دبیر شورای فرهنگ عمومی با تاکید بر مردمی سازی فرهنگ و هنر به عنوان نیاز ضروری کشور گفت: به این مساله ظلم روا شده و باید همچون دوران ابتدای انقلاب شکوهمند اسلامی مدل «همه باهم» را اجرایی کنیم.

مردمی‌سازی فرهنگ و هنر نیاز ضروری کشور است

به گزارش قدس آنلاین، سیدمجید امامی امروز در نشست  «بازنگری در مدل بهره برداری از مجتمع های فرهنگی و هنری وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی»  اظهار داشت: در عرصه مردمی شدن فرهنگ و هنر کشور ظلم روا شده و باید همچون دوران ابتدای انقلاب شکوهمند اسلامی مدل «همه باهم» را اجرایی کنیم.

وی با تاکید بر ضرورت دنبال کردن جدی عدالت فرهنگی ادامه داد: بازسازی سیاست مردمی سازی فرهنگی این است که «مردم را درگیر امور کن تا رفتار تغییر کند».  

دبیر شورای فرهنگ عمومی گفت: با برقراری تناسب و توازن در همه عرصه های فرهنگی، عدالت فرهنگی در سطح جامعه و کشور برقرار خواهد شد.

به گفته امامی با اجرای دو سیاست «عدالت فرهنگی و عمومی سازی فرهنگ»، زمینه های الگوی مناسب بهره برداری از فضاهای فرهنگی و هنری نیز ایجاد خواهد شد.

وی در مورد فضاهای فرهنگی و هنری اظهار داشت: ایجاد این فضاها در اماکن مناسب براساس فرهنگ ها و همچنین بهره برداری مناسب و نگهداری صحیح راهگشا خواهد بود.  

فقر فضاهای فرهنگی، مدیریت و بهره برداری از آنها؛ چالش های پیش رو

مدیرعامل موسسه کمک به توسعه فرهنگ و هنر، نیز در این نشست گفت: پاسداری از هویت فرهنگی در فرایند جهانی شدن یک چالش کلیدی و حفاظت از سرمایه های اجتماعی نیازمند نگاهبانی و پرستاری است.
امین عارف نیا با اشاره به اینکه سرمایه های فرهنگی و آفرینش های هنری برای بروز و ظهور نیازمند فضاهایی مناسب و پاسخگو هستند، گفت: تکافوی سرانه ای به تنهایی نمی تواند تضمین کننده کارایی این فضاها باشند.
وی افزود: جذابیت های عملکردی، تناسب موقعیت مکانی، رونق فعالیتی، مکان سازی خلاق و کاربردی از عوامل موثر در کارایی فضاهایی از این دست هستند.
مدیرعامل موسسه کمک به توسعه فرهنگ و هنر با اشاره به اقدامات دستگاه‌های اجرایی، سازمانهای عمومی، تشکل های مردمی و سرمایه گذاری بخش خصوصی در طول ٣ دهه گذشته، از ٦٣١ مجتمع و مرکز فرهنگی احداث شده توسط وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی به عنوان بخش مهمی از زیرساخت های فرهنگی کشور یاد کرد و گفت: این مجتمع ها در کنار سالن های سینما، کتابخانه های عمومی، نگارخانه ها، کانون های فرهنگی و تربیتی آموزش و پرورش و فرهنگسراهای شهرداری ها منظومه فضاهای فرهنگی کشور را تشکیل می دهند.
عارف نیا افزود: در کنار چالش فقر فضاهای فرهنگی با چالش مدیریت و بهره برداری از فضاهای موجود مواجه هستیم و باید برای رفع موانع قانونی، حل مسائل کالبدی، اصلاح تعارضات اجتماعی و اقتصادی چاره اندیشی کنیم.
وی با بیان اینکه مدیریت و بهره برداری صحیح از فضاهای فرهنگی و هنری از اهداف این نشست های کارشناسی است، ادامه داد: نشست های آسیب شناسی توسط کارشناسان در این عرصه انجام شده است که نتایج آن در گفت و گوهای دو روزه این سمینار به بحث گذاشته می شود.
عارف نیا اضافه کرد: قرار است برای برون رفت از وضعیت فعلی بهره برداری از فضاهای فرهنگی چاره اندیشی کنند.

نشست دو روزه «بازنگری در مدل بهره برداری از مجتمع های فرهنگی و هنری وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی»  با حضور کارشناسان از سوی موسسه کمک به توسعه فرهنگ و هنر در باغ زیبای تهران برگزار شد.

چالش های فضاهای فرهنگی، نقش فضاهای فرهنگی در تحقق بیانیه گام دوم انقلاب اسلامی از مهمترین موضوع های روز نخست این نشست بود و بازآفرینی فضاهای فرهنگی فراموش شده با رویکرد مکان سازی خلاق و تبیین ایده های نوین برای بهره برداری از فضاهای فرهنگی نیز از موضوع های روز دوم خواهد بود.

در سال‌های پایانی دهه ۶۰ و در شرایطی که توسعه فعالیت‌های فرهنگی و هنری و حمایت از اصحاب فرهنگ و هنر در دستور کار وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی بود با هدف ایجاد بستری برای حمایت از محققان، نویسندگان و هنرمندان و تامین نیازمندی‌های ضروری آنها  «موسسه اعتباری فرهنگ و هنر» با شخصیت حقوقی مستقل، غیرانتفائی و غیر دولتی تاسیس شد.

بهره گیری از منابع موجود اقتصادی به منظور کسب درآمد برای کمک به توسعه فرهنگ ایرانی و اسلامی هدف کلان این موسسه ذکر شده است. ‌

منبع:ایرنا
انتهای خبر/

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.