رئیس انجمن مددکاران اجتماعی ایران گفت: بهره گیری به موقع زنان از منابع اجتماعی، میزان آسیب پذیری آنان را در حوزه آسیب های اجتماعی کمتر می کند.

آشنایی زنان با منابع اجتماعی، در کاهش آسیب ها مؤثر است

سیدحسن موسوی چلک درباره آسیب های اجتماعی زنان به قدس آنلاین گفت: یکی از گروه هایی که در معرض آسیب های اجتماعی قرار دارند و درگیر آسیب های اجتماعی می شوند زنان هستند که در هر جامعه ای برای پاسخگویی و کنترل آسیب های اجتماعی زنان تمهیدات خاصی اتخاذ می شود. کشور ما نیز از این قضیه مستثنا نیست، چنانچه از ۲۳ سال قبل، اورژانس اجتماعی در ایران با هدف حمایت از زنان در معرض آسیب یا آسیب دیده، تأسیس و راه اندازی شد .

وی با اشاره به وجود مراکز بازپروری زنان گفت: پیش از تأسیس اورژانس اجتماعی، در مراکز بازپروری زنان آسیب دیده، خدماتی ارائه می شد اما اورژانس اجتماعی، مداخله فعال با رویکرد متفاوت و با هدف تسهیل دسترسی آن دسته از زنان به خدمات است که در معرض خودکشی قرار گرفته اند، خشونت دیده اند، فرار کرده و سرپناهی ندارند و یا دچار سایر آسیب های مرتبط باحوزه خانواده هستند.

رئیس انجمن مددکاران اجتماعی ایران خاطرنشان کرد: در واقع اورژانس اجتماعی دسترسی زنان را برای دریافت حمایت های اجتماعی و خدمات مددکاری اجتماعی تسهیل کرده است و زنان می توانند با مراجعه به این مراکز و یا با تلفن ۱۲۳ یا از طریق تیم سیار از  خدمات، بهره مند شوند.

وی ادامه داد: تا ۲۳سال قبل، اورژانس اجتماعی با ساختار کنونی وجود نداشت اما هر چه پیش رفتیم با پیگیری های انجام شده، تکمیل تر شد و امروز به صورت مرجع شبانه روزی تخصصی در دسترس قرار گرفته تا در هنگام وقوع آسیب، از خدمات متخصصین این حوزه استفاده شود.

موسوی چلک در پاسخ به سوال قدس آنلاین درباره مزایای آشنایی زنان با منابع اجتماعی گفت: نکته ای که در شرایط کنونی جامعه مهم است؛ آشنایی زنان با منابع اجتماعی از جمله اورژانس اجتماعی است. چراکه  آشنایی و بهره گیری به موقع از منابع اجتماعی، میزان آسیب پذیری زنان را در حوزه آسیب های اجتماعی در هر محیطی از جمله محیط خانواده، کار و یا سایر محیط های اجتماعی کمتر خواهد کرد.

وی تأکید کرد: زنان می توانند اطلاعات خود را در حوزه آسیب های اجتماعی، با کسب مهارت های زندگی، مهارت های ارتباطی و مهارت های اجتماعی افزایش دهند زیرا این امر می تواند عامل مهم و تعیین کننده ای برای کاهش آسیب های اجتماعی وارده بر زنان باشد بنابراین هر چه دانش و مهارت زنان برای زندگی در محیط خانواده و جامعه بیشتر باشد میزان آسیب پذیری شان به حداقل خواهد رسید.

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.