بر اساس گزارش سالانه اندیشکده دانشگاه تل آویو، مخالفت اسرائیل با توافق هسته‌ای بین ایران و قدرت‌های جهانی، اسرائیل را منزوی خواهد کرد و در این صورت، برای این کشور اقدام نظامی تنها ابزار باقی‌مانده برای جلوگیری از آنچه تلاش ایران برای دستیابی به سلاح‌ هسته‌ای عنوان میکند خواهد ماند.

گزارش سالانه مؤسسه مطالعات امنیت ملی دانشگاه تل‌آویو در مورد ایران و موضوعات دیگر

گروه ترجمه قدس آنلاین - مؤسسه مطالعات امنیت ملی دانشگاه تل‌آویو (INSS) در «بررسی استراتژیک برای اسرائیل ۲۰۲۲» که روز دوشنبه منتشر شده، میگوید ایران از زمان خروج ایالات متحده از توافق، گام‌های بزرگی را برای ساخت بمب هسته‌ای برداشته است. اندیشکده INSS معتقد است: «این پیشرفت ایران، وسوسه عدم بازگشت به توافق هسته‌ای را در حالی که خبری از پاداش‌های قابل توجهی نیز برای این کشور در دسترس نیست، تقویت می‌کند. این تردید نیز وجود دارد که دولت ایالات متحده توانایی و یا شاید تمایلی به اعطای این منافع به ایران را داشته باشد.

این نظرسنجی بر سه تهدید کلیدی برای امنیت اسرائیل متمرکز بود: عرصه داخلی، ایران و فلسطین. محققان INSS خاطرنشان میکنند که: «با توجه به ارزیابی سال های گذشته، در سال ۲۰۲۲، سه تهدید اصلی از نظر شدت برای اسرائیل یکسان هستند و چالش اصلی، پیگیری یک راه یکپارچه برای مقابله با هر سه به طور همزمان است."

این دومین سال متوالی است که INSS از شرایط داخلی اسرائیل به عنوان تهدیدی برای امنیت آن نام می برد.

محققان اسرائیلی معتقدند که ایران «جدی‌ترین تهدید خارجی برای اسرائیل است، و اصلی ترین دلیل آن هم تلاش برای دستیابی به قابلیت هسته‌ای نظامی توسط این کشور است». نویسندگان INSS افزودند که ایران «به تلاش خود برای تبدیل شدن به یک کشور هسته‌ای ادامه می‌دهد، و خاطرنشان کردند که ایران از هم اکنون تمام قابلیت‌های مورد نیاز برای دستیابی به سلاح هسته‌ای تنها در مدت چند هفته را در اختیار دارد». آنها همچنین از نیاز روزافزون اسرائیل به "هماهنگی فزاینده و روابط ویژه با ایالات متحده بدون توجه به اینکه آیا توافقی بین ایران و قدرت های جهانی در مورد برنامه هسته ای اش حاصل شده است یا خیر" سخن به میان آورده اند. محققان می‌گویند ایران از تلاش‌های خود برای تقویت پایگاه‌هایش در سوریه، لبنان و یمن، از جمله برای محاصره اسرائیل، به‌ ویژه از طریق پروژه موشکی دقیق خود برای گروه حزب‌الله لبنان دست برنداشته است. نیروهای نیابتی ایران در سوریه جدا از هزاران موشک و راکت، به هزاران پهپاد مجهز شده که آنها را قادر می‌سازد از همه جبهه‌ها به عمق حریم هوایی اسرائیل نفوذ کنند.

در رابطه با عرصه داخلی اسرائیل، نویسندگان این مقاله به «قطب‌بندی، شکاف‌ها، تنش‌ها و افراط‌گرایی علاوه بر کاهش اعتماد به نهادهای دولتی» اشاره کردند که تهدیدی واقعی برای انسجام اجتماعی و امنیت ملی اسرائیل است. محققان به سیاستمداران هشدار دادند که باید اولویت‌های ملی را تغییر دهند تا بر «بازگرداندن اقتدار دولتی در داخل کشور و التیام شکاف‌های بین گروه‌های متفاوت در جامعه (اسرائیل) تمرکز کنند.

در رابطه با فلسطینی‌ها، نویسندگان استدلال می‌کنند که این موضوعی نیست که بتوان آن را با توهمات توخالی درباره «محدود کردن درگیری» مهار کرد. این اندیشکده معتقد است عدم توانایی اسرائیل در حل کردن منازعات خود با فلسطین، به عنوان تهدیدی جدی برای هویت اسرائیل به عنوان یک کشور دموکراتیک یهودی محسوب می شود. همچنین این عدم توانایی اسرائیل ممکن است منجر به «فقدان عملکرد و توانایی حکمرانی از سوی تشکیلات خودگردان فلسطین شود» و می‌تواند «جایگاه سیاسی و حقوقی بین‌المللی اسرائیل را به چالش بکشد».

همچنین  INSS هشدار می دهد که خشونت شهرک نشینان علیه فلسطینی ها و فعالان چپ، بحث در مورد الحاق کرانه باختری به سمت اسرائیل، و ادامه ساخت و ساز در شهرک های کرانه باختری، پیامدهای بین المللی داشته و خطر اقدامات قانونی علیه اسرائیل و تعریف آن به عنوان یک دولت آپارتاید را تشدید می کند.

در رابطه با عرصه بین‌الملل، این گزارش می‌گوید: «اسرائیل باید طرف‌هایی را در نبرد فزاینده قدرت بین ایالات متحده و چین انتخاب کند و خود را برای مجموعه‌ای از رویدادهای شدید به دلیل تغییرات آب‌وهوایی، بحران‌های مکرر اقتصادی و تغییر در هنجارها پس از همه‌گیری کووید-۱۹، و افزایش نگرانی‌ها در مورد انعطاف‌پذیر بودن لیبرال دموکراسی‌ آماده کند.

این اندیشکده معتقد است وابستگی اسرائیل به حمایت آمریکا ادامه دارد، «اما کمک‌هایی که واشنگتن می‌تواند به اسرائیل انجام بدهد به دلیل چند قطبی‌ شدن داخلی ایالات متحده و توجه این کشور به مسائل داخلی و مبارزه با چین، و به بهای تعامل با کشورهای خاورمیانه کاهش خواهد یافت. همچنین دولت ایالات متحده کمتر مایل خواهد بود که به منافع و نگرانی‌های اسرائیل توجه کند، چه می خواهد این نگرانی ها ایران باشد و چه فلسطین را شامل بشود.

*بازنشر مطالب دپارتمان ترجمه به منزله تأیید یا رد محتوای آن نیست و صرفا جهت آگاهی مخاطبان قدس آنلاین منتشر می‌شود.

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.