دبیر شورای فرهنگ عمومی کشور گفت: اگر می‌خواهیم ابتکار عمل را در عرصه صنایع فرهنگ مصرفی و یا به عبارتی مصرف فرهنگی شهروندان در دست بگیریم باید بتوانیم با استفاده از بازارپردازی فرهنگی، فهم زنجیره ارزشی و شبکه به هم پیوسته از ایده تا بازار در فرهنگ عمل کنیم.

نظام ارزشی باید در طراحی و تولید صنایع فرهنگی مدنظر قرار گیرد

به گزارش قدس آنلاین، سید مجید امامی اظهار داشت: از اولویت‌های مهم فرهنگ و هنر کشور چالش های جدی سبک زندگی و محصولات و صنایع فرهنگی مورد استفاده شهروندان است.

وی با تاکید بر ویژگی های سن، هویت یابی و بسیار برجسته دوران نوجوانی، افزود: باید اذعان داشت آغاز تغییر و تحول در سبک زندگی در بزرگسالی و یا حتی جوانی نیست بلکه باید در کودکی و نوجوانی آن را جستجو کرد و این درحالی است که غیر از آموزش و پرورش که آن هم عمدتاً به آموزش رسمی فکر می کند، تقریباً هیچ ساختار و رویه مشخصی برای مسائل فرهنگ و هنر در دوره کودکی و نوجوانی وجود ندارد، البته کانون پرورش فکری کودکان و شورای نظارت بر بازی و اسباب‌بازی که زیر نظر شورای فرهنگ عمومی فعالیت می کند در این زمینه فعال هستند. اما کارهای جدی تری لازم است.

وی با اشاره به برگزاری نمایشگاه الگونما ویژه محصولات فرهنگی افزود: هدف فهم و تفهیم و فهماندن چرخه صنایع فرهنگی است که تمام زندگی کودک و نوجوان امروز ما را در بر گرفته چون شخصیت ها و مضامینی در این صنایع طراحی و تولید می شوند که به عنوان یکی از عمیق ترین کنش های فرهنگی هنری قلمداد می‌شود ولی نظام فرهنگی به آن کمتر توجه کرده است.  

امامی گفت: ما معمولا در جامعه معلول ها را خیلی زود می بینیم، تضعیف نوع پوشش و حجاب و دوری از عفاف را در رفتار نوجوانان و پوشش آنها می‌بینیم و نگرانیم اما دقت نمی کنیم که در نظام ارزشی دوره کودکی در قالب انواع محصولات دیداری، شنیداری، تجسمی و خدمات فرهنگی، مقوله هایی مثل احترام به بزرگترها، زبان فارسی، همکاری، روح جمعی و هویت ملی نهادینه نشده است.

وی افزود: چگونه از جوان ایرانی انتظار داشته باشیم که نظام ارزشی ما در رفتار روزمره اش نمایان باشد وقتی اساسا در صنایع فرهنگی حضور و بروز نداریم.

امامی گفت: در این راستا نمایشگاه تخصصی الگو نما بر اساس اولویت پرداختن به سبک زندگی و صنایع فرهنگی در شورای فرهنگ عمومی به عنوان نهاد هماهنگ کننده دستگاه های فرهنگی کشور از ۲۸ دی ماه با حضور وزیر فرهنگ و اعضای شورای فرهنگ عمومی افتتاح می شود.

دبیر شورای فرهنگ عمومی خاطرنشان کرد: هدف اصلی الگونما این است که شکل گیری سبک زندگی و نظام فرهنگی شهروندان را از دوران کودکی و نوجوانی مورد توجه قرار دهد و به ما گوشزد کند که اگر می‌خواهیم ابتکار عمل را در عرصه صنایع فرهنگ مصرفی و یا به عبارتی مصرف فرهنگی شهروندان در دست بگیریم باید بتوانیم با استفاده از بازارپردازی فرهنگی، فهم زنجیره ارزشی و شبکه به هم پیوسته از ایده تا بازار در فرهنگ عمل کنیم چراکه رویکرد تک نگارانه و منقطع در فرهنگ فاخر و ترویج نظام ارزشی عمدتا غیر بازده است.

امامی گفت: اما اگر نظام فرهنگی کشور فعالیت پر بازده بخواهد شرطش این است که از ایده و ارزش‌ها و هویت اسلامی شروع و تا انتهای چرخه را بتوانیم تصویر کنیم، بر همین اساس این نمایشگاه می خواهد به مسئولان صنعتی کشور بگوید باید صنایع خلاق در اولویت باشند و به مسئولان بانکی کشور بگوید که ما نیازمند فوری به صندوق حمایت از بازارپردازی فرهنگی و صندوق سرمایه‌گذاری صنایع فرهنگی هستیم و به نظام اداری کشور بگوید که باید سازمان صنایع فرهنگی در کشور از ادغام بخشی قسمت‌های وزارتخانه‌ها شکل گیرد.

امامی گفت: همچنین به مبلغان، مروجان، روزنامه‌نگاران و معلمان بگوید که ما اگر در بازار خودی و اسلامی-ایرانی صنایع فرهنگی توانستیم رونق ایجاد و فرزندانمان را به آن طرف هدایت کنیم چرخه شکل می‌گیرد.

منبع: ایرنا
انتهای خبر/

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.