وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی تاکید کرد که تولید فیلم های انقلابی و دفاع مقدس اولویت ما است.

تولید آثار انقلابی و دفاع مقدس اولویت ارشاد است/ اختصاص بودجه

به گزارش  قدس آنلاین، محمد مهدی اسماعیلی وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی با حضور در خانه چهلمین جشنواره فیلم فجر واقع در برج میلاد در میان اصحاب رسانه به سوالات خبرنگاران پاسخ داد.

اسماعیلی در ابتدا گفت: امسال از نیمه کار مسئولیت فرهنگ و هنر را برعهده گرفتیم اما تلاش کردیم علی رغم همه مشکلات از جمله  کرونا، بودجه و مسائل اقتصادی که سد راه بود با همکاری کامل شخص آقای رییس جمهور و دولت محترم داشتند مشکلات را حل کنیم. امیدوارم این کار و محصولی که دوستان عزیز من با زحمات شبانه روزی تقدیم اهالی فرهنگ و هنر کرده‌اند مقبولشان باشد.

وی در بخش دیگری از صحبت‌های خود درباره فیلم‌هایی که در جشنواره دیده است، بیان کرد: تعدادی از فیلم‌ها را دیده و دیگر فیلم‌ها را در روزهای آینده خواهم دید تا به لحاظ علاقه شخصی ام فیلمی جا نماند.

وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی درباره بودجه جشنواره توضیح داد: فعلاً در میانه کار هستیم و به زودی بودجه جشنواره جمع بندی می‌شود و به صورت شفاف، دقیق و رسمی به اطلاع همه خواهد رسید.

وی درباره اینکه توجه و تولید فیلم‌های انقلابی و دفاع مقدس را در دستور کار رییس سازمان سینمایی قرار داده و در این زمینه بودجه خاصی را اختصاص داده شده یا خیر بیان کرد: بله همینطور است. در مدتی که تا برگزاری جشنواره فیلم فجر باقی مانده بود، بنیاد سینمایی فارابی برای تولید فیلم‌هایی که به این حوزه نزدیک بود مشارکت کرد. همچنین در سال آینده به صورت روشن و مشخص برنامه حمایتی جدی را در حوزه تولید فیلم‌های سینمایی خواهیم داشت که بعد از برگزاری جشنواره آقای خزاعی اطلاعات لازم در این زمینه اعلام می‌کند. تاکید می‌کنم که بودجه ویژه‌ای را در سال جاری برای تولیدات و حمایت از آن در سینما و به صورت ویژه در حوزه انقلاب و دفاع مقدس قرار داده‌ایم. ما از همه فضای کاری در سینما حمایت می‌کنیم اما اولویت‌های مربوط به حمایت سیستم، وزارتخانه و سازمان سینمایی و بنیاد فارابی، فیلم‌های انقلابی و دفاع مقدس است. اما این به آن معنا نیست که گونه‌های دیگر سینمایی مورد توجه قرار نگیرند، در واقع سینمای انقلاب و دفاع مقدس در اولویت ما قرار دارد.

وی همچنین در پاسخ به دیگر سوال  که این نوع حمایت باعث ایجاد شائبه برای عدم حمایت از دیگر تولیدات سینمایی نمی‌شود تاکید کرد: مگر در مجموع تولیدات سالیانه تا چه اندازه می‌توان از آثار حمایت کرد. حمایت از تولیدات سینمای انقلاب و دفاع مقدس به معنای انحصار در تولید این آثار نیست. ما از همه فیلم‌هایی که با مضامین اخلاقی و نزدیک به سبک زندگی ایرانی اسلامی باشد، حمایت می‌کنیم. زندگی یک فرمانده شهید دفاع مقدس به تصویر می کشیم الزاماً به این معنا نیست که در گونه جنگ و دفاع مقدس باشد بلکه می‌تواند به نوعی آموزش سبک زندگی را به تصویر کشد. همچنین در بحث‌های مختلف اخلاقی، اجتماعی در گونه‌های مختلف سینمایی نیز می‌تواند مورد توجه قرار گیرد. البته تاکید می‌کنم که مهم این است که تلاش شود همه این موضوع‌ها در فضای متناسب پوشش دهیم. همین اتفاقی که در جشنواره امسال رخ داد. در این دوره از جشنواره تقریباً از همه گونه‌های سینمایی یک اثر وجود دارد.

اسماعیلی همچنین درباره اکران فیلم‌هایی که به جشنواره راه پیدا کرده‌اند گفت: برنامه ما این بود که فیلم‌های راه یافته به جشنواره از صافی‌های موجود رد شود یعنی آثار را شورای نمایش فیلم‌ها را ببیند. ممکن است زمان بندی جشنواره به گونه‌ای باشد که فیلمی به شورای پروانه نمایش نرفته باشد، البته من از این مساله اطلاعی ندارم، اما به آقای خزاعی و دیگر دوستان تاکید کرده بودم که فرآیندهای موجود طی شود تا فیلم‌هایی که به جشنواره راه پیدا کرده‌اند، در شواری نمایش نیز تایید شده ک در نوبت اکران قرار گیرند.

وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی درباره اکران فیلم‌های جشنواره با سینماسیار در نقاط مختلف کشور گفت: شعار دولت مردمی، عدالت فرهنگی بوده است و من این کلید واژه را به صورت جدی در همه بخش‌ها دنبال می‌کنم. امسال کاری به استانداری‌ها و ادارات استانی نداشتیم، به صورت متمرکز از محل اعتبارات خودمان هزینه مورد نظر را تامین کردیم تا در همه مراکز استان‌ها و برخی از شهرستان‌ها فیلم‌ها نمایش داده شود، این بهار فرهنگ و هنر است و این حق همه مردم ایران است که بتوانند در جشن شرکت کنند.

اسماعیلی درباره شورایعالی سینما نیز گفت: این شورا در یک دوره تشکیل شده بود و آقای رییس جمهور در دوره جدید دستور داد که شورا دوباره تشکیل شود. البته در گذشته این شورا یک اشکال قانونی پیدا کرده بود و هیات تطبیق قوانین مجلس نسبت به شورا اشکال گرفته بود که باید برطرف می‌شد. ما در کمیسیون فرهنگی اجتماعی دولت این مساله را به تصویب رسانده و در حال حاضر در نوبت بررسی در هیات دولت است. اخیراً تعدادی از نهادهای فرهنگی درباره شورا نقطه نظراتی داشتند که با دستور آقای رییس جمهور این مسائل را بررسی می‌کنم تا این نظرات نیز حل شده تا شورایعالی سینما در دولت به تصویب رسد.

منبع: مهر

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.