عضو کمیسیون تلفیق بودجه سال ۱۴۰۱ مجلس گفت: حدود ۹ میلیارد دلار ارز ۴ هزار و ۲۰۰ تومانی برای تأمین کالاهای اساسی و تأمین دارو در لایحه بودجه سال آینده ابقا شد.

۹ میلیارد دلار ارز ۴۲۰۰ تومانی برای تأمین کالاهای اساسی و دارو اختصاص یافت

به گزارش قدس آنلاین، حسن محمدیاری در تشریح آخرین وضعیت لایحه بودجه سال آینده در مجلس اظهار کرد: بررسی لایحه بودجه سال ۱۴۰۱ مورخ ۲۰ بهمن‌ماه در کمیسیون تلفیق بودجه مجلس به پایان رسید و ابتدای اسفند به صحن مجلس ارجاع داده می‌شود.

عضو کمیسیون تلفیق بودجه سال ۱۴۰۱ مجلس شورای اسلامی درباره راهکار جایگزین دولت برای حذف ارز ترجیحی، تصریح کرد: کمیسیون تلفیق بودجه مجلس با پیشنهاد دولت برای حذف ارز ۴ هزار و ۲۰۰ تومانی موافقت نکرد و تأمین ارز برای کالاهای اساسی و دارو ابقا شد.

وی ادامه داد: حدود ۹ میلیارد دلار ارز ۴ هزار و ۲۰۰ تومانی برای تأمین کالاهای اساسی و تأمین دارو ابقا شد و در لایحه بودجه سال آینده مقرر شد تا دولت ارز ۴ هزار و ۲۰۰ تومانی موارد مذکور را تأمین کند.

محمدیاری با بیان اینکه راهکار دولت برای جایگزینی ارز ترجیحی اعطای یارانه به افراد بود، عنوان کرد: دولت برای هر فرد ۱۵۰ هزار تومان یارانه در ماه در نظر گرفته بود؛ اما حذف یک‌باره ارز ترجیحی تبعات اجتماعی، اقتصادی و امنیتی داشت و قیمت‌ها افزایش ناگهانی و چند برابری پیدا می‌کرد.

عضو کمیسیون تلفیق بودجه سال ۱۴۰۱ مجلس با اشاره به راهکار مجلس برای حذف ارز ترجیحی، خاطرنشان کرد: قطعاً نمی‌توانیم حذف ناگهانی ارز ترجیحی را در جامعه جا بیندازیم و راهکار مجلس این است که دولت ارز ترجیحی کالاهایی که اولویت‌دار نیست را به تدریج حذف کند.

عضو مجمع نمایندگان گیلان در مجلس شورای اسلامی افزود: همچنین دولت پس از اجرای وعده‌هایی که در مورد جایگزینی یارانه‌ها داده، می‌تواند این راهکارها را به تدریج عملیاتی کند؛ اما کماکان ارز ترجیحی برای تأمین کالای اساسی و دارو پیش‌بینی شده و در لایحه خواهد آمد.

عضو کمیسیون اجتماعی مجلس در ارزیابی میزان توجه لایحه بودجه سال ۱۴۰۱ به موضوعاتی نظیر ساماندهی کودکان کار و آسیب‌های اجتماعی، بیان کرد: در این زمینه‌ها در کمیسیون اجتماعی مجلس مصوباتی داشتیم که آن را به کمیسیون تلفیق بودجه ارجاع و از آن دفاع کردیم.

نماینده مردم تالش، رضوانشهر و ماسال در مجلس شورای اسلامی، خاطرنشان کرد: از جمله این مصوبات می‌توان به حمایت از شهروندان تحت حمایت کمیته امداد و بهزیستی و ساماندهی کودکان کار اشاره داشت که اعتباراتی را برای ساماندهی این افراد پیش‌بینی کردیم.

عضو کمیسیون تلفیق بودجه سال ۱۴۰۱ مجلس شورای اسلامی گفت: همچنین پرداخت تسهیلات کم‌بهره به افراد کم‌بضاعت و یا حمایت از افرادی که دارای طرح‌هایی هستند، اما سرمایه اولیه‌ای برای عملیاتی کردن آن ندارند جزو مواردی بود که در کمیسیون‌ تلفیق مطرح شد و از آن دفاع کردیم.

گفتنی است؛ مدتی است که مسئله حذف ارز ترجیحی حواشی ایجا کرده و موافقان و مخالفانی داشته است که موافقان این طرح نکاتی همچون  تورم زا بودن این ارز، کاهش قیمت‌ها، رش پایه پولی، حذف رانت پنهان که سبب شده تورم را به سفره مردم بکشاند، بزرگت تر شدن سفره مردم، کاهش قیمت کالاها، حدف سودهای کالان کالاهایی که ارز ترجیحی به آنان اختصاص می یابد و رونق تولید داخل را بخشی از مزایای حذف ارز ۴۲۰۰ تومانی می‌دانند و مخالفان هم تغییر نرخ ارز را سبب افزایش قیمت کالاها، کاهش قدرت خرید مردم و کاهش ارزش پول ملی، افزایش قیمت تمام شده کالای تولید داخل و رشد نقدینگی و افزایش تورم؛ می‌دانند.

حال دولت رئیسی و مجلس فعلی مسئولیت سنگینی دارند و حذف این ارز به دلیل ریسک بالایی که به دنبال دارد سبب شده تا دولتمردان این تصمیم سرنوشت ساز باشد

منبع: تسنیم

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.