سخنگوی وزارت دفاع آمریکا مدعی شد: روسیه هر لحظه امکان دارد که اوکراین را مورد تهاجم قرار دهد.

پنتاگون مدعی شد: هر لحظه ممکن است روسیه به اوکراین حمله کند

به گزارش قدس آنلاین، جان کربی اظهار کرد: روسیه همچنان به افزایش نیروهای نظامی خود در مرز اوکراین ادامه می‌دهد.

وی که در کنفرانس خبری پنتاگون صحبت می‌کرد، افزود: «واشنگتن استقرار نیروهای روسی در مرز با اوکراین را از نزدیک زیر نظر دارد و اعتقاد دارد که این نیروها برای تهاجم آماده‌اند».

سخنگوی وزارت دفاع آمریکا اضافه کرد: «روسیه هر لحظه امکان دارد که اوکراین را مورد تهاجم نظامی قرار دهد».

گفتنی است؛ مقام‌های دولت غربگرای اوکراین، آمریکا، انگلیس و برخی دیگر از متحدان غرب طی هفته‌های اخیر بارها مدعی تدارک روسیه برای حمله به اوکراین شده و همزمان مسکو را به عواقب اقتصادی و تحریم تهدید کرده‌اند. لندن شامگاه دوشنبه گفته که تحریم‌ها علیه روسیه تا ۱۰ فوریه سال جاری میلادی آماده خواهد شد.

باوجود آنکه روسیه بارها اطمینان خاطر داده که قصد حمله به اوکراین را ندارد، آمریکا و کشورهای اروپایی آمادگی‌های نظامی خودشان را برای آنچه به گفته آن‌ها مقابله با تحرکات نظامی احتمالی مسکو است، افزایش داده‌اند. برخی از این کشورها به همین بهانه به اوکراین نیرو و تجهیزات نظامی ارسال کرده‌اند.

لازم به یاآوری است که مداخله نظامی روسیه در اوکراین پس از انقلاب ۲۰۱۴ میلادی اوکراین و برکناری رئیس‌جمهور، ویکتور یانوکویچ رخ داد. این مداخله نظامی در شبه‌جزیره کریمه در جنوب شرقی اوکراین واقع در کناره دریای سیاه و سپس در مناطق شرقی اوکراین رخ داد.

نیروهای روسی در آغاز به شکل سربازان نقابدار و مسلح، ساختمان‌های دولتی و پایگاه‌های نظامی فرودگاه های این شبه‌جزیره را تصرف کردند. سپس ۷ هزار نیروی نظامی وارد این شبه‌جزیره شده و عملاً کنترل آن منطقه را بدست گرفتند.

فردای آن روز، تعداد نیروهای روسی به ۱۵ هزار نفر افزایش یافت. مقامات روسی دلیل این مداخله نظامی را، حفظ حقوق شهروندان روس‌تبار و روس‌زبان شرق اوکراین، بیان کردند. سرانجام در ۱۶ مارس ۲۰۱۴ همه‌پرسی وضعیت کریمه توسط دولت شبه‌جزیره کریمه از مردم کریمه برای پیوستن به روسیه برگزار شد.

۸۱ درصد واجدان شرایط در این انتخابات شرکت کردند و ۹۶٫۷۷ درصد به پیوستن این شبه‌جزیره به روسیه رأی مثبت دادند.ولادیمیر پوتین، رئیس جمهور روسیه در روز ۱۸ مارس ۲۰۱۴ رسماً سند الحاق کریمه به روسیه را امضا کرد و کریمه را جزو جدایی ناپذیر روسیه خواند.

منبع: فارس

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.