مدیرعامل شرکت شهرک‌های صنعتی استان کردستان گفت: طی دو سال اخیر ۹۷ تولید در شهرک‌های صنعتی کردستان احیا و به چرخه تولید بازگشته‌اند.

احیای ۹۷ واحد تولیدی در شهرک‌های صنعتی کردستان

به گزارش قدس آنلاین، احمد خسروی مدیرعامل شرکت شهرک‌های صنعتی استان کردستان اظهار کرد: تا قبل از پیروزی انقلاب ۱۲ واحد معدنی و چند کارگاه صنعتی همچون سنگ‌کوبی، آسیاب و چوب‌بری در استان فعال بود و چیزی با عنوان واحد صنعتی یا شهرک صنعتی مشخصی در این استان وجود نداشت.

وی خاطرنشان کرد: بعد از جنگ تحمیلی به تدریج بحث سرمایه‌گذاری، جذب سرمایه و شهرک‌های صنعتی در استان رونق گرفت که وضعیت استان در این زمینه نسبت به میانگین کشوری به ویژه مرکز کشور عقب است.

مدیرعامل شرکت شهرک‌های صنعتی استان کردستان با تاکید براینکه کردستان از احداث شهرک‌های صنعتی و اجرای طرح‌های صنعتی بزرگ از قافله عقب ماند، عنوان کرد: طی دو دهه اخیر این کار پیگیری شد و گام‌های خوبی تا این مقطع در استان برداشته شده که البته کافی نبوده و باید تلاش و جدیت بیشتری صورت بگیرد.

وی سرانه زمین‌های صنعتی در استان کردستان به ازای هر نفر را حدود ۹ مترمربع بیان کرد و گفت: کردستان در این شاخصه حدود ۱۱ مترمربع عقب و به تعبیری کمتر از نصف میانگین کل کشور است.

وی با تاکید براینکه این کمبود مزمن به نوعی اصلی‌ترین مانع تولید صنعتی در کردستان است و برای گذر از این مشکل باید تلاش مضاعف صورت بگیرد، گفت: توسعه و افزایش تعداد شهرک‌های صنعتی در استان نقش مهمی در جذب سرمایه‌گذار، ایجاد ثروت، رفع بیکاری و ایجاد زیرساخت‌ها برای سرمایه‌گذاری خواهد داشت.

به گفته مدیرعامل شرکت شهرک‌های صنعتی استان کردستان، ۳۰ مصوبه برای شهرک‌های صنعتی، نواحی صنعتی و منطقه ویژه وجود دارد که دو مورد از آن متعلق به مناطق ویژه مریوان و بانه است.

واگذاری ۲۰ نقطه صنعتی در کردستان

مدیرعامل شرکت شهرک‌های صنعتی استان کردستان افزود: ۱۸ مصوبه دیگر  مربوط به شهرک و ۱۰مصوبه نواحی صنعتی هستند که تا کنون ۲۰ نقطه از این نواحی صنعتی اجرا شده و در حال واگذاری است.

وی خاطرنشان کرد: هم‌اکنون منطقه ویژه اقتصادی بانه، ۱۲ شهرک صنعتی و ۷ ناحیه صنعتی در ۱۰شهرستان استان در حال انجام است.

مدیرعامل شرکت شهرک‌های صنعتی استان کردستان در ادامه با بیان اینکه در سه دهه اخیر در مجموع یک‌هزار و ۴۰۰ فقره قرار داد در شهرک‌های صنعتی با متقاضیان بخش صنعت بسته شده است، تصریح کرد: ۴۸۰ قرارداد از این تعداد  مربوط به ۲ سال اخیر است.

به گفته این مقام مسئول، حدود ۸۳۰ واحد صنعتی از قراردادهای شهرک‌های صنعتی استان به مرحله اجرا درآمده‌اند و مابقی به دلیل جدید بودند در مرحله اجرا هستند و به صورت طرح قرار دارند و بیش از ۵۵۰طرح در شهرک‌های صنعتی در حال اجرا است.

وی در ادامه به اقدامات انجام شده در راستای احیای واحدهای راکد و نیمه فعال در شهرک‌های صنعتی استان گریزی زد و گفت: سال گذشته ۴۷ واحد صنعتی به چرخه تولید بازگشته و در کنار فعال‌سازی شاهد ارتقاء سطح تولید آنها در استان بودیم.

وی اضافه کرد:هدف‌گذاری برای احیا و فعال‌سازی۴۵ واحد تولیدی در سال‌جاری در برنامه‌قرار گرفت که خوشبختانه با تلاش بخش‌های مختلف ۵۰ واحد تولیدی به چرخه تولید در استان بازگردانده شد.

به گفته مدیرعامل شرکت شهرک‌های صنعتی استان کردستان،   ۲۲درصد واحدهای تولیدی استان کردستان در حال حاضر تعطیل هستند که بازگرداندن آنها به چرخه تولید از اولویت‌های مهم ما در شرکت شهرک‌های صنعتی استان است.

میانگین شهرک‌های صنعتی در کردستان ۶۰ هکتار است

خسروی کمبود زمین را مهم‌ترین مشکل فرا روی شهرک‌های صنعتی در استان عنوان کرد و گفت: میانگین شهرک‌های صنعتی در کردستان حدود ۶۰ هکتار و در سطح کشور با فاصله معنادار حدود ۱۶۰ هکتار است.

وی افزود: برای ایجاد و توسعه شهرک‌های صنعتی از نظر مساحت و تکمیل زیرساخت‌ها نیازمند اعتبارات جهشی و حمایت‌های ملی و استانی هستیم تا بتوانیم در این زمینه به میانگین کشوری دست یابیم.

به گفته مدیرعامل شرکت شهرک‌های صنعتی استان کردستان،  کمبود زمین، گرانی، حاصلخیزی و ناهموار بودن آن مشکلات فراروی توسعه شهرک‌های صنعتی در کردستان است این مسائل بر شهرک‌های صنعتی بی‌تأثیر نیست آماده‌سازی زمین برای احداث شهرک‌های صنعتی در این استان هزینه بالایی دارد.

وی ارتقای شهرک‌های صنعتی در کردستان را بسترساز رسیدن به تولید پایدار در استان بیان کرد و گفت:  امیدواریم با ایجاد مناطق آزاد تجاری مریوان و بانه و منطقه ویژه بانه این مهم هرچه زودتر تحقق پیدا کند.

مدیرعامل شرکت شهرک‌های صنعتی استان کردستان تصریح کرد: ایجاد منطقه آزاد تجاری در مریوان و بانه یک فضای گسترده جهانی را در زمینه صادرات بر روی استان کردستان و منطقه پیرامون باز خواهد کرد.

منبع: فارس

انتهای خبر/

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.