باوجود آن که بسیاری از گروه‌های فلسطینی نشست شورای مرکزی سازمان آزادی‌بخش فلسطین را تحریم کردند؛ اما این نشست در رام الله برگزار شد.

از «عباس» اصرار، از گروه‌های فلسطینی انکار

به گزارش قدس آنلاین، نشست شورای مرکزی سازمان آزادی‌بخش فلسطین(ساف) به ریاست محمود عباس در سایه وجود تحریم گسترده از سوی گروه‌های فلسطینی از جمله حماس، جهاد اسلامی، جبهه خلق، طرح ابتکار ملی و شماری از اعضای مستقل و همچنین مخالفت‌های مردمی برگزار شد.

پافشاری و اصرار محمود عباس بر تشکیل شورای مرکزی وابسته به سازمان آزادی بخش فلسطین با وجود مخالفت گروه‌های مختلف سیاسی، انتقادات شدیدی را برانگیخته است و دو دستگی موجود در عرصه سیاسی فلسطین را عمیق‌تر می‌کند و امیدواری برای وحدت ملی فلسطینیان را به شدت کاهش می‌دهد.

در شرایطی که عباس با گذشت ۱۷ سال از آخرین انتخابات هنوز در مسند خود باقی مانده و مشروعیت او به شدت متزلزل شده به نظر می‌رسد تحت فشار بازیگران خارجی با توجه به آگاهی آن‌ها از خواست مردم فلسطین به دنبال یک طرح جانشینی است که این روند غیرمردمی را تداوم بخشد.

وی برای دستیابی به این هدف، نشست شورای مرکزی فلسطین را که نهاد میانجی بین شورای ملی فلسطین(نهاد قانون گذاری ساف) و کمیته اجرایی ساف است، برگزار کرده که به نظر می‌رسد دستور کار جلسات آن تلاشی آشکار برای پیشبرد برخی جاه طلبی‌های خاص در حوزه رهبری نهادهای فلسطینی است.

تعیین روسای شورای ملی فلسطین و انتخاب دو عضو جدید برای کمیته اجرایی ساف که از جمله موضوعات دستور کار این نشست بود در این راستا قابل ارزیابی است. دو عضو جدید کمیته اجرایی ساف به دلیل فوت صائب عریقات در سال گذشته و استعفای حنان عشراوی در اعتراض به تداوم همکاری امنیتی تشکیلات خودگردان با رژیم صهیونیستی انتخاب می‌شوند.

سلیم زعنون، رئیس شورای ملی فلسطین نیز به تازگی تصمیم به کناره‌گیری گرفته بود. پر کردن چنین پست‌هایی قانوناً از اختیارات شورای ملی فلسطین است که این نهاد در آخرین نشست خود در سال ۲۰۱۸ این اختیار را به شورای مرکزی تفویض کرد. بر این اساس طبیعی است که در این نشست سه نفر انتخابی برای این پست‌ها از بالاترین رده‌های فتح و نزدیک به محمود عباس باشند.

منبع: خراسان

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.