مدیر جهادکشاورزی نیشابور از کشت دانه روغنی کاملینا برای اولین بار در اراضی کشاورزی این شهرستان خبر داد.

 کشت دانه روغنی کاملینا برای اولین بار در نیشابور

به گزارش قدس آنلاین، محمد علی فرهمند راد  اظهار کرد: گیاه کاملینا یا همان گیاه کتان‌ کًش گیاهی دارویی- روغنی است که در سال‌های اخیر توجه مصرف کنندگان را به خود جلب کرده است.

مدیر جهاد کشاورزی ادامه داد :  از مهم‌ترین مزیت‌های این گیاه می‌توان به انجام کشت آن در پاییز و برداشت در اواخر فروردین‌ماه، نیاز آبی کمتر، سازگاری بهتر با شرایط اقلیمی منطقه، مقاومت فوق‌العاده به خشکی و سرمای بهاره، حساسیت کمتر به شیوع آفات و حساسیت نداشتن گیاه به ریزش محصول در زمان برداشت اشاره کرد.
وی گفت: روغن نباتی بیشتر از دانه‌های روغنی نظیر سویا، آفتابگردان، پنبه دانه، بادام زمینی و کلزا تهیه می‌شود که نیاز به آب زیادی دارد و دارای محدودیت‌هایی از نظر جنبه‌های مختلف کشت و شرایط اقلیمی است.
فرهمند راد افزود: گیاه کاملینا در برابر سرما، گرما، خشکی، شوری خاک، آفت‌های نباتات و امراض گیاهی بسیار مقاوم است و همچنین مقاومت بالایی نسبت به آفات رایج در میان دانه‌های روغنی همچون «سوسک گرده‌خوار»  دارد.
وی با بیان این که  مهمترین ویژگی‌ کاملینا قابلیت رشد در زمین‌هایی است که نیاز به آبیاری و کود دهی کمتر دارند، تاکید کرد: از این رو تلاش می کنیم تا با برنامه ریزی و ترویج این گیاه در سطح منطقه به عنوان یک کشت جایگزین مناسب غلات و رونق درآمد کشاورزان در سال آینده افزایش چشمگیری در سطح زیر کشت و برداشت دانه روغنی کاملینا داشته باشیم.

انتهای پیام

منبع: فارس

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.