معاون رییس جمهور در امور مجلس گفت: ایران همانطور که در زمان بحران به سوریه کمک کرد، اکنون هم آمادگی دارد که در بازسازی سوریه مشارکت جدی داشته باشد.

ایران‌ آماده مشارکت جدی در بازسازی سوریه است

به گزارش قدس آنلاین، سید محمد حسینی در دیدار با «شفق دیوب» سفیر سوریه در تهران گفت: دولت سیزدهم گسترش همکاری با کشورهای همسایه و منطقه به ویژه سوریه را در اولویت خود قرار داده است.

 معاون رییس جمهوری تصریح کرد: ما خود را با دولت و ملت سوریه همراه می‌دانیم و سوریه به عنوان متحد و شریک راهبردی ایران محسوب می‌شود.

وی با اشاره به همکاری‌های سوریه با ایران در دوران دفاع مقدس اظهار کرد: در دوران مرحوم حافظ اسد همکاری‌های خوبی داشتیم و ما هم در بحران سوریه سعی کردیم از مردم مظلوم و دولت قانونی سوریه در برابر داعش دفاع کنیم.

حسینی در ادامه به دومین سالگرد شهادت سردار سلیمانی اشاره کرد و گفت: سردار شهید حاج قاسم سلیمانی پیوند دهنده بین مردم ایران و سوریه بود. در سفری که سال گذشته در همین ایام به سوریه داشتیم هرجا که می رفتیم مسوولان و مردم سوریه به نیکی، بزرگی و عظمت از او یاد می‌کردند.

 معاون رییس جمهوری در امور مجلس با تبریک سالروز تولد حضرت زینب (س) گفت: عزیزان ما که در مبارزه با داعش به شهادت می‌رسیدند مدافعان حرم زینب (س) بودند، حرم حضرت زینب (س) و رقیه (س) از دیرباز پیوندی عمیق بین مردم ایران و سوریه برقرار کرده است و امیدواریم با عادی شدن شرایط و پایان کرونا ایرانی‌ها بتوانند به زیارت این بزرگواران بروند.

وی برچیده شدن و سرکوب داعش در سوریه، عراق و کل منطقه را نتیجه تلاشها و مجاهدت‌های مقاومت ارزیابی کرد و گفت: خطر داعش فقط محدود به این کشورها و منطقه نبود بلکه تمام منطقه و جهان اسلام را تهدید می‌کرد بنابراین با همکاری‌هایی که صورت گرفت این تروریست‌ها شکست خوردند و به اهدافشان نرسیدند.  

حسینی با اشاره به حمایت‌های ارتجاع عرب، اروپایی‌ها و آمریکا از داعش گفت: داعش هنوز تلاش می‌کند که خود را در افغانستان و جاهای دیگر بازسازی کند که نباید چنین اجازه‌ای به آنها داده شود.  

وی یادآور شد: بعد از دوران جنگ در سوریه احساس می‌شود که آمریکایی‌ها و غربی‌ها می‌خواهند مردم و دولت سوریه را با تحریم‌های اقتصادی و سیاسی تحت فشار قرار دهند تا شکست نظامی خود را جبران کنند.

معاون امور مجلس رییس جمهور با اشاره به اعلام آمادگی ایران برای بازسازی سوریه گفت: توافقاتی در حوزه سیاسی و اقتصادی شده بود که در اجرای آنها در دولت قبل به خاطر کرونا و دلایل مختلف وقفه‌ای ایجاد شده بود که دولت جدید تلاش می‌کند که این توافقات اجرایی شود.

 حسینی تاکید کرد: دولت جمهوری اسلامی همانطور که در زمان بحران به سوریه کمک کرد اکنون آمادگی دارد که در بازسازی سوریه مشارکت جدی داشته باشد.

وی افزود:‌ امیدواریم نظامی‌های آمریکایی همانطور که ناچار شدند بعد از ۲۰ سال از افغانستان خارج شوند،‌هرچه زودتر خاک سوریه و عراق را ترک کنند. آمریکایی‌ها هنوز نفت سوریه را به سرقت می برند و عجیب است که دنیا این رفتار آمریکا را محکوم نمی کند.

معاون رییس جمهور در ادامه به تعرض رژیم صهیونیستی به خاک سوریه اشاره کرد و گفت: انتظار می‌رود جامعه جهانی به این کار واکنش نشان دهد و آن را محکوم کند.

حسینی تاکید کرد: حامیان تروریست‌ها بدانند که این کارها بدون پاسخ نخواهد ماند و اگر صهیونیست‌ها بدنبال آتش افروزی و جنگ و ناامنی در سوریه هستند، قطعا این ناامنی دامن آنها را خواهد گرفت و به زیان آنها تمام خواهد شد.

معاون رییس جمهور همچنین در حاشیه این دیدار گفت: اخیراً نمایشگاهی که در سوریه برگزار شد که محصولات ایرانی در آن به نمایش گذاشته شد که این محصولات می‌تواند نیازهای مردم سوریه را تامین کند.

وی همچنین با اشاره به همکاری‌های علمی و فناوری دو کشور و توافقاتی در سفر وزیر آموزش سوریه به ایران انجام شده است، خواستار اجرایی شدن این توافقات شد.

انتهای پیام

منبع: ایرنا

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.