فرمانده لشکر درحالی‌ که سخت منقلب شده و اشک در چشمانش حلقه‌زده است، به حاضرین توضیح می‌دهد. سپس پرچم را به رزمنده‌ای روحانی سپرده و از او می‌خواهد تا پرچم را فردا صبح در شهر فاو به اهتزاز درآورد.

پرچمی که انگیزه فتح فاو شد/ یک بسته مرموز سنگر فرماندهی را بهم ریخت

به گزارش قدس آنلاین،‌ به مناسبت سالروز عملیات والفجر ۸، به بیان روایتی از دلیل عزم رزمندگان اسلام برای فتح فاو از کتاب «نبرد فاو» به قلم مجید نداف می‌پردازیم:

فرمانده لشکر کربلا که مأمور تصرف شهر فاو است، در سنگر خود در حال تفکر و تعمق است. سنگر به دلیل حساس بودن زمان و احتمال رسیدن خبری از آن‌ سوی ساحل، کمی شلوغ است.

فردی از راه می‌رسد و در حالی‌ که بسته‌ای در دست دارد، فوراً به داخل می‌رود. از چهره‌اش پیداست که در تاریکی شب و پیچیدگی منطقه نخلستان، به‌ دشواری سنگر فرماندهی لشکر را پیدا کرده است و درون سنگر نیز با عجله به‌ طرف فرمانده می‌رود و بسته را به او می‌دهد و می‌گوید: برادر مرتضی، این را برادر محسن رضایی (فرمانده کل سپاه) داده‌اند به شما بدهم.

برادر مرتضی قربانی که ذهنش آرامش ندارد، به حالتی عادی بسته را باز می‌کند. بوی معطری فوراً تمام فضای سنگر را پر می‌کند. همه حاضرین توجهشان جلب می‌شود و جملگی مترصدند تا ببینند محموله داخل بسته چیست.

فرمانده لشکر کربلا، پرچم سبزی را از داخل بسته بیرون می‌کشد، افراد به دور او حلقه می‌زنند، پرچم بر سطح زمین پهن می‌شود. فرمانده مجدداً با کنجکاوی داخل بسته را بازبینی می‌کند که نامه فرمانده کل سپاه را می‌یابد.

در قسمتی از این نامه چنین آمده است: این پرچم، پرچم گنبد امام رضاست و این امانت به دست شما سپرده می‌شود... تا بر فراز بلندترین مناره شهر فاو نصب کنید.

بوی پرچم همچنان فضای داخل سنگر را معطر کرده است و همه متحیرند که موضوع چیست. فرمانده لشکر در حالی‌ که سخت منقلب شده و اشک در چشمانش حلقه‌زده است، به حاضرین توضیح می‌دهد. سپس پرچم را به رزمنده‌ای روحانی سپرده و از او می‌خواهد تا پرچم را فردا صبح در شهر فاو به اهتزاز درآورد.

برادرانی که تازه متوجه قضیه شده‌اند، هر یک دستی به پرچم می‌کشند و گریه‌کنان سر و صورت خود را تبرک می‌نمایند. در یک‌ لحظه گویی همه‌چیز فراموش‌شده است و حاضرین حالی دیگر پیداکرده‌اند.

درباره عملیات

عملیات والفجر ۸ با  رمز «یا فاطمه‌الزهرا (س)» در جبهه جنوبی ـ فاو  از ۲۰ بهمن سال  ۱۳۶۴ تا نهم اردیبهشت‌ماه سال ۱۳۶۵ با هدف  تصرف فاو و تهدید بصره از جنوب به صورت گسترده انجام شد. فرماندهی این عملیات بر عهده سپاه پاسداران انقلاب اسلامی بود که ۱۴۰ گردان پیاده، ۱۶ گردان توپخانه. شامل لشکرهای ۲۷، ۲۵، ۷،۳۱، ۵، ۸،۱۴، ۱۷،۴۱، ۱۹ و تیپ‌های ۳۲، ۳۳،۱۵، ۴۴ سپاه حضور داشتند.

در این عملیات استعداد نیروهای درگیر دشمن شامل ۱۲۶ گردان پیاده، ۳۳ گردان زرهی، ۲۳ گردان مکانیزه، ۲۹ گردان کماندو، ۲۰ گردان گارد  ریاست جمهوری بود. در عملیات والفجر ۸ شهر بندری و مهم فاو تصرف و بیش از ۶۰۰ کیلومترمربع هم آزاد شد.در این عملیات ۲ پایگاه موشکی ساحل به دریا تصرف و راه عراق به خلیج‌فارس مسدود شد و ایران در چنین شرایطی با کویت هم مرز شد.

منبع: فارس

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.