وزیر امور خارجه، شهید حسن ایرلو سفیر ایران در صنعا را از طرفداران راه‌حل سیاسی برای بحران یمن عنوان کرد و گفت: طرف سعودی در انتقال شهید ایرلو دیر تصمیم گرفت و برخی دستگاه‌های این کشور تعلل کردند و بر اساس کنوانسیون‌های بین المللی اعتراض خود را اعلام خواهیم کرد.

امیرعبداللهیان: شهید ایرلو طرفدار راه‌حل سیاسی بحران یمن بود

به گزارش قدس آنلاین، حسین امیرعبداللهیان امروز در مراسم تشییع پیکر مطهر شهید حسن ایرلو سفیر ایران در یمن خاطرنشان کرد: مرحوم ایرلو مجاهدی نستوه بود که به جمع خیل دوستان شهیدش پیوست. مردم یمن شاهد بودند که در دو سال گذشته، مرحوم ایرلو به مرخصی نیامد و برای خدمت به مردم یمن کوتاهی نکرد.

وزیر امور خارجه در مورد ویژگی‌های شخصیتی شهید ایرلو، گفت: مرحوم ایرلو عاشق خدمت بود و نشان داد که در کوشش برای مردم یمن لحظه‌ای دریغ نکرده است.

امیرعبداللهیان درباره کارشکنی‌ برخی کشورها برای انتقال شهید ایرلو به کشور در دوره بیماری، خاطرنشان کرد: در حق وی ظلم کردند و مرحوم ایرلو از طرفداران راه حل سیاسی برای بحران یمن بود.

وزیر امور خارجه همچنین با تشریح اقدامات وزارت امور خارجه برای انتقال شهید ایرلو به ایران گفت: ما چند روز پیگیر مجوز بودیم تا از طریق یک کشور ثالث یک فروند هواپیما از ایران یا کشور دیگری بفرستیم و ایشان را به سریعا به بیمارستان مجهزی در ایران منقل کنیم ولی متاسفانه طرف سعودی در این زمینه خیلی دیر تصمیم گرفت و برخی از دستگاه‌های اجرایی عربستان سعودی تعلل کردند.

وی اضافه کرد: ما اعتراض خود را براساس کنوانسیون‌های بین المللی به طور رسمی اعلام خواهیم کرد در عین حال امیدوار هستیم هرچه زودتر یمن در مسیر راه حل سیاسی بتواند از این جنگ و محاصر سخت انسانی خارج شود.

وزیر امور خارجه گفت: دیپلمات و سفیر برجسته ما در تمام دو سالی که در یمن بودند، تلاش کردند برای اینکه راه حل سیاسی را بعنوان مرکز تحولات دیپلماتیک مورد توجه قرار بدهند و از این مسیر کمک کنند جنگ در یمن خاتمه یابد و ثبات وامنیت وآرامش به کشور برگردد.

مراسم تشییع پیکر شهید ایرلو با حضور جمعی از دیپلمات‌ها و دوستداران‌ آن شهید از مقابل درب وزارتی، واقع در محوطه باغ ملی، برگزار شد.

شهید حسن ایرلو که از جانبازان شیمیایی جنگ تحمیلی نیز بود، در محل ماموریت خود به کرونا مبتلا شد و به دلیل همکاری دیرهنگام برخی کشورها، متاسفانه در شرایط نامناسبی به کشور بازگشت.

این دیپلمات کشورمان به رغم به کارگیری همه مراحل درمانی برای بهبود وضعیت بیماری ایشان، سحرگاه امروز به فیض شهادت نایل آمد.

منبع: ایرنا

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.