به دنبال عادی سازی روابط خارطوم و تل آویو، رژیم صهیونیستی برای حدود ۲۴۰۰ پناهجوی سودانی روادید موقت صادر می‌کند.

رژیم صهیونیستی برای حدود ۲۴۰۰ سودانی روادید موقت صادر می‌کند

به گزارش قدس آنلاین، باشگاه خبرنگاران جوان به نقل از روزنامه تایمز اسرائیل نوشت: رژیم صهیونیستی بعد از صدور حکمی از سوی دیوان عالی دادگستری این رژیم، به پناهجویان سودانی اقامت موقت می‌دهد.

مقامات رژیم صهیونیستی به بیشتر شهروندان سودانی از منطقه‌های دارفور، کوه‌های نوبه و نیل آبی که درخواست پناهندگی خود را قبل از ژوئن ۲۰۱۷ داده اند به مدت شش ماه اقامت موقت میدهد. تعداد سودانی‌هایی که درخواست پناهندگی به رژیم صهیونیستی داده اند و ذیل این حکم قرار می‌گیرند حدود ۲۴۴۰ نفر است.

روزنامه تایمز اعلام کرد که این تصمیم بعد از صدور حکم دیوان عالی دادگستری رژیم صهیونیستی در آوریل انجام پذیرفت که در آن  خواسته شده بود که تا پایان دسامبر اقامت موقت به سودانی‌ها داده شود.

اکثر پناهجویان سودانی قبل از سال ۲۰۱۷ و پس گذشت پنج سال از پایان ساخت حصار در مرز با مصر از سوی رژیم صهیونیستی، وارد تل آویو شدند. بر اساس این حکم، روادید هر کدام از این افراد در آینده به صورت فردی بررسی و تمدید می‌شود.

فعالان سودانی از این تصمیم استقبال کردند، اما با این وجود از مقامات رژیم صهیونیستی خواسته شده درخواست‌هایی را که پس از ۲۰۱۷ ارائه شده را نیز مورد بررسی قرار دهند.

این تصمیم مقامات رژیم صهیونیستی در زمانی صورت گرفت که همچنان سودان شاهد بی ثباتی است که پس از کودتای نظامی ماه اکتبر ۲۰۲۱ در سودان به فرماندهی عبدالفتاح البرهان، رئیس شورای نظامی حاکم سودان صورت گرفته است.

البرهان در پی این کودتا، شورای حاکمیتی و دولت انتقالی سودان را منحل و در بحبوحه اعتراضات مردمی و اختلافات میان ارتش و سیاستمداران در این کشور حالت فوق العاده اعلام کرد.

در تاریخ ۲۱ نوامبر این حکومت نظامی توافق کرد تا زمان برگزاری انتخابات ۲۰۲۳ در این کشور عبدالله حمدوک، نخست وزیر سودان رهبری کابینه تکنوکرات را برعهده بگیرد. توافقی که با مخالفت مردم و حامیان انقلاب سودان مواجه شد و سرانجام حمدوک در ابتدای سپتامبر از سمت خود استعفا کرد.

معترضان به حکومت نظامی در سودان دیروز شنبه در اطراف کاخ ریاست جمهوری این کشور در پایتخت تجمع می‌کنند که در پرتاب گاز اشک آور و تیراندازی به آنان از سوی نظامیان زخمی شدند و قرار است در پایان دسامبر تظاهراتی میلیونی برگزار کنند.

مریم الصادق المهدی، وزیر خارجه سودان ماه گذشته فاش کرد که عبدالفتاح البرهان، فرمانده ارتش و رئیس شورای نظامی این کشور تلاش کرد تا در کودتای نظامی نظر صهیونیست‌ها را جلب کند. المهدی در مصاحبه با اندیشکده آمریکایی «شورای آتلانتیک» توضیح داد: «دولت از نقش حمایتی اسرائیل برای کودتای نظامی آگاه بود، اگرچه در خط مقدم حوادث ظاهر نشد. جفری فلتمن، فرستاده آمریکا در شاخ آفریقا به همین منظور از اسرائیل بازدید کرد».

این حمایت پس از آن صورت گرفت که اواخر سال ۲۰۲۰، پس از اینکه خارطوم برای عادی‌سازی روابط با رژیم صهیونیستی تحت فشار قرار گرفت، دونالد ترامپ، رئیس‌جمهور سابق آمریکا با لغو نام این کشور از لیست کشورهای حامی تروریسم در صورت پرداخت ۳۳۵ میلیون دلار غرامت به خانواده‌های قربانیان حملات تروریستی که گفته می‌شد عاملان آن از سوی سودان حمایت می‌شدند، موافقت کرد و با این اهرم فشار، سودان نیز به صف عادی سازی روابط با رژیم صهیونیستی پیوست.

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.