۱۶ بهمن ۱۴۰۰ - ۱۰:۳۸
کد خبر: 786626

جهاد لازمه پویایی جامعه اسلامی

عماد ابراهیمی، تحلیلگر سیاسی

در فرهنگ علوی یکی از ارکان مفهومی مورد تأکید بر پایه چهار ارزش جهاد، مقاومت، ایثار و شهادت؛ تشکیل معنای عمیقی را می‌دهد که بسیاری از رویه‌ها را می‌توان با آن سنجید. به واقع می‌توان این ارزش‌ها را به عنوان غلیانی برای حرکت به سوی آرمان حکومت اسلامی دانست. از ابتدای تاریخ تشیع این ارزش‌ها نقش بسیار پررنگی داشته‌اند، به گونه‌ای که در دشت نینوا این چهار ارزش برای جهان صحنه‌آرایی کرد. 

همین رکن مفهومی برای مردم سرزمین ایران بیشترین مهیج برای رسیدن به جامعه علوی بوده است. البته در سیمای حکومتی در پیش از انقلاب دو ارزش جهاد و مقاومت عملاً بروزی نداشته است و این مردم بوده‌اند که با ایثار و شهادت پایه‌های شکل‌گیری مقاومت درونی را در مقابل نظام طاغوتی شکل داده و جهاد را در درون مرزهای سرزمینی آغاز کردند تا در کنار هم به آرمان دیرینه خود که استقلال و آزادی بود، دست پیدا کنند. آن‌ها در این تطور تاریخی برای رهایی در ایستگاه پایانی توفیق امامی را داشتند که برآمده از فرهنگ علوی و آزاده از بندهای دنیایی بود. 

جمهوری اسلامی ایران نه یک کلمه کم و نه یک کلمه زیاد با بیشترین بلی تاریخ دموکراسی رأی آورد و دیری نپایید این کشور دوباره نیازمند این چهار ارزش شد. از فتنه بی‌وجودان منافقین تا جنون صدام این مردمان را ملبس به کفن پوشی کرد که تار و پود آن پاسداشت نظام علوی بود و با جهاد در راه خدا، مقاومت برای حفظ تمامیت ارضی، ایثار برای همه ساکنان این پهنه پاک و شهادت همچون یاران پیامبر(ص) و امامان(ع)؛ این نهال تازه را نگه داشتند.

وقتی قدس را به عنوان نخستین قبله‌گاه بشریت هدف قرار می‌دهند؛ یعنی ما نمی‌توانیم محصور در این تنگه مرزی باشیم. ما توانستیم در پهنه فلسطین این زمین مقدس هم ارزش جهاد، مقاومت، ایثار و شهادت را نهادینه کنیم و تا به امروز در کنار آن‌ها باشیم. برای کشور از دست رفته اسلام یعنی لبنان رهبری چون امام موسی صدر بفرستیم که یک پایگاه مهم فرهنگ علوی ایجاد کند و امروز در کنار بزرگ‌ترین تهدید بشریت؛ رژیم صهیونیستی، پرچم اسلام برافراشته تر از هر زمان دیگر باشد.

هر روز صدای آزادی خواهان جهان در پژواک صدای انقلاب ما شنیده می شود و گروه‌ها یکی پس از دیگری به این چرخه اضافه می‌شوند. کشوری مانند نیجریه حال رهبری مقاومی چون شیخ زکزاکی دارد، سوریه با چنگ و دندان از دهان استکبار خارج می شود و یمن این یار دیرینه اسلام با حوثی‌ها تمام معادلات مثلث غربی- عربی – عبری را به‌هم زده است. عراق نیز با الحشدالشعبی تروریسم دست پرورده داعشی را از کشورش بیرون کرده و امروز حزب‌الله با رهبری سیدحسن نصرالله بحران‌های دولتی را نیز حل می‌کند . 

جمهوری اسلامی که این روزها در بخش فرامرزی استکبار را به زانو درآورده اما در درون با برخی کارشکنی‌های عوامل ناکارآمد و وابسته داخلی مواجه است. در این برهه حساس نیاز است دوباره این ارکان مفهومی بیش از پیش در درون جامعه تزریق شده و مردمان و مسئولان با جهاد در مقابل کوتاهی و خیانت‌ها، مقاومت در برابر مشکلات و ایثار برای دیگر هموطن به پشتوانه خون‌های شهدایی که برای این آب و خاک ریخته شد، از این شرایط عبور کنیم.

این متن را با این فرمایش حضرت آقا تمام می‌کنم : راه توکل به خداست؛ توکل کنید به خدا. وَ مَن یَتَوَکَّل عَلَی اللهِ فَهُوَ حَسبُه؛ خدای متعال خودش کفایت خواهد کرد، خودش کمک خواهد کرد. راه را درست انتخاب کنید، هدف را درست انتخاب کنید و بعد «فَلِذلِکَ فَادعُ وَ استَقِم کَما اُمِرت»؛ با استقامت جلو بروید؛ راهش این است. در مقابل کارشکنی،‌ در مقابل وسوسه، در مقابل اذیت کردن و جوسازی کردن و مانند این‌ها، تنها راه مهم و مؤثری که وجود دارد، عدم انفعال و ادامه‌ راه و استقامت است؛ این توصیه‌ بنده است. 07/04/1399

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.