نمایندگان مجلس به بررسی طرح «انتقال آب دریای عمان به استان سیستان و بلوچستان» اولویت دادند.

طرح انتقال آب دریای عمان به استان سیستان و بلوچستان با اولویت در مجلس بررسی می‌شود

به گزارش قدس آنلاین، نمایندگان مجلس شورای اسلامی در نشست علنی امروز به بررسی طرح «انتقال آب دریای عمان به استان سیستان و بلوچستان» اولویت دادند.

این طرح که با ۱۸۲ رأی موافق، ۲۱ رأی مخالف و ۱۴ رأی ممتنع از مجموع ۲۴۸ نماینده حاضر دارای اولویت شد، ۱۱ مهر ماه در کمیسیون عمران به تصویب رسیده بود.

اسماعیل حسین زهی نماینده خاش در مجلس به باشگاه خبرنگاران جوان گفته بود «با توجه به خشکسالی‌های عدیده استان سیستان و بلوچستان در ۲۰ ساله اخیر و تامین نشدن حقابه ایران از افغانستان، دریای عمان به دلیل ارتباط با دریای آزاد مسیری است که آب را می‌تواند به استان‌های سیستان و بلوچستان تا خراسان جنوبی، رضوی و شمالی به ویژه شهر مشهد برساند.»

او افزوده بود که «در سال ۱۴۳۰ که جمعیت کشور نزدیک به ۱۲۰ میلیون نفر می‌شود، نیازمندی به آب بیشتر می‌شود و خوشبختانه این پروژه می‌تواند نیازمندی را رفع کند.»

سیستان و بلوچستان از استان‌های کم‌برخوردار و کم آب کشور است که برخی دلیل آن را محرومیت‌های تاریخی می‌دانند.

حجت الاسلام حسن نوروزی نماینده رباط کریم در مخالفت با این اولویت‌دهی گفت که «دولت باید تلاش کند که آب را نه تنها به سیستان و بلوچستان بلکه به فلات مرکزی ایران هم برساند. هر چند سیستان مظلوم است اما یزد، کرمان، اصفهان، خراسان جنوبی، خراسان رضوی و ... را چه کنیم که همه با مشکل کمبود آب مواجه هستند.»

چهاردهم مهر ماه مرکز پژوهش‌های مجلس در گزارش تخصصی خود اعلام کرده بود «اگرچه موضوع تأمین آب مناطق شرق و جنوب شرق کشور از اهمیت فراوانی برخوردار است، اما به دلیل ماهیت اجرایی اینگونه طرح‌ها و وجود برخی ایرادات در متن طرح حاضر، پیشنهاد می‌شود این موضوع از طرف قوه مجریه و در قالب طرح جامع متناسب با مباحث آمایشی مناطق مورد نظر پیگیری شود و مجلس شورای اسلامی نیز با نظارت دقیق و کارآمد، موجب تسریع در اجرای آن شود و یا تمهیدات لازم جهت رفع اشکالات طرح اندیشده شود.»

منبع: باشگاه خبرنگاران جوان

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.