وزیر خارجه ژاپن در گفت‌وگو با همتای آمریکایی خود بر اجرای دقیق قطعنامه شورای امنیت علیه کره شمالی تأکید کرد.

تأکید مقامات آمریکا و ژاپن بر لزوم خلع سلاح هسته‌ای کره شمالی

به گزارش قدس آنلاین، هایاشی یوشیماسا، وزیر خارجه ژاپن و آنتونی بلینکن، وزیر خارجه آمریکا روز گذشته به درخواست مقامات ژاپنی به صورت تلفنی با یکدیگر گفت‌وگو کردند.

به گفته خبرگزاری دولتی ژاپن، آن‌ها در این گفت‌وگو که حدود ۳۵ دقیقه به طول انجامید درمورد آزمایش‌های موشکی اخیر کره شمالی به ویژه آزماش اخیر موشک بالستیک به شدت اظهار نگرانی کردند.

در این گفت‌وگو تأکید شد که اقدامات کره شمالی تهدیدی جدی علیه صلح و ثبات جامعه بین‌الملل از جمله ژاپن است.

هایاشی یوشیماسا و آنتونی بلینکن توافق کردند که همکاری‌های دوجانبه نزدیکی میان آمریکا و ژاپن برای خلع سلاح کامل کره شمالی داشته باشند.

آن‌ها همچنین در این گفت‌وگو بر فعالیت‌های چین در آب‌های دریای چین جنوبی تأکید کردند و خواستار تقویت همکاری‌های دوجانبه آمریکا و ژاپن برای بازدارندگی دربرابر پیشرفت قدرت چین در این آب‌ها شدند.

موضوع تنش‌های سیاسی در اوکراین و اختلافات استراتژیک با روسیه یکی دیگر از موضوعات مورد بحث میان وزرای خارجه آمریکا و ژاپن بود.

آن‌ها در این گفت‌وگو تأکید کردند که «روسیه در حال تقویت نظامی خود در مرزهای اوکراین است. ژاپن و آمریکا بارها اعلام کرده‌اند در صورت هرگونه حمله نظامی روسیه به اوکراین از تمامیت ارضی اوکراین با قدرت دفاع خواهند کرد.»

وزیر خارجه ژاپن ضمن تأکید بر این نکته که این برای سومین بار است که با مقامات ارشد آمریکا در مورد نگرانی‌های کشورش در سال جاری گفت‌وگو می‌کند، گفت: «ژاپن به ادامه همکاری‌های جدی با آمریکا برای حل چالش‌های سیاسی و استراتژیک جهانی از جمله خلع سلاح کره شمالی و بازدارندگی چین در آب‌های منطقه متعهد است.»

منبع: باشگاه خبرنگاران

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.