سفیر کشورمان در عمان با بیان اینکه آمار تجارت دو ‌کشور، روند رو به افزایش را طی می‌کند، گفت: حجم مبادلات تجاری دو کشور در ۱۰ ماه سال جاری بیش از ۴۰ درصد افزایش داشته است.

افزایش ۴۰ درصدی مبادلات تجاری ایران و عمان در سال جاری/ امکان حضور سرمایه گذاران عمانی در ایران

به گزارش قدس آنلاین، علی نجفی با اشاره به برگزاری نوزدهمین اجلاس کمیسیون مشترک ایران و عمان که اخیرا با حضور وزیر صنعت، معدن و تجارت کشورمان در مسقط برگزار شد، اظهار کرد: در این سفر، علاوه بر گفت‌وگوی وزرای صنعت و تجارت دو کشور، آقای فاطمی امین با معاون نخست وزیر در امور کابینه، وزیر خارجه، وزیر بهداشت، رئیس بانک مرکزی و رئیس سازمان مناطق آزاد و ویژه اقتصادی عمان دیدار و گفت‌وگو کرد و در نشست فعالین اقتصادی ایرانی مقیم عمان و نشست اتاق بازرگانی و صنایع عمان حاضر شد.

سفیر ایران در عمان با اشاره به رشد بیش از ۷۰ درصدی صادرات ایران به عمان و رشد بیش از ۴۰ درصدی حجم مبادلات تجاری دو کشور در ۱۰ ماه سال جاری، تصریح کرد: خوشبختانه آمار تجارت دو ‌کشور، روند رو به افزایش را طی می‌کند و در مدت مذکور به بیش از یک میلیارد دلار رسیده است و ‌پیش‌بینی می شود که این میزان تا پایان سال جاری شمسی به بیش از یک میلیارد و ۲۰۰ میلیون دلار برسد.

نجفی بر اهمیت افزایش بیش از پیش روابط تجاری دو کشور تاکید کرد و گفت: امیدواریم با پیگیری انعقاد قرارداد تعرفه ترجیحی و ساماندهی و تقویت حمل و نقل دریایی میان دوکشور، شاهد بهره گیری هر چه بیشتر از ظرفیت های موجود در روابط ایران و عمان باشیم.

وی با اشاره به دستور کار جدی سفارت جمهوری اسلامی ایران در عمان برای مشاوره و حمایت از فعالین بخش خصوصی، تاکید کرد: درب سفارت ایران به روی همه تجار و سرمایه گذاران ایرانی و عمانی باز است و در همین راستا و در چارچوب اولویت دیپلماسی اقتصادی، بیش از نیمی از دیدارها و نشست‌های روزانه سفارت اعم از شخص سفیر و سایر همکاران ذی‌ربط، به دیدار و تبادل نظر با فعالین اقتصادی ایرانی و عمانی اختصاص دارد.

نجفی تصریح کرد: شرکت‌های توانمند ایرانی در چارچوب اولویت های عمان در سند چشم انداز توسعه ۲۰۴۰، می‌توانند در بخش‌هایی همچون صنعت، معدن، شیلات، گردشگری و فن آوری اطلاعات و زیرساخت و لجستیک، سرمایه گذاری و فعالیت کنند.

وی تاکید کرد: متقابلا با توجه به ظرفیت‌ها و زمینه های مناسب برای سرمایه گذاری در ایران، امکان حضور سرمایه گذاران عمانی در ایران فراهم است.

سفیر کشورمان با اشاره به اینکه یکی از زمینه‌های مهم توسعه روابط ایران و ‌عمان گردشگری است، تاکید کرد: ساماندهی شرکت‌های فعال در زمینه گردشگری به ویژه گردشگری سلامت ضرورت دارد.

نجفی با اشاره به ظرفیت‌های قابل توجه شرکت‌های بزرگ تولیدی ایران، تصریح کرد: حضور این شرکت‌ها در عمان برای تولید و صادرات مجدد محصولات مختلف از قبیل لوازم خانگی، مواد غذایی و تجهیزات پزشکی را مناسب است.

سفیر ایران در عمان با اشاره به جایگاه ایران در ارتباطات و ترانزیت در سطح منطقه و اهمیت فعال شدن کریدور ترانزیتی چهار جانبه عمان، ایران، ترکمنستان و ازبکستان موسوم به موافقتنامه عشق آباد، گفت: همکاری و تلاش ایران و عمان برای فعال شدن این کریدور را حایز اهمیت است که خوشبختانه دو کشور از عزم و اراده جدی در این خصوص برخوردار هستند.

سفیر کشورمان با تاکید بر جایگاه ویژه عمان در سیاست همسایگی ایران و اشاره به روابط ممتاز سیاسی میان ایران و عمان و رویکرد متوازن عمان در سیاست خارجی، خاطرنشان کرد: رایزنی و همکاری مستمر میان دو کشور پیرامون تحولات منطقه‌ای و بین‌المللی وجود دارد و این ارتباطات به نفع صلح و امنیت بین‌المللی است.

منبع: ایرنا

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.