مدیرکل حج و زیارت خراسان رضوی گفت: سازمان حج و زیارت در نجف با یک آزمایشگاه به توافق رسیده تا زائران ۷۲ ساعت پیش از بازگشت به ایران در آنجا تست کرونا بدهند. سازمان نسبت به این قضیه اهتمام ویژه دارد که زائران حتما در عراق تست کرونا بدهند و با تست منفی کرونا سوار هواپیما شوند.

واگذاری مجدد اعزام زائران عتبات عالیات به بخش خصوصی/زائران پیش از بازگشت باید تست کرونا بدهند

به گزارش قدس آنلاین، جواد شاد در خصوص همکاری بخش خصوصی با سازمان حج و زیارت در اعزام زائران به عتبات عالیات اظهار کرد: اعزام عتبات عالیات از ابتدا و پیش از شیوع کرونا توسط بخش خصوصی و شکرت شمسا انجام می‌گرفت اما در طرح نوین این اجازه به سایر شرکت‌ها داده شده که اگر پتانسیل و توانایی انجام عملیات اعزام به عتبات را دارند، وارد عرصه اجرایی شده و با عقد قرارداد با واحدهای اسکان، اغذیه، خدمات و تدارکات در ایران زائر جذب کرده و تحت نظارت سازمان حج و زیارت زائران را به زیارت ببرند.

وی افزود: این موضوع از هفته گذشته عملی شده و دو کاروان نیز اعزام شده‌اند. تا کنون پنج شرکت اعلام آمادگی کرده‌اند. سایر شرکت‌ها نیز می‌توانند وارد عرصه شده و فعالیت خود را آغاز کنند. شرکت‌هایی که نمی‌توانند وارد عملیات اجرا شوند، می‌توانند با این شرکت‌ها همکاری کرده و نسبت به ثبت‌ نام زائر با سایر شرکت‌ها تعامل داشته باشند.

مدیرکل حج و زیارت خراسان رضوی گفت: واحدهای اقامتی، شرکت‌های حمل‌ونقل و تغذیه در عراق شناسایی شده‌اند. این واحدها باید استانداردهای لازم را داشته باشند تا به شرکت‌های خصوصی معرفی شوند. سازمان حج و زیارت نیز در شناسایی واحدهای خدماتی و تایید صلاحیت توانایی و نحوه ارائه خدمات آنان نظارت دارد. سازمان حج و زیارت نمی‌پذیرد که شرکت‌های مجری با هر هتل و واحد خدماتی قرارداد منعقد کنند. برای اینکه در حق زائران احجافی صورت نگیرد، قیمت هتل‌ها و خدماتی که به زائران ارائه می‌شود تحت استانداردهای ما مورد نظارت قرار می‌گیرد.

خدمات پزشکی برای زائران در عراق رایگان است

شاد خاطرنشان کرد: کاروان‌ها بر اساس خدماتی که به زائران ارائه می‌دهند، نرخ‌گذاری می‌شوند. رعایت برخی از استانداردها توسط کاروان‌ها الزامی است. بیمه کامل و خدمات پزشکی برای یک زائر بسیار اهمیت دارد. زائر در هنگام ثبت‌نام با پرداخت هزینه‌ای جزئی در عراق خدمات پزشکی دریافت می‌کند. خدمات پزشکی در عراق گران است، به عنوان مثال یک زائر برای سرماخوردگی باید حدود ۲۰۰ دلار هزینه کند، اما بر اساس هزینه‌ای که در هنگام ثبت‌نام پرداخت کرده‌، خدمات پزشکی برای آنان در عراق رایگان خواهد بود. همچنین تمامی زائران از آغاز تا پایان سفر شامل بیمه می‌شوند.

وی ادامه داد: در عراق ستادی تدارک دیده شده که پیگیر امور زائران است. متاسفانه برخی از گروه‌های آزاد در دو سال گذشته نتوانستند رضایت زائران را جلب کنند، حتی مواردی داشتیم که زائران را رها کرده‌اند. از همین رو برای اینکه رضایت زائر را جلب کنیم و خدمات خوبی به آنان ارائه دهیم، دفاتر دارای مجوز در سازمان حج و زیارت مشخص شده تا به راحتی قابل رصد باشند.

مدیرکل حج و زیارت خراسان رضوی در خصوص نحوه انجام تست کرونا برای زائران تصریح کرد: در سویه جدید کرونا اگر یک نفر بیمار باشد و وارد هواپیما شود همه را به راحتی مبتلا خواهد کرد، که از لحاظ شرعی، عقلی و منطقی قابل قبول نیست. زائران باید حتما در عراق تست کرونا بدهند. متاسفانه برخی‌ها در عراق سوءاستفاده می‌کنند و از زائران هزینه انجام تست کرونا را دریافت می‌کنند اما تستی از زائران نمی‌گیرند. البته این موضوع هنوز اثبات نشده است.

شاد اضافه کرد: سازمان حج و زیارت نسبت به موضوع تست کرونا در عراق اهتمام ویژه دارد و در نجف با یک آزمایشگاه به توافق رسیده تا از زائران ۷۲ ساعت پیش از بازگشت به ایران تست کرونا گرفته شود. سازمان همچنین به رعایت پروتکل‌های بهداشتی در واحدهای اقامتی و واحدهای حمل و نقل توجه ویژه‌ای دارد.

هزینه تست کرونا در عراق بر عهده زائران است

وی یادآور شد: هزینه‌های تست کرونا به عهده زائران است. سازمان حج و زیارت ۵۰۰۰ دینار برای زائران ایرانی تخفیف گرفته است. هزینه تست کرونا در عراق ۴۰ هزار دینار است که برای زائران ایرانی ۳۵ هزار دینار خواهد بود. سازمان به دنبال این بود که هیات پزشکی ایران در عراق از زائران تست کرونا بگیرد اما هنوز با این موضوع از سوی عراق موافقت نشده که در صورت موافقت عراقی‌ها، انجام تست کرونای زائران ایرانی در عراق توسط پزشکان و آزمایشگاه ایرانی صورت خواهد گرفت.

سفرهای عتبات عالیات محدودیت زمان، مکان و خدمات ندارد

مدیرکل حج و زیارت خراسان رضوی در خصوص بسته‌های سفری کاروان‌های برای عتبات عنوان کرد: برخی کاروان‌ها به غیر از کربلا و نجف عبور از کاظمین و سامرا را نیز در برنامه دارند که زائران را در صحن حرم سامرا و یا حسیینه اسکان می‌دهند. در این دوره شرکت‌های مجری بنا به درخواست زائران می‌توانند زمان، مکان و خدمات را تعریف کنند اما این خدمات بر اساس برنامه‌ریزی اصولی سفر زائران به عراق طی یک هفته زمان‌بندی خواهد شد. برای مثال سه روز اقامت در کربلا، دو یا سه روز در نجف و یک روز در کاظمین برای زائران برنامه‌ریزی خواهد شد و از آنجایی که سامرا امکانات ضعیفی برای استقبال از زائران دارد برنامه عبوری از این شهر در نظر گرفته شده است.

شاد افزود: کف و سقفی برای سفر زائران به عتبات عالیات وجود ندارد. ممکن است یک زائر درخواست سفری چهار روزه به عتبات داشته باشد که می‌تواند با شرکتی به عراق سفر کند که برنامه چهار روزه دارد.

وی تاکید کرد: برای اینکه اجحافی در حق زائران صورت نگیرد، مردم رسانه باشند. سازمان حج و زیارت با تمام قدرت در راستای ایجاد تسهیلات برای سفر زیارتی به میدان آمده است. در این برهه از زمان نیازمند رعایت شدید پروتکل‌های بهداشتی هستیم تا با شیوع سویه جدید کرونا مجددا سفرها زیارتی بسته نشود. از زائران تقاضا دارم که به این امر توجه ویژه داشته باشند.

زائران با گروه‌های دارای مجوز به عتبات عالیات سفر کنند

مدیرکل حج و زیارت خراسان رضوی گفت: همچنین تقاضا دارم که زائران با گروه‌های دارای مجوز سفر کنند. روزانه تعدادی از زائران از نحوه خدمات گروه‌های آزاد شکایت دارند که آنان را به مقامات قضایی معرفی می‌کنیم. برای اینکه مردم در سفر زیارتی خود آرامش داشته باشند، از گروه‌ها و شرکت‌های مجاز استفاده کنند تا بتوانیم دغدغه‌های زائران را کاهش دهیم.

شاد ادامه داد:  دفاتر مجاز از سایت سازمان قابل رصد است. زائران حتما با گروه های تحت پوشش حج و زیارت اعزام شوند. همچنین زائران توجه داشته باشند که باید خدمات را مشاهده کرده و سپس قرارداد امضا کنند تا بتوانیم در صورت بروز مشکل، مسائل حقوقی زائران را مطالبه کنیم.

انتهای پیام

منبع: ایسنا

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.