دولت استرالیا اعلام کرد: وزیر امور خارجه آمریکا در ماه فوریه به این کشور سفر می‌کند تا با همتایان خود از کشورهای ژاپن، هند و استرالیا دیدار و با آنها درباره هماهنگی‌ها در منطقه ایندو-پاسیفیک رایزنی کند.

استرالیا میزبان نشست وزیران خارجه گروه "کواد"

به گزارش قدس آنلاین، ساوت چاینا مورنینگ پست، نشست دو روزه وزیران امور خارجه چهار کشور آمریکا، استرالیا ژاپن و هند در چارچوب "گفتگوی امنیتی چهارجانبه"(کواد) در بحبوحه نگرانی‌های ادعایی دولت آمریکا درباره چین برگزار می‌شود درحالی که تنش‌های این کشور با روسیه برسر اوکراین در اروپا نیز شدت گرفته است.

هفته گذشته، آنتونی بلینکن با بیان اینکه رابطه آمریکا– چین به‌طور فزاینده‌ای درحال خصمانه شدن است، ادعا کرد که دولت چین نسبت به دهه‌های گذشته قاطع‌تر و تهاجمی‌تر شده است. از سوی دیگر دولت چین در گذشته گروه "کواد" را یک ساختار جنگ سرد دانسته و مخالفت خود را با آن بیان کرده است. 

ماریس پارین، وزیر امور خارجه استرالیا تاریخ دقیق این نشست را اعلام نکرد؛ اما در بیانیه‌ای با اشاره به اینکه مشتاق میزبانی از وزیران امور خارجه کواد در استرالیا در هفته‌های آینده است، افزود: ما شبکه‌ای حیاتی از دموکراسی‌های لیبرال هستیم که به منظور ایجاد انتخاب‌های راهبردی برای منطقه با تمرکز بر گام‌های عملی برای ایجاد انعطاف حاکمیتی همه کشورها همکاری می‌کنیم.

وی خاطرنشان کرد: دولت اسکات موریسون، نخست وزیر استرالیا درحال تعمیق مشارکت‌های این کشور در منطقه در بحبوحه "رقابت راهبردی، تهدیدات علیه نظم بین‌المللی لیبرال و افزایش نااطمینانی‌ها است" .

پیش از این رسانه‌های ژاپنی گزارش داده بودند که نشست وزیران خارجه کواد ممکن است به علت محدودیت‌های کرونایی به‌صورت مجازی برگزار شود و سوبرامانیا جایشانکار، وزیر امور خارجه هند نیز ۲۷ ژانویه اعلام کرد که آزمایش کرونای او مثبت شده است.

مقامات دولت کانبرا امیدوارند که زمان برگزاری نشست در ماه فوریه به وزیر خارجه هند زمان لازم برای بهبود وضعیت سلامتی را بدهد. انتظار می‌رود که "یوشیمازا هایاشی" وزیر خارجه ژاپن نیز در این نشست حضور داشته باشد.

گروه چهارگانه کواد پیش از این درباره تقویت تامین واکسن کووید-۱۹ برای این منطقه و همچنین موضوعاتی مانند زنجیره تامین برای نیمه‌رساناها و همکاری در زمینه فناوری بحث کرده است. این گروه همچنین رزمایش دریایی مشترک برگزار کرده است. 

منبع: ایرنا

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.