رئیس‌جمهور در جلسه شورای اداری استان هرمزگان گفت: با دوری که در بندر شهید رجایی زدم، به نظرم رسید که خام‌فروشی در حال اتفاق است و بدون ارزش افزوده، صادرات ارزش زیادی ندارد بلکه باید جلوی خام‌فروشی را گرفت و ارزش افزوده خلق کرد.

رئیسی: باید جلوی خام‌فروشی را گرفت و ارزش افزوده خلق کرد/ با ایجاد صندوق توسعه استان‌ها، نیازی به آقا اجازه از تهران نیست

به گزارش قدس آنلاین سید ابراهیم رئیسی رئیس‌جمهور امشب در جلسه شورای اداری استان هرمزگان با حضور جمعی از وزرای دولت در بندرعباس اظهار داشت: خدای متعال ظرفیت‌های بسیاری به هرمزگان عنایت کرده است.

وی با بیان اینکه باید ظرفیت‌ها را شناخت و در خدمت به مردم به کار گرفت، افزود: مردم مشکلاتی دارند که کم هم نیست که باید به مرور زمان حل شود. با این حجم گردش کار اقتصادی و صنایع و معادن با فقر قابل توجیه نیست.

رئیس‌جمهور تصریح کرد: مدیران کشور و دانشگاه‌ها، این مهم را بررسی کنند چراکه مردم در حال زندگی با فقر و مشکل هستند و بدانید با نسخه در تهران این مشکلات حل نخواهد شد بلکه باید بدست مدیران این استان انجام گیرد.

آیت‌الله رئیسی گفت: حتما تاکید من این است که اولویت جذب را به نیروهای کارآمد در استان بدهید و این امر تاکیدی است و مستحبی نیست تا جوانان به آینده امیدوار بشوند.

وی ادامه داد: گاهی در شهرستان‌ها و روستاها اگر ظرفیت باشد، افراد بالنده و افتخارآفرین و اهل فکری هم در آن منطقه خواهد بود.

رئیس‌جمهور تصریح کرد: عدالت در ارتقای نیروی انسانی کارآمد، عدالت در توزیع ثروت، عدالت در خدمات و ... همه و همه مدنظر است و اگر عده‌ای برنتافتند، هیچ اشکالی ندارد چراکه اعتماد عمومی مردم، سرمایه اجتماعی نظام است و نمی‌توانیم برای منافع برخی، حق مردم را زمین بگذاریم.

رئیسی افزود: در واردات و صادرات، هرمزگان اهمیت فراوانی دارد و در بحث تجارت ملوانی باید استفاده درستی از آن صورت گیرد و چون اینان بدنبال گرداندن زندگی خود هستند لذا باید دقیق ابعاد مختلف آن را مشخص کنیم و بخشی از واردات و صادرات کشور را به این عزیزان بسپاریم تا این مردمان قانونمند بتوانند به اقتصاد کشور کمک کنند و از فکر خود اینها هم در تصمیم‌گیری استفاده شود تا این موضوع معطل نماند.

وی گفت: صیادان هم همین شرایط دارند. صید ترال به عزیزان صیاد ما خسارت وارد می‌کند و همان‌طوری که با تلاش و همت عزیزان سردار ما و سپاه این موضوع رفع شد و ساماندهی شد، لذا در حوزه صید با فکر مردم و همکاری مردم و تجربه آنان، اقتصاد صید را مدیریت کنیم چراکه مشکل صید ترال را خود این عزیزان به ما گفتند و آنان بهترین مشاور و هم‌فکر در این زمینه هستند تا افراد بهترین استفاده را از دریا با حفظ ذخایر کنند.

رئیس‌جمهور افزود: بومی‌گزینی در پرورش نیروهای متخصص پزشکی اهمیت دارد و ما این را در حوزه قضایی هم دیدیم‌. وضعیت بیمارستان‌های استان مناسب نیست و باید کمک و تجهیز شوند.

رئیسی ادامه داد: با دوری که در بندر شهید رجایی زدم، به نظرم رسید که خام‌فروشی در حال اتفاق است و بدون ارزش افزوده، صادرات ارزش زیادی ندارد بلکه باید جلوی خام‌فروشی را گرفت و ارزش افزوده خلق کرد.

وی گفت: در صنایع، مسؤولیت‌های اجتماعی انجام و به مردم هم اطلاع‌رسانی شود و ثمرات حضور این صنایع در استان به‌طور دقیق به مردم اعلام شود.

رئیس‌جمهور افزود: صندوق توسعه استان می‌تواند به رفع خیلی از مشکلات استان‌ها کمک کند و درآمدهای خوبی در این صندوق خواهد رفت که با نظر اعضای شورای برنامه‌ریزی استان‌ها هزینه خواهد تا نیازی به آقا اجازه از تهران نباشد.

رئیسی ادامه داد: گردشگری ابعاد مختلفی دارد. چه جاذبه‌های طبیعی و چه مزیت‌ها می‌تواند در خدمت گردشگری باشد و به کار جدی در این زمینه نیاز داریم.

وی عنوان داشت: سه یا چهار نقطه‌ای که گفتند در مورد خودرو، مالیات ارزش افزوده و پل خلیج فارس را در معاونت اجرایی بررسی و یا در دولت و یا در شورای عالی مناطق آزاد در مورد آنها تصمیم بگیریم و آقای خاندوزی هم پیگیر آن باشد.

رئیسی افزود: بشاگرد به چند کار اساسی نیاز دارد. احداث راهدارخانه، احداث چند مدرسه شبانه‌روزی حتما انجام شود تا در منطقه بشاگرد بتوانیم گام‌های بزرگی برداریم.

رئیس‌جمهور ادامه داد: در مورد اموال تملیکی باید قاچاق کالا را از بین ببریم و از سوی دیگر در رفع مشکل آن کسی که کالایی را آورده است، مالش با رفع مشکلش به خودش تعلق بگیرد و دستگاه‌های مسؤول در این عرصه به سرعت کار را با تصمیمات مشخصی رفع گیر کنند ولی اینکه برای مردم مساله بسازیم، کار درستی نیست.

وی ادامه داد: در حوزه صادرات غیر نفتی ۴۰ درصد افزایش داریم و در حوزه صادرات نفتی نیز در حال رسیدن به شرایط بهتری هستیم.

رئیسی تصریح کرد: کار ترخیص کالا باید برای صاحب کالا در مسیر قانونی سریعا انجام شود و سهولت در کسب و کار با گرفت و گیرهایی، مختل نشود.

رئیس‌جمهور گفت: ما باید کاری کنیم که فرآیند برای صادرکننده و واردکننده تسهیل شود و آنهایی که در سرمایه‌گذاری در جهان موفق بوده‌اند از رهگذر تسهیل در امور صورت گرفته است.

وی افزود: از روزی که ما به بندر بوشهر رفتیم و دادگستری‌ها پای کار آمدند و تعیین‌تکلیف اموال تملیکی را سرعت دادیم، بحمدالله تاکنون کارهای خوبی انجام شده است و این باید با جدیت ادامه پیدا کند.

رئیسی یادآور شد: اختصاص زمین در بندر شهید رجایی برای کشورهای عضو اکو به تصمیم کلان نیاز دارد و ما این را بررسی حقوقی سریعی خواهیم کرد.

رئیس‌جمهور در پایان گفت: در این استان پول زیادی می‌آید و می‌رود و بر دستگاه‌های نظارتی و مدیران واجب است که با فساد بدون رودربایستی مقابله کنید چون برای انجام تحول به اراده جدی مسؤولان و اثرگذاران نیاز داریم.

منبع: فارس

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.