مدیر آب و خاک سازمان جهاد کشاورزی خراسان رضوی گفت: ۳۵ تا ۴۵ درصد خاک این استان با مشکل شوری مواجه بوده و این وضعیت در حال افزایش است.

۴۵ درصد خاک خراسان رضوی با مشکل شوری مواجه است

به گزارش قدس آنلاین، جعفر جوادی اظهار کرد: این وضعیت هر روز بدتر می‌شود و در حال حاضر با بحران جدی شوری خاک استان مواجهیم که در همه شهرهای آن مشاهده می‌شود.

وی با اشاره به تاثیر شوری خاک در تولید محصولات کشاورزی و تفاوت این اثرگذاری در هر یک از محصولات ادامه داد: ۲ واحد شوری خاک در هر متر می‌تواند معادل ۱۰ درصد عملکرد محصول جو در واحد سطح را کاهش دهد.

رییس اداره خاک مدیریت آب و خاک سازمان جهاد کشاورزی خراسان رضوی با بیان اینکه خشکسالی و کم آبی در تشدید بحران شوری خاک تاثیر بسزایی دارد گفت: روند شور شدن زمینهای کشاورزی در این استان رو به افزایش است و این در حالی است که کشت و زرع در زمین شور به هیچ وجه توجیه اقتصادی ندارد و در صورت عدم مدیریت خاک شاهدکاهش سالانه تولید در این زمینها خواهیم بود.

وی با اشاره به روشهای مقابله با شوری خاک افزود: آب شوری، کشت نم کاری و اصلاح روشهای کشت از مهمترین راههای مقابله با شوری خاک است.

جوادی کمبود مواد آلی خاک را از دیگر مشکلات در این استان دانست و ادامه داد: برای حل این مشکل کشاورزان باید راهکارهایی مانند بازگرداندن بقایای گیاهان به خاک، کوددهی حیوانی به خاک، کشت گیاهان ویژه در زمین که با عنوان "کود سبز" شناخته می‌شود را در دستور کار خود قرار دهند.

وی گفت: رفتار نادرست با خاک موجب افزایش سختی خاک می‌شود که عواملی مانند تغییرات اقلیم و خشکسالی نیز این روند را تشدید می‌کنند.

مدیر آب و خاک سازمان جهاد کشاورزی خراسان رضوی افزود: سختی خاک مانع از رشد گیاه می‌شود که در ایجاد سختی خاک، تردد بیش از اندازه ماشین آلات کشاورزی و ایجاد کلوخه در خاک نیز تاثیر بسزایی دارد.

وی با بیان اینکه ازبین بردن کلوخه در خاک بسیار سخت است ادامه داد: حتی در از بین بردن کلوخه ممکن است خاک به شکل دانه‌ای تشکیل نشود و به صورت خاک پودری درآید که این مدل خاک نیز امکان رشد مناسب گیاه را ندارد.

هم اکنون بیش از یک میلیون و ۲۰۰ هزار هکتار زمین کشاورزی در خراسان رضوی وجود دارد.

منبع: ایرنا

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.