ارجائی در پاسخ به پرسشی درباره نحوه تخصیص و اولویت‌های هزینه ۳۰درصد بودجه شهرداری مشهد در سال آینده در مناطق حاشیه شهر گفت: هرچند سرفصل‌های کلی هزینه‌ها شامل فضای سبز، مبلمان شهری، حمل‌ونقل و زیرساخت‌های فرهنگی مناطق حاشیه‌ای است، اما اولویت اصلی بیشتر در حوزه زیرساخت‌های فرهنگی است و تخصیص‌ها براساس طرح‌هایی خواهد بود که قابلیت اجرا داشته باشند.

«زیارت» محور تصمیم‌سازی

یکی دیگر از موضوعات اولویت‌دار مناطق پیرامونی مشهد مسئله کشف‌رود است و شهردار مشهد در پاسخ به اینکه سیاست مدیریت شهری در دوره جدید چه خواهد بود، بیان کرد: طرحی که به استانداری ارائه شده، ساماندهی پهنه‌های شمال مشهد است، نباید نگاه حذفی به کشف داشته باشیم بی‌تردید دلیل ایجاد ۳۴روستا و زمینه اشتغال ساکنان در حاشیه شمالی مشهد چیزی جز وجود کشف‌رود نیست، حال اگر با نگاه حذفی منشأ سکونت را از بین ببریم آیا نتیجه‌ای جز افزایش آسیب‌های متنوع اجتماعی و فرهنگی در حاشیه شهر خواهد بود؟ بر همین اساس در تلاش هستیم با طراحی و اجرای برنامه‌های کارشناسی کشف‌رود را به کارکرد اصلی خودش برگردانیم و به قطب ایجاد شغل مشهد تبدیل شود.

طرحی در این زمینه به استانداری ارائه شده که در صورت تأیید به وزارتخانه‌های نیرو، جهاد کشاورزی و راه وشهرسازی ارسال خواهد شد و اگر مدیران این حوزه را متقاعد کنیم در ۵هزارو۴۰۰ هکتار از اراضی محدوده کشف‌رود طرح‌های ویژه‌ای به اجرا درخواهد آمد، چراکه باور داریم کشف‌رود تهدید نیست بلکه فرصتی است که باید شیوه استفاده از آن را مدیریت کنیم.

سرمایه‌گذاری متوازن

پرسش بعدی درخصوص تبدیل مشهد به بهشت سرمایه‌گذاری بود که آیا اولویت‌های سرمایه‌گذاری در مشهد تعریف شده تا صرفاً شاهد سرمایه‌گذاری در بخش‌هایی مانند هتل و مجتمع تجاری نباشیم که ارجائی پاسخ داد: آنچه مسلم است همان‌گونه که حمل‌ونقل نیاز زائران است، محلی برای اسکان هم نیاز آن‌ها محسوب می‌شود، بنابراین نمی‌توان بدون پیش‌فرض برای آن‌ها اولویت تعریف کرد اما آنچه باید مدیریت شود توجه متوازن به تمام حوزه‌ها است بر همین اساس تلاش می‌کنیم سرمایه‌گذاری متوازن در تمام بخش‌ها صورت گیرد.

جای خالی میز مشهد آینده

شهردار مشهد در پاسخ به پرسش دیگری درباره برنامه‌ریزی آینده‌نگرانه در مدیریت شهری مشهد هم گفت: یکی از دغدغه‌های اصلی مدیران استانی و مدیریت شهری تأمین زیرساخت‌های متنوع مرتبط با امر زیارت است که شامل موضوعات مختلف عمرانی، خدماتی، فرهنگی و اقتصادی می‌شود و اگر بتوانیم مسائل اساسی زیارت را حل‌وفصل کنیم می‌توانیم به موضوعاتی چون ۴۰میلیون زائر داخلی و ۱۰ میلیون خارجی فکر کنیم درغیر این صورت باید شاهد ظهور مقاصدی غیر از مشهد برای سفر در داخل باشیم که مسافر میلیونی دارند و البته نشان از تلاش و آینده‌نگری مدیران آن‌هاست و نمی‌توان نقدی به آن‌ها وارد کرد ولی باید مدیران کلان استان درخصوص این مسئله چاره‌اندیشی کنند.

شهرداری، استانداری، آستان قدس و بخش نخبگانی مشهد نیاز به کارگروه ویژه مشهدآینده دارند. مدیریتی که معطوف به حال باشد مدیریت کاملی نیست مدیریت باید با نگاه به آینده اقدام فعلی را انجام دهد، نمی‌شود برای ۵۰ سال آینده برنامه‌ای نداشت چراکه به یک باره غافلگیر و مجبور می‌شویم مدیریت پدافندی نماییم. باید پیش‌بینی کنیم تا مدیریت آفندی داشته باشیم نه اینکه اقدام‌های مُسکنی داشته باشیم به بیان ساده باید میز مشهدآینده در استان فعال شود.

باید و نباید کمربند جنوبی

از ارجائی پرسیدیم سیاست مدیریت شهری در این دوره در قبال کمربند جنوبی چه خواهد بود که او در پاسخ گفت: بی‌تردید اهمیت عبور و مرور به اندازه محیط زیست است. شهر یک محیط زنده است باید تمام وجوه آن دیده شود تک‌وجهی نمی‌شود به مسائل نگاه کرد یکی از اتفاق‌های مشهد این است که چون رینگ حاشیه‌ای نداریم اتلاف وقت و ترافیک در هسته مرکزی هر روز بیشتر می‌شود.

از سوی دیگر اگر کمربندجنوبی را یک مخاطره محیط زیستی ببینیم نباید احداث شود، ولی اگر به عنوان قطعه‌ای از پازل حمل‌ونقل مشهد ببینیم باید اجرا کنیم و شیوه اجرا به نحوی باشد که کمترین هزینه را داشته باشد.

باید هزینه و فایده این طرح و وضعیت موجود بررسی کارشناسی شود و براساس نتایج کارشناسی تصمیم گرفت. ما به دنبال حل مسئله مشهد هستیم باید بپذیریم که بزرگراه در جنوب شهر ترافیک را حل می‌کند پس باید راهکاری داشته باشیم که کمترین آسیب زیست محیطی را داشته باشد بر همین اساس در حال بررسی راه‌حل‌های متنوع هستیم تا بهترین تصمیم گرفته شود از نخبگان هم دعوت می‌شود طرح‌های خود را مطرح نمایند. شهردار مشهد درباره مدیریت موضوعات مرتبط با آب در شهرداری هم گفت: مدیریت ویژه‌ای در شهرداری شکل گرفته که به صورت تخصصی در حوزه منابع آبی و جمع‌آوری و بازچرخانی آب‌های خاکستری و پساب فعال خواهد شد و یکی از تصمیمات اولیه این بوده که از سال آینده توسعه فضای سبز تنها به این شرط مجاز خواهد بود که از منابع آبی غیرشرب برای آبیاری آن استفاده شود.

توسعه متوازن شهر در شرق

توسعه مشهد به سمت غرب در سال‌های اخیر همواره مورد نقد بوده و اینکه آیا در دوره جدید مدیریت شهری برای توسعه شهر به شرق هم فکری شده یا نه، پرسش بعدی از شهردار مشهد بود که ارجائی اظهار کرد: همان‌گونه که ذکر شد علت و فلسفه ذاتی شکل‌گیری مشهد چیزی جز مضجع شریف امام رضا(ع) نیست، حالا حرم مرکز این شهر نیست چون در برخی از مناطق شرق مشهد از توسعه شهر جلوگیری شده است با این‌حال اتفاق نظری در مدیران عالی استان وجود دارد که باید توسعه شهر از سمت شرق صورت بگیرد به عنوان مثال تولیت آستان قدس رضوی و امام جمعه مشهد مطالبه جدی دارند تا جایی که شهر متوازن بشود توسعه در شرق هم ادامه داشته باشد.

هویت رضوی

پرسش بعدی در حوزه اجتماعی و فرهنگ عمومی بود اینکه شهرداری مشهد چه رویکردی در قبال هویت رضوی خواهد داشت که شهردار مشهد گفت: با نگاه فرهنگی به موضوع هویت رضوی یک الگو با عنوان خادم زائر مجاور و یک راهبرد با محوریت تسری صفات امام به شهر داریم که با اجرای آن‌ها می‌توانیم اقدام‌های مؤثری در بحث هویت رضوی داشته باشیم.

توضیح اینکه هر شخصی که در مشهد است یا خادم یا زائر و یا مجاور است، بنابراین هر سفر و یا هر حضوری در مشهد به واسطه وجود بارگاه منور رضوی است. به بیان ساده علت اصلی شکل‌گیری این شهر زیارت است پس باید ابتدا این موضوع را بپذیریم که اولویت اصلی شهر زیارت است بعد به نیازهای جانبی این حوزه بپردازیم. با قبول اینکه زائر نیازهای دیگری هم دارد باید زمینه‌های سرمایه‌گذاری آینده‌نگرانه داشته باشیم برای مثال برنامه مفصل برای کودک ونوجوان داشته باشیم تا هم ماندگاری زائر را بیشتر کنیم و هم خانواده از معنویت سفر بیشتر استفاده کنند.

وی در ادامه اظهار کرد: راهبرد تسری صفات امام به شهر هم به این معناست که اساس کار فرهنگی در مشهد این باشد که ساکنان و زائران این شهر باید شبیه امام رضا(ع) بشوند. آیا امام رضا(ع) عالم آل محمد(ع) نیستند، آیا ایشان را معین‌الضعفا و امام مهربانی‌ها و ضامن آهو نمی‌دانیم، چرا نباید این صفات در رفتارهای افرادی که در این شهر حضور دارند بروز داشته باشد، آیا نباید شهر امام رضا(ع) دستورالعمل‌ داشته باشد.  به بیان ساده رفتار همه ما در داخل حرم متفاوت از هر محیط دیگری است با این توضیح اگر حرم‌شهر بودن مشهد را بپذیریم آنگاه رفتارهای ما باید مطابق آموزه‌های امام باشد.

 دو نکته بدون مقدمه

ارجائی در پایان این گفت‌وگوی کوتاه به دو نکته هم اشاره کرد و گفت: تعدادی زمین بزرگ‌مقیاس در مشهد وجود دارد که راه مردم را مسدود کرده از صاحبان این اراضی تقاضا می‌شود برای تعیین‌تکلیف به شهرداری مراجعه کنند و با نهایت تسهیل‌گری موضوع را حل وفصل می‌کنیم تا راه مردم باز شود.نکته بعدی هم ناظر به آلودگی هوای مشهد است؛ بخش زیادی از آلودگی مشهد ناشی از فرودگاه و نوع سوخت نیروگاه‌هاست بر همین اساس از نخبگان و کارشناسان می‌خواهیم راه‌حل‌های خود را ارائه دهند.

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.