سال ۱۳۸۴ بود که با برپایی مراسمی کلنگ ساخت هتل در شهر کاشمر که همه ساله پذیرای ۳ میلیون زائر است به زمین زده شد و قرار بود در کمترین زمان ممکن احداث و به بهره‌برداری برسد اما از آن زمان تاکنون نه تنها حتی یک آجر روی هم گذاشته نشد بلکه همان تابلویی هم که نصب بود، جمع شد.

هتل؛ رؤیایی که برای  دومین شهر زیارتی خراسان رضوی محقق نشد

به گزارش قدس آنلاین، سال‌هاست که ضرورت داشتن هتل به شعاری برای مسئولان در محافل مختلف تبدیل شده و از سویی هر چهار سال نمایندگانی که آرزوی رسیدن به صندلی سبز بهارستان را دارند احداثش را یکی از دغدغه‌های جدی خود می‌دانند، اما حسرت و آرزوی هتل و تابلویی که دیگر از آن خبری نیست، بماند، حتی این منطقه از داشتن یک زائرسرا و مکان استاندارد هم برای اسکان مسافران و گردشگران محروم است و به ناچار از چند زائرسرا و یک مکان اقامتی فرهنگیان استفاده می‌شود.

رئیس اداره میراث فرهنگی، گردشگری و صنایع‌دستی کاشمر در همین خصوص گفت: متاسفانه هنوز بسیاری در کاشمر بر این باور نیستند که رونق گردشگری و تأمین زیرساخت‌های لازم می‌تواند خلأ بسیاری از کمبودها را جبران کند.

رضا یوسفی افزود: هر چند هتل یک جریان استاندارد بین‌المللی برای اقامت مسافران و گردشگران است و داشتن آن در شهر کاشمر یکی از مطالبات جدی شهروندان و نیز گردشگران است که باید به این مهم پرداخته شود اما متأسفانه شورای شهر و نیز حوزه مدیریت شهری در مسئله گردشگری و ساخت هتل به‌ رغم اینکه درآمدهای پایداری را ایجاد می‌کند ورود خوبی نداشته‌اند.

وی عنوان کرد: متاسفانه به دلیل مشکلات اقتصادی و از سویی شیوع ویروس کرونا سرمایه‌گذاری در حوزه گردشگری به‌ شدت کاهش ‌یافته و دیگر توجیه لازم برای سرمایه‌گذار ندارد البته می‌شود این آسیب را مدیریت نمود و از وضع موجود استفاده بهتری کرد.

رئیس اداره میراث فرهنگی، گردشگری و صنایع‌دستی کاشمر بیان کرد: در تمامی این سال‌ها گردشگری کاشمر ذائقه‌ شناسی نشده و سرمایه‌گذار گردشگری بیشتر به‌ جای اینکه در سایه ارائه خدمات، ارزش‌افزوده برای خود جذب کند به فکر فروش محصول خود بوده و این نکته بسیار مهمی در ماندگاری گردشگر محسوب می‌شود.

وی گفت: اماکن موجودی که برای اسکان مسافران از آن‌ها استفاده می‌شود به‌ هیچ ‌عنوان استانداردهای لازم برای اقامت گردشگر را نداشته و با وضعیت مطلوب فاصله بسیاری دارند، البته یک‌گونه اقامتی پرطرفدار این شهر هم برپایی چادر است که همان هم تا کنون ساماندهی نشده است.

یوسفی عنوان کرد: هرچند افرادی که طی سال در این شهر حضور پیدا می‌کنند از طیف‌ها و سطح درآمدی متفاوت و مختلفی هستند، با این وجود نتوانستیم برای آن‌هایی که با سطح درآمدی بهتری در منطقه حضور پیدا می‌کنند تنوع خدمات داشته باشیم.

وی بیان کرد: متأسفانه عده بسیاری به دلیل نبودِ همین تنوع خدمات به ‌خصوص هتل حتی یک‌ شب هم حاضر به اقامت در کاشمر نیستند و این موجب شده همچنان اماکن گردشگری، طبیعت بکر و زیبا و تنوع آب و هوایی منطقه ترشیز مغفول بماند.

یوسفی همچنین تاکید کرد: باید به گردشگری واقع ‏بینانه نگاه کرد، نمی‌شود انتظار داشت؛ یک گردشگر خارجی و یا مسافر با سطح درآمدی خاص، زائرسراهایی را که کمترین امکانات و وضعیت نامطلوبی دارند، برای اقامت خود انتخاب نماید.

رئیس اداره میراث فرهنگی، گردشگری و صنایع‌دستی کاشمر با بیان اینکه هتل جهانگردی این شهر در سال ۵۴ افتتاح شده و اکنون کاربری دیگری دارد، گفت: متولیان این مجموعه می‌توانند آن را تبدیل به مرکز فرهنگی رفاهی برای گردشگران و مسافران نمایند، در این صورت علاوه بر استفاده از بافت قدیمی و خاص آن، مسافر از امنیتی که بر آن حاکم است راحت‌تر و بهتر خواهد توانست بهره کافی را از حضور در این شهر ببرد.

وی بیان کرد: هنوز در کاشمر شرایطی فراهم نشده که گردشگران ماندگاری داشته باشند که اگر این کار صورت گیرد درآمدزایی و رونق اقتصادی را به دنبال خواهد داشت، بدون شک مدیریت شهری فقط در گرو صنعت ساخت‌ و ساز نیست بلکه با رونق بخشی گردشگری می‌توان به اقتصاد پویای شهری نائل شد.

رئیس اداره میراث فرهنگی، گردشگری و صنایع‌دستی کاشمر عنوان کرد: باوجود داشته‌های بسیاری که منطقه ترشیز در حوزه گردشگری دارد اما استفاده درستی نمی‌شود، اینکه چرا هنوز کاشمر اپلیکیشن گردشگری ندارد خود جای سؤال است که چرا انگیزه‌ای برای این‌ کار در بین مسئولان نبوده است.

وی مطرح کرد: اگر قبول داریم کاشمر شهری محوری است و به بسیاری از شهرهای اطراف خدمات ارائه می‌دهد نیاز است که شهرداری، اوقاف و حتی سپاه به این صنعت نگاه جدی داشته باشند و احداث هتل را در این شهر یک الزام بدانند.

یوسفی گفت: قطعاً با تأمین زیرساخت‌های لازم، این شهر می‌تواند مرکز گردشگر پذیر و گردشگر فِرست باشد، بدون شک اولویت‌های کاشمر باید بازنگری شده و مدیریت شهری افقی برای گردشگری داشته باشد.

وی افزود: اگر معتقدیم کاشمر دومین شهر زیارتی استان و چهارمین شهر زیارتی کشور است و سالیانه پذیرای بیش از ۳ میلیون زائر، مسافر و گردشگر هستیم باید همپای آن به فکر ایجاد زیرساخت‌های لازم نیز برای اقامت‏شان باشیم.

رئیس اداره میراث فرهنگی، گردشگری و صنایع‌دستی کاشمر بیان کرد: اکنون که در کاشمر بالغ بر ۲۰ نوع گردشگری در بخش‌های مختلف داریم می‌‏طلبد تمامی مسئولان و متولیان به خصوص نماینده مردم کاشمر در مجلس شورای‌ اسلامی به حوزه احداث هتل و جذب سرمایه‌گذار در این خصوص که مطالبه به‌حق مردم است ورود جدی داشته باشند.

انتهای پیام

منبع: ایسنا

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.