ششمین جلسه رسیدگی به پرونده شرکت کروز در شعبه چهارم دادگاه ویژه رسیدگی به مفاسد اقتصادی به ریاست قاضی صلواتی برگزار شد.

ششمین جلسه رسیدگی به پرونده شرکت کروز برگزار شد

به  گزارش قدس انلاین و به نقل از قوه قضاییه، در ابتدای جلسه قاضی صلواتی از نماینده دادستان خواست تا در جایگاه قرار بگیرد و ادامه کیفرخواست را قرائت کند.

فولادی نماینده دادستان درباره ادله انتسابی به متهم ش .ک گفت: متهم ن ط در خصوص پرداخت رشوه به صورت خودرو به مقامات گمرک گفته است که یک دستگاه خودرو سمند در اختیار مسئول درب خروج گمرک شهید رجایی و یک دستگاه خودرو ساندرو در اختیار آقای ش. ک معاون فنی گمرک امام خمینی تحویل داده شده بود و مسئولان گمرک هیچ گونه وجهی بابت در اختیار داشتن خودروها پرداخت نکرده بودند.

وی افزود: متهم ک در خصوص کسب تکلیف از مدیر کل گمرک بابت تحویل خودرو از ارباب رجوع گفته است که آقای ف مدیر کل گمرک فرودگاه امام خمینی در جریان تحویل خودرو بوده است در غیر این صورت این کار انجام نمی‌شد.

نماینده دادستان بیان کرد: ک در رابطه با درخواست های غیر قانونی شرکت کروز گفته است که این شرکت هیچ درخواست غیر قانونی نداشته است. ک ضمن پذیرش دریافت هدایا از ارباب رجوع بابت تسریع در انجام کارها  گفته است که با ۲۹ سال سابقه به وظایف قانونی خود عمل کرده است.

وی افزود: ح.ع مسئول ترخیص ایران خودرو در خصوص پرداخت رشوه به مسئولان گمرک گفته است که این کار به دلیل تسریع در انجام امور مربوط به ترخیص کالاها و عیدی سالیانه پرداخت می‌شد.

نماینده دادستان بیان کرد: ک معاون فنی گمرک فرودگاه امام خمینی در قاچاق شرکت کروز نقش موثری داشته است و اعلام کرده که تصاویر اسناد کالاها که در سامانه گمرک بارگذاری شده هیچ ارتباطی با اسناد ترخیص ندارد.

نماینده دادستان بیان کرد: متهم ک در رابطه با ترخیص کالاهای شرکت کروز با اسناد مخدوش گفته است مسئول نظارت بر اسناد، واحد بازبینی است و معاون فنی هیچ مسئولیتی در رابطه با بازبینی اسناد ندارد.

نماینده دادستان بیان کرد: متهم ک وظیفه بازبینی اسناد را وظیفه کارشناس ارزیابی و درب خروج می‌داند در صورتی که نظارت بر سامانه جامع گمرکی و حسن اجرای کار با معاون فنی گمرک است به همین دلیل وی نقش اساسی در ترخیص کالاهای قاچاق شرکت کروز داشته است.

نماینده دادستان در رابطه با ادله انتسابی متهم ح.ع متهم ردیف پانزدهم بیان کرد: ح.ع از سال ۸۱ از انبار های عمومی به گمرک منتقل شده و مسئول درب خروج گمرک امام خمینی بوده است. نامبرده متهم به دریافت رشوه از شرکت کروز است. همچنین از اسناد کشف شده از دفتر کار ن غ دریافت ۴ عدد سکه جهت کمک به فرایند قاچاق توسط شرکت کروز محرز شده است.

نماینده دادستان بیان کرد: ع نقش اصلی در ترخیص کالاهای قاچاق شرکت کروز داشته است.

نماینده دادستان بیان داشت: متهم ع در رابطه با اسناد و اظهارنامه ترخیص کالا متعلق به شرکت کروز گفته است تمام کارها طبق ضوابط انجام می شده اما بنده اسناد را با کالاها تطبیق نمی دادم؛ زیرا این کار یک بار توسط مسئولان دیگر انجام می شده و برای جلوگیری از دوباره کاری این کار را مجدد انجام نمی‌دادم.

نماینده دادستان ادامه داد: متهم ع گفته است شرکت کروز خودش اسناد را تهیه می کرده به همین دلیل وی نسبت به جعلی بودن اسناد اطلاع داشته و اتهام معاونت در قاچاق کالا محرز است.

نماینده دادستان ادامه داد: متهم ع در اعترافات خود دریافت رشوه از مسئولان کروز را رد کرده است و گفته در سال ۹۳ به اتهام جعل اسناد و اختلاس توسط نیروی انتظامی بازداشت شده است و به دلیل نبود سند با قرار وثیقه ۲۰۰ میلیون تومانی آزاد و برای وی حکم برائت صادر شده است.

نماینده دادستان ادامه داد: متهم ع.ک در بازپرسی گفته است هیچ بن خرید کالایی دریافت نکرده و این کار توسط عزیزی انجام می شده است.

نماینده دادستان گفت: متهم ع در اقاریر خود گفته است شرکت های پست سریع مشتری های ثابت و مشخصی دارند و کار آنها انجام فرایند واردات کالا و رساندن کالا به مشتری در کوتاه ترین زمان است به همین دلیل کار این شرکت ها باید در ساعات غیر اداری و ایام تعطیل انجام می‌شد.

فولادی بیان کرد: اقاریر متهم نشان می‌دهد که شرکت های پست سریع با هم رقابت دارند و پرداخت رشوه در انجام سریع تر کارهای یک شرکت نسبت به شرکت های دیگر نقش موثری داشته است.

نماینده دادستان گفت: شرکت های پست سریع کار تحویل کالاهای سیاسی سفارتخانه‌ها و شرکت های تولید را انجام می‌دهند به همین دلیل این شرکت‌ها تمام ساعات روز با گمرک کار می‌کنند.

نماینده دادستان گفت: ع گفته است به دلیل این که شرکت کروز یک شرکت تولیدی است و مسئولان همیشه برای متوقف نشدن خط تولید این شرکت فشار می‌آوردند تا کالاهای آن‌ها به موقع ترخیص شود به همین دلیل این شرکت در پایان سال کارت‌های هدیه‌ای همراه با سررسید به کارکنان گمرک می‌داد.

نماینده دادستان ادامه داد: ع در اقاریر خود گفته است تعدادی بن خرید کالا از شرکت‌های پست سریع در پاکت های سربسته دریافت کرده است و تمام آن‌ها را تحویل آقای ف یا آقای و داده است.

وی ادامه داد: آقای و مسئول دفتر آقای ف در اقاریر خود گفته است که دفتر ف هزینه بر است و باید این هزینه ها تامین می شود این کار توسط ع . ک و ع به نسبت ۳۰ به ۷۰ انجام می شده است.

نماینده دادستان در رابطه با ادله انتسابی م.ع متهم ردیف شانزدهم بیان کرد: م.ع مسئول درب خروج گمرک امام خمینی متهم به دریافت کارتهای هدیه و سکه از ارباب رجوع است، همچنین در اسناد کشف شده از دفتر شرکت کروز پرداخت ۴ عدد سکه بهار آزادی جهت تسهیل در فرایند قاچاق کالا شرکت کروز محرز شده است.

نماینده دادستان گفت: متهم ف در اقاریر خود گفته است متوجه شده بودیم که ع .ک از ارباب رجوع حق حساب می گرفت به همین دلیل وی را جا به جا کردیم.

نماینده دادستان بیان کرد: ع.ک در اعترافات خود گفته است هیچ سکه ای از شرکت کروز دریافت نکرده است و مسئولیتم به گونه‌ای بوده که نه سندی را تایید و نه کالایی را رویت کرده ام. ارزیابی کالاها با اسناد ترخیص وظیفه کارشناس ارزیابی است؛ بنابراین اینجانب نقشی در ارزیابی کالاها نداشتم تا بتوانم به صورت سازمان یافته کاری را انجام دهم و دستور ترخیص کالایی را صادر کنیم.

نماینده دادستان ادامه داد: متهم ع.ک گفته است و همیشه به ما اعلام می کرد که دفتر آقای ف مهمان دارد و باید هزینه آن ها تامین شود به همین دلیل در طول سال ۱۰ تا ۱۵ میلیون تومان کارت هدیه از ارباب رجوع دریافت و در اختیار و قرار دادم.

وی ادامه داد:ع.ک در خصوص تشکیل شبکه دریافت هدایا از ارباب رجوع که توسط ف و و هدایت می‌شد گفته است با توجه به این که ف اعتماد زیادی به ع داشته وی نقش دریافت هدایا را از ارباب رجوع داشته است.

در ادامه قاضی صلواتی با اعلام ختم جلسه دادگاه گفت: جلسه بعدی فردا ۱۱ بهمن ماه تشکیل می‌شود.

انتهای پیام

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.