رئیس جمهور روسیه گفت اقداماتی که دولت اوکراین در نواحی شرقی این کشور انجام می‌دهد یادآور نسل‌کشی بوده و اقدامات متقابل باید با دقت بالایی انجام شود.

پوتین وضعیت شرق اوکراین را به «نسل‌کشی» تشبیه کرد

به گزارش قدس آنلاین، «ولادیمیر پوتین» رئیس جمهور روسیه روز پنجشنبه اقدامات دولت اوکراین در مناطق شرقی این کشور را به نسل‌کشی تشبیه کرد.

به نوشته وبگاه شبکه «راشا تودی»، پوتین در نشست شورای جامعه مدنی و حقوق بشر روسیه در پاسخ به سوال خبرنگاری درباره وضعیت منطقه «دونباس» در شرق اوکراین و تشابه آن به نسل‌کشی گفت: «آنچه در دونباس رخ می‌دهد را من و شما به خوبی می‌بینیم و از آن مطلع هستیم».

رئیس جمهور روسیه در ادامه گفت:‌ «البته همان‌طور که خودتان هم گفتید، این اقدامات بسیار یادآور نسل‌کشی هستند».

پوتین همچنین «روس‌هراسی» را گام اول در اجرای این نسل‌کشی توصیف کرد و متذکر شد اقدامات متقابل در این زمینه باید «بسیار دقیق» انجام شوند و «حقیقت وقایعی که در حال رخ دادن هستند را منعکس کنند».

علاوه بر پوتین، «ماریا زاخاروا» سخنگوی وزارت امور خارجه روسیه نیز دیروز (پنجشنبه) در نشستی خبری، اوکراین را به تداوم انتقال تجهیزات سنگین توپخانه‌ای به دونباس به‌منظور مقابله با ساکنین این منطقه خودمختار حامی روسیه متهم کرد و گفت: «اوکراین فقط تظاهر می‌کند که تعهدات خود تحت توافق مینسک را اجرا می‌کند».

از سوی دیگر «والری گراسیموف» رئیس ستاد کل ارتش روسیه و معاون وزیر دفاع این کشور هشدار داد، تنش‌ها در شرق اوکراین در حال تشدید شدن است اما هرگونه اقدام مقامات اوکراینی برای حل‌وفصل نظامی این درگیری‌ها از طریق نظامی خنثی خواهد شد.

گراسیموف در جمع دیپلمات‌های نظامی دیگر کشورها هشدار داد: «ارسال بالگردها، وسایل پروازی بدون سرنشین و هواپیماها به اوکراین، مقامات اوکراینی را به سمت برداشتن گام‌هایی غیرمنتظره و خطرناک سوق می‌دهد. کی‌یف به تعهدات خود در توافق مینسک پایبند نیست».

این مقام ارشد نظامی روس افزود: «نیروهای مسلح اوکراین اعلام کرده‌اند که استقرار سامانه‌های موشکی ضد تانک تأمین شده از سوی آمریکا و پهپادهای ترکیه‌ای را آغاز کرده‌اند. در نتیجه، اوضاع متشنج در شرق این کشور، اکنون در حال وخیم‌تر شدن است».

در این میان، آمریکا و متحدانش با حمایت از دولت کی‌یف، در تلاش هستند از طریق جوسازی و ارسال سلاح و تجهیزات به اوکراین، روسیه را تحت فشار قرار دهند.

امروز (جمعه) «آندری یرماک» رئیس دفتر ریاست‌جمهوری اوکراین درباره گفـت‌وگوی رئیس دولت کی‌یف با همتای آمریکایی گفت:  «بایدن به وضوح گفت که تصمیم در مورد الحاق اوکراین به ناتو، فقط تصمیم مردم اوکراین است، زیرا اوکراین یک کشور مستقل و دارای حاکمیت خود است. البته که این به اوکراین و اعضای ناتو بستگی دارد».

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.