رئیس انجمن علمی مطالعات گردشگری گفت: پیش‌بینی می‌شود در تعطیلات نوروز پیش‌ِرو با توجه به نیاز مبرم آحاد جامعه برای تلطیف شرایط روحی خود شاهد افزایش بی‌حدوحصر سفر نسبت به ایام نوروز پیش از آغاز همه‌گیری کرونا به مقاصد مختلف گردشگری کشور باشیم.

پیش‌بینی افزایش شدید تقاضای سفر در نوروز ۱۴۰۱

به گزارش قدس آنلاین، محمدحسین ایمانی خوشخو ضمن پیش‌بینی انجام سفرهای گسترده در نوروز سال جدید پیش‌ِرو با توجه به لغو اکثر محدودیت‌ها و بهبود شرایط کرونایی کشور، خواستار انجام برنامه‌ریزی‌های لازم در این خصوص با هدف تناسب حجم سفر با زیرساخت‌های گردشگری شد و در این خصوص راهکارها و پیشنهاداتی ارائه کرد.

وی با بیان این مطلب که شیوع ویروس منحوس کرونا باعث ایجاد لطمات و خسارات فراوان جبران‌ناپذیری بر پیکره صنعت گردشگری شد گفت: در نتیجه شیوع این ویروس و ایجاد محدودیت و ممنوعیت‌های تردد در سطح کشور،  قریب به دو سال است که تقاضاهای سفر در سراسر کشور سرکوب شده و یا بخش عمده‌ای از آن اساساً تحقق پیدا نکرده است.

رئیس انجمن علمی مطالعات گردشگری معتقد است که اکنون با توجه به کاهش نسبی آمار مبتلایان و ایجاد شرایط مطلوب امن بهداشتی در سطح کشور، به‌محض برخورد با اولین فرصت تعطیلات مناسب از نظر زمانی نظیر ایام نوروز قطعاً با تقاضای بی‌حدوحصر برای انجام سفر روبه‌رو خواهیم شد.

این مقام مسئول با بیان این مطلب که "در یکی دو ماه اخیر شاهد این امر بودیم که به‌موازات کاهش محدودیت‌های کرونا در تعطیلات منتهی به آخر هفته، حجم انبوهی از مردم اقدام به سفر کردند و از رهگذر آن  نیز ترافیک‌های شدیدی به‌وجود آمد" اضافه کرد: این موضوع قطعاً در روزهای آینده نیز مجدداً تکرار خواهد شد.

ایمانی همچنین ضمن اشاره به تجربه چنین شرایطی در تعطیلات نوروزی سال‌های گذشته تصریح کرد: پیش‌بینی ما این است که در تعطیلات نوروز پیش‌ِرو با توجه به نیاز مبرم آحاد جامعه در جهت تلطیف شرایط روحی و روانی خود با توجه به اضطراب‌های اجتماعی شکل‌گرفته ناشی از همه‌گیری کرونا در طول دو سال گذشته و عدم امکان انجام سفر، شاهد افزایش بیشتر تقاضای سفر نسبت به ایام نوروز پیش از آغاز همه‌گیری کرونا به مقاصد مختلف گردشگری کشور باشیم.

بنا به گفته رئیس انجمن علمی مطالعات گردشگری، متأسفانه در کشور به‌دلیل هزینه زیاد هتلینگ، حمل‌ونقل و سایر خدمات گردشگری و حتی عدم فرهنگ‌سازی مناسب، مردم تمایلی به انجام سفر در قالب تور و یا اصطلاحاً سفر برنامه‌ریزی‌شده ندارند و به‌صرف داشتن اتومبیل شخصی و بدون انجام برنامه‌ریزی خاصی به‌هرنحوی از انحاء روانه سفر می‌شوند.

وی ادامه داد: در نتیجه این امر سبب می‌شود تقاضاهای به‌وجودآمده به‌منظور سفر از ظرفیت زیرساخت‌های گردشگری در مقاصد گردشگرپذیر فراتر شده و این موضوع علاوه بر آنکه باعث تحمیل خسارات زیادی بر زیرساخت‌های تعبیه‌شده گردشگری در این نقاط می‌شود، موجب ایجاد آسیب‌های زیست‌محیطی و مسائل و مشکلات فرهنگی و اجتماعی نیز خواهد شد.

این مقام مسئول ضمن انتقاد و گلایه از این موضوع که ستادهای سفرهای نوروزی با هدف ساماندهی و مدیریت این سفرها تنها در فاصله زمانی دو هفته منتهی به عید نوروز تشکیل می‌شود، اظهار کرد: قطعاً در این بازه زمانی کوتاه نمی‌توان تصمیمات درست و کارشناسی گرفت.

ایمانی بر همین اساس ضروری دانست که با توجه به شرایط خاص نوروز سال جدید پیش‌ِرو، از هم‌اکنون ستادی با محوریت وزارتخانه میراث فرهنگی، گردشگری و صنایع دستی و حضور تمام دستگاه‌های متولی تشکیل شود تا ضمن ایجاد بستر لازم از طریق فرهنگ‌سازی مقتضی با هدف اقناع مردم به‌منظور توزیع سفر در سایر تعطیلات و ایام سال به‌غیر از تعطیلات عید نوروز، موجب کاهش تقاضای بی‌حدوحصر گردشگری در این ایام و متناسب با زیرساخت‌های آماده گردشگری شود.

رئیس انجمن علمی مطالعات گردشگری همچنین گفت: در همین راستا و به‌منظور فراهم کردن زیرساخت گردشگری لازم و کاهش آسیب‌های مرتبط می‌توان به‌گونه‌ای برنامه‌ریزی کرد تا با استفاده از ظرفیت فضاهای خالی موجود در اطراف شهرها و ایجاد کمپ‌هایی تحت عنوان کمپ‌های ویژه گردشگری در این نقاط، بخشی از گردشگران نوروزی در این اماکن اسکان داده شوند.

منبع: تسنیم

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.