلی حوزه کشاورزی هستیم و این موضوعات را دستور کار خود قرار داده ایم.  از وزیر امور خارجه و وزیر نیرو خواهیم خواست که این مسئله را پیگیری کنند.  

تبعات زیست محیطی اجرای کامل طرح گاپ که باعث خشک شدن رودخانه دجله در پایین‌دست خواهد شد، با هیچ‌یک از تبعات مرتبط با خشک شدن دریاچه ارومیه، تالاب گاوخونی، تالاب هامون، تالاب جازموریان، تالاب بختگان و بسیاری از رودهای داخلی قابل مقایسه نیست.

این نماینده مجلس همچنین درباره معضل فروش نخل‌های خرما در بوشهر می‌گوید که نمایندگان مجل از روستایی که مردم آن به دلیل خشکسالی نخل‌های خرمای خود را فروخته بودند بازدید کرد و مشکل آن‌ها کمبود آب برای ۲۰۰ هکتار نخلستان خرما بود که وزارت جهاد کشاورزی پرداخت مبلغ ۱۶ میلیارد برای کانال کشی و رفع مشکل آب آن‌ها در نظر گرفت و تصمیم گرفته شد که زمینه احداث بندهای سنگ سیمانی در بالادست‌ها و قنوات برای رونق کشاورزی فراهم شود تا مردم مجبور نشوند نخل‌های خود را بفروشند.  

در هفته‌های گذشته تصاویری در شبکه‌های اجتماعی از درآوردن درخت‌های نخل در بخش ارم شهرستان دشتستان دست به دست می‌شد که صدها اصله نخل با عمر بیش از ده سال و در شرایط نرمال ثمردهی از زمین کنده و برای صادرات به کشور قطر به بوشهر منتقل می‌شدند.  

جلوی صادرات فلفل دلمه‌ای ایران به طور موقت از سوی روسیه ممنوع شده است؛ این جمله را این نماینده عضو کمیسیون کشاورزی می‌گوید و معتقد است، با این کار دچار مشکل جدی شده ایم، زیرا گلخانه داران اصفهان و سراسر کشور که در حال برداشت محصول هستند صدمه جدی خواهند دید. پیگیر جدی برای حل این مشکل هستیم.  

طی روزهای گذشته مباحثی مبنی بر ممنوعیت صادرات برخی از محصولات کشاورزی ایران به سوی کشور روسیه مطرح و گمانه زنی‌های زیادی در این زمینه انجام شده است. برخی بحث باقی مانده سموم را علت این مساله عنوان کرده بودند و برخی دیگر نیز گفته بودند که نفوذ رژیم صهیونیستی در روسیه از دلایل این مسأله بوده که البته وزارت جهاد کشاورزی این موضوع را بعید ندانست، اما علت اصلی آن را بحث باقی مانده سموم اعلام کرد.

اعظمی ساردوئی تاکید می‌کند که مهم ترین مقصد ما برای صادرات فلفل دلمه‌ای روسیه و کشورهای اوراسیا هستند ولی تاکید می کند که دلیل آن را فعلا و تا یک هفته آینده نمی‌توانیم بگوییم.  

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.