در میان فیلم‌های منتخب چهلمین دوره از جشنواره فیلم فجر، آثار متنوعی وجود دارد که باید منتظر ماند و دید آیا تجربه درخشش فیلم اولی‌ها در این دوره از جشنواره باز هم تکرار خواهد شد یا نه.

ویترین متنوع چهلمین فجر سینمایی

شامگاه پنجم دی ماه اسامی فیلم‌های راه‌یافته به چهلمین جشنواره فیلم فجر از سوی هیئت انتخاب اعلام شد. براساس این خبر از مجموع ۷۴ فیلم، ۲۲ اثر برای نمایش در این دوره انتخاب شده است.

ترکیب قابل تأمل هیئت انتخاب چهلمین دوره جشنواره با حضور اهل فرهنگ و سینماگرانی همچون بهروز افخمی، پوران درخشنده، حسین زندباف، مجید شاه‌حسینی، اسفندیار شهیدی، محمدحسین نیرومند و اسماعیل بنی‌اردلان یکی از امتیازهای این دوره فجر است؛ اما از نکات قابل توجه جشنواره چهلم حضور بنیاد سینمایی فارابی و حوزه هنری به ترتیب با ۶ و ۴ فیلم است که دو اثر از مجموع آن‌ها به صورت مشترک تولید شده و این در حالی است که سازمان اوج در سال‌های اخیر دست‌کم با یک یا دو اثر در فجر حاضر بود اما امسال از غایبان این رویداد مهم سینمایی است و بنیاد فرهنگی روایت فتح نیز امسال فیلمی به جشنواره چهلم فجر ارائه نکرده است.

تاکید بر جوان‌گرایی؛ امتیاز فجر چهلم

با این حال اما تاکید بر جوان گرایی و حضور اسامی ناآشنا یکی از دیگر ویژگی های این دوره از فجر است. گرچه شاید عموم مخاطبان این جشنواره محبوب سینمایی به حضور هرساله چهره های معتبر و معروف سینمایی عادت دارند، اما تجربه سال های گذشته نشان داده بسیاری از فیلم اولی‌ها از پدیده‌های سینمایی سال‌های اخیر بوده‌اند و فیلم‌هایشان مورد پسند اهالی رسانه، منتقدان و تماشاگران قرار گرفته است.

در ادامه نگاه مختصری به فیلم‌های حاضر در این دوره جشنواره خواهیم داشت. 

فیلمی درباره عشق ایرانیان به علی بن موسی‌الرضا(ع)

بنیاد سینمایی فارابی با ۶ فیلم «نگهبان شب»، «بدون قرار قبلی»، «بیرو»، «لایه‌های دروغ»، «دسته دختران» و «شادروان» در جشنواره حضور دارد، البته دو فیلم «دسته دختران» و «شادروان» به صورت مشترک با حوزه هنری تولید شده است.فیلم سینمایی «نگهبان شب» به نویسندگی مشترک رضا میرکریمی و محمد داوودی و کارگردانی و تهیه‌کنندگی میرکریمی جلو دوربین رفته است. محسن کیایی، تورج الوند، لاله مرزبان، علی‌اکبر اصانلو، ویشکا آسایش و کیومرث پوراحمد از بازیگران این فیلم سینمایی هستند.

بهروز شعیبی با «بدون قرار قبلی» به تهیه‌کنندگی محمود بابایی در جشنواره حاضر است. فیلم‌نامه این اثر توسط فرهاد توحیدی و مهدی تراب‌بیگی با نگاهی به یکی از داستان‌های مصطفی مستور نوشته شده و فیلمی معناگرا از عشق ایرانیان به علی بن موسی‌الرضا(ع) است. مصطفی زمانی، صابر ابر و الهام کردا از بازیگران اصلی این فیلم هستند. 

فیلم سینمایی «بیرو» به نویسندگی و کارگردانی مرتضی علی‌ عباس میرزایی، درباره زندگی توأم با مشکلات دروازه‌بان تیم ملی فوتبال ایران «علیرضا بیرانوند» است. فیلم تلاش‌های یک نوجوان علاقه‌مند فوتبال برای رسیدن به سکوهای جهانی را نشان می‌دهد. تهیه‌کنندگی این فیلم بر عهده مجید برزگر است.

فیلم سینمایی «لایه‌های دروغ» به کارگردانی رامین سهراب، نخستین فیلم تولید مشترک سینمای ایران و فنلاند است که محسن صرافی، رامین سهراب و یوننا اِنروث تهیه‌کنندگی این فیلم که در ژانر اکشن (حادثه‌ای) تولید شده را برعهده دارند. رامین سهراب، آنتی رینی، سونیا فارلینگ، آنو سینی‌سالو، نادر فلاح، آرمان درویش و روشنک گرامی در این فیلم به ایفای نقش پرداخته‌اند. 

فیلم سینمایی «شادروان» دومین ساخته سینمایی حسین نمازی به تهیه‌کنندگی عباس نادران، روایتی شیرین از یک ملودرام اجتماعی در بستر خانواده‌ای حاشیه‌نشین است. سینا مهراد، گلاره عباسی، نازنین بیاتی، بهرنگ علوی، رؤیا تیموریان و رضا رویگری در این اثر سینمایی به ایفای نقش می‌پردازند.

سهم سینمای انقلابی و دفاع مقدس از فجر

فیلم سینمایی «دسته دختران» به کارگردانی منیر قیدی براساس روایت‌های واقعی از مقاومت ۳۴ روزه خرمشهر در دفاع مقدس ساخته شده است. در این فیلم که با همکاری مشترک بنیاد فارابی و حوزه هنری ساخته شده؛ نیکی کریمی، پانته‌آ پناهی‌ها، فرشته حسینی و هدی زین‌العابدین نقش‌آفرینی می‌کنند.

فیلم «۲۸۸۸» به کارگردانی کیوان علیمحمدی و امید بنکدار که پیشتر «سوباشی» نام داشت، روایتگر هشت سال جنگ ایران و عراق است و از روز نخست تا پایان جنگ را دربرمی‌گیرد. در این فیلم که در یک فضای جنگی متفاوت روایت می‌شود، نام بسیاری از شخصیت‌های مهم زمان جنگ که در جبهه‌ها حضور داشتند و شهید شدند، آمده است.

فیلم سینمایی «ضد» به کارگردانی امیرعباس ربیعی و تهیه‌کنندگی محمدرضا شفیعی درامی سیاسی است که در بستر یکی از حوادث مهم و ملتهب ابتدای انقلاب اسلامی روایت می‌شود و از تولیدات حوزه هنری است. مهدی نصرتی، لیلا زارع، لیندا کیانی و نادر سلیمانی در این فیلم ایفای نقش می‌کنند. ربیعی پیش از این، فیلم سینمایی «لباس شخصی» را کارگردانی کرده بود که توجه منتقدان و اهالی رسانه را به همراه داشت.

نسخه سینمایی سریال «شهید باکری»

«موقعیت مهدی» نسخه سینمایی سریال «شهید باکری» به کارگردانی هادی حجازی‌فر و تهیه‌کنندگی حبیب والی‌نژاد است. همچنین «دسته دختران» نیز در ژانر دفاع مقدس تولید شده که پیشتر به آن اشاره شده است. 

«صورت فلکی» به کارگردانی حسین دارابی و تهیه‌کنندگی محمدرضا شفاه از دیگر فیلم‌های حاضر در جشنواره و محصول حوزه هنری است. این فیلم به نویسندگی احسان ثقفی و مهدیه عین‌اللهی داستانی از تاریخ معاصر و روایتگر تشویش‌های زنی در آستانه از دست دادن تمام زندگی‌اش است. مریلا زارعی، بهروز شعیبی، وحید رهبانی و سیاوش طهمورث بازیگران فیلم حسین دارابی هستند.

درام؛ پیشتاز ژانرهای سینمایی

محمدحسین مهدویان با «مرد بازنده» به تهیه‌کنندگی امیر بنان و کامران حجازی به جشنواره می‌آید. فیلم‌نامه این اثر توسط حسین حسنی، ابراهیم امینی و محمدحسین مهدویان نوشته شده است. جواد عزتی و رعنا آزادی‌ور دو بازیگری هستند که پس از «زخم کاری» در «مرد بازنده» روبه‌روی هم قرار می‌گیرند.

فیلم سینمایی «برف آخر» به نویسندگی و کارگردانی امیرحسین عسگری و تهیه‌کنندگی حسن مصطفوی است که نگاهی متفاوت به روزمرگی‌های یک دامپزشک دارد. امین حیایی، لادن مستوفی و مجید صالحی نقش‌های اصلی «برف آخر» را بر عهده دارند. احسان علیخانی، حمیدرضا علی‌نژاد، امیر حسین عسگری و حسن مصطفوی سرمایه‌گذاران این فیلم سینمایی هستند.

فیلم سینمایی «ملاقات خصوصی» به کارگردانی امید شمس و تهیه‌کنندگی امیر بنان از دیگر آثار حاضر در جشنواره است. پریناز ایزدیار، هوتن شکیبا و ریما رامین‌فر بازیگران اصلی «ملاقات خصوصی» هستند. فیلم‌نامه این اثر به صورت مشترک توسط امید شمس و علی سرآهنگ نوشته شده و روایتگر داستانی عاشقانه است. 

 فیلم سینمایی «نمور» به کارگردانی داوود بیدل و تهیه‌کنندگی سیدیاسر جعفری، ملودرامی اجتماعی است که نوشین معراجی فیلم‌نامه آن را به نگارش درآورده است. در خلاصه داستان این فیلم آمده است: «تالاب رو از زندگی من نقاشی کردند، لجن‌زار و نمور». محمدرضا علیمردانی، سمیرا حسن‌پور و نسیم ادبی از بازیگران این فیلم سینمایی هستند.

داستان دو برادر معلول

«بی‌ رؤیا» به نویسندگی و کارگردانی آرین وزیردفتری و تهیه‌کنندگی مشترک سعید سعدی و هومن سیدی است. «بی‌رؤیا» نخستین فیلم بلند وزیردفتری است و در خلاصه داستان آن آمده است: «مواجهه‌ رؤیا با دختری بی‌نام ‌و نشان، آغاز اتفاقاتی عجیب در زندگی رؤیا و بابک است». طناز طباطبایی، صابر ابر، شادی‌ کرم‌رودی، رضا داودنژاد و مائده طهماسبی از بازیگران اصلی این فیلم سینمایی هستند.
فیلم سینمایی «بی‌مادر» به کارگردانی سیدمرتضی فاطمی و تهیه‌کنندگی مشترک محمدرضا مصباح و علی اوجی است. در خلاصه داستان این فیلم آمده است: «انسان چیزی بدست نمی‌آورد، مگر چیزهایی از دست بدهد». امیر آقایی، میترا حجار، پژمان جمشیدی، پردیس پورعابدینی و علی اوجی از بازیگران این فیلم سینمایی هستند. «بی‌مادر» در «کانون فیلم نسیم» با مدیریت محمدرضا مصباح و علی اوجی تولید شده است. 

فیلم «دِرب» به کارگردانی سیدهادی محقق و تهیه‌کنندگی سیدرضا محقق داستان دو برادر معلول است که با مشکلات بسیاری مواجه هستند. هادی محقق نقش اصلی فیلم را بازی می‌کند و در کنار او چند بازیگر محلی حضور دارند. 

فیلم سینمایی «علفزار» به کارگردانی کاظم دانشی و تهیه‌کنندگی بهرام رادان مضمونی اجتماعی دارد و براساس داستان‌های واقعی نوشته شده است. پژمان جمشیدی، سارا بهرامی، ستاره پسیانی، ترلان پروانه، مائده طهماسبی، مهدی زمین‌پرداز و فرخ نعمتی در این فیلم بازی کرده‌اند.

فیلم سینمایی «شهرک» به کارگردانی علی حضرتی و تهیه‌کنندگی علی سرتیپی تولید شده و ساعد سهیلی، مهتاب ثروتی، شاهرخ فروتنیان، کاظم سیاحی و رؤیا جاویدنیا از بازیگران این فیلم هستند. 

فیلمسازان جوان زیر سایه پدر

یوسف حاتمی‌کیا با فیلم «شب طلایی» به تهیه‌کنندگی ابراهیم حاتمی‌کیا در جشنواره حاضر است. حسن معجونی، یکتا ناصر، مریم سعادت، مسعود کرامتی، سوگل خلیق و بهناز جعفری بازیگران اصلی این فیلم هستند که داستانی اجتماعی را روایت می‌کند. یوسف حاتمی‌کیا سابقه دستیار دومی پدرش در فیلم «چ»، کارگردانی مستند پشت صحنه «چ» و کارگردانی چند فیلم مستند و کوتاه را در کارنامه دارد. 

حمید شاه‌حاتمی فرزند علی شاه‌حاتمی نیز با فیلم «ماهان» به جشنواره می‌آید. فیلم‌نامه این اثر توسط هامون قاپچی و زهرا شاه‌حاتمی نگارش شده و تهیه‌کنندگی آن برعهده علی شاه‌حاتمی است. این فیلم روایت زندگی یک بازیگر تئاتر است که پس از مدت‌ها می‌تواند نقش اصلی یک نمایش را روی صحنه ایفا کند اما بیماری سرطان مسیر زندگی او را دستخوش تغییرات جدی می‌کند. همایون ارشادی، رامین ناصرنصیر، امیررضا نظری، نگار جوکار و وحید رحیمیان از بازیگران این فیلم سینمایی هستند. 

یک پیشکسوت در جمع حاضران

مسعود کیمیایی با «خائن‌کشی» به تهیه‌کنندگی علی اوجی به جشنواره چهلم می‌آید. این فیلم که داستانی درباره رفاقت و مردم‌داری دارد، قسمتی از زندگی مهدی بلیغ؛ سارق و کلاهبردار ایرانی را به تصویر می‌کشد و همچنین گذری هم به ماجرای ملی شدن نفت دارد. امیر آقایی، پولاد کیمیایی، پانته‌آ بهرام، سارا بهرامی، اندیشه فولادوند، حمیدرضا آذرنگ، سام درخشانی و مهران مدیری از بازیگرانی هستند که در آخرین ساخته مسعود کیمیایی نقش‌آفرینی کرده‌اند.

غایبان مهم چهلمین جشنواره فیلم فجر

در حالی که گمانه‌زنی‌ها خبر از حضور چند فیلمساز مطرح می‌داد اما فیلم‌های «برادران لیلا» ساخته سعید روستایی، «شب، داخلی، دیوار» به کارگردانی وحید جلیلوند، «تفریق» ساخته مانی حقیقی و «جنگ جهانی سوم» ساخته هومن سیدی از غایبان جدی چهلمین جشنواره فیلم فجر هستند، این در حالی است که «قاتل و وحشی» فیلم پرحاشیه این روزها نیز پس از کش و قوس های فراوان علیرغم ثبت نام در جشنواره اما پذیرفته نشد.

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.