اقتصاددان‌ها عقیده دارند افزایش قیمت نفت خام تا ۱۰۰ دلار در هر بشکه تا اواخر ماه جاری میلادی، تورم را نیم درصد در آمریکا و اروپا در نیمه دوم سال جاری میلادی بالا می‌برد.

نفت ۱۰۰ دلاری تورم در اقتصاد جهان را ۰.۵ درصد افزایش می‌دهد

به‌گزارش قدس آنلاین و به نقل از بلومبرگ، افزایش قیمت نفت تا ۱۰۰ دلار در هر بشکه برای اولین‌بار در از ۲۰۱۴ با آسیب‌رساندن به دورنمای رشد و بالا بردن تورم، ضربه دیگری به اقتصاد دنیا خواهد زد.

بالا رفتن قیمت نفت باعث نگرانی روزافزون فدرال‌رزرو آمریکا و سایر بانک‌های مرکزی در بحبوحه‌ تلاش آنها برای مهار فشار قیمت‌های بالا بدون خارج شدن از مسیر بهبود اقتصاد از بحران کرونا شده است. وزرای دارایی کشورهای عضو گروه ۲۰ در این هفته یک دیدار مجازی برگزار می‌کنند و تمرکز اصلی آنها بر تورم خواهد بود.

درحالی‌که صادرکنندگان انرژی از این قیمت‌های بالا سود می‌برند و تاثیر نفت بر اقتصادها مانند گذشته نیست، اما بیشتر کشورهای دنیا ضربه سختی از این شرایط می‌خورند، چون شرکت‌ها و مصرف‌کنندگان با افزایش صورت‌حساب انرژی خود مواجه شده‌اند و منابع مالی کمتری برای مواد غذایی، حمل‌ونقل و گرمایش دارد.

 اقتصاددان‌های بلومبرگ عقیده دارند افزایش قیمت نفت خام تا ۱۰۰ دلار در هر بشکه تا اواخر ماه جاری میلادی، تورم را نیم درصد در آمریکا و اروپا در نیمه دوم سال جاری میلادی بالا می‌برد.

بانک سرمایه‌گذاری جی پی مورگان هشدار داد نزدیک شدن قیمت نفت به ۱۵۰ دلار روند توسعه اقتصاد جهان را متوقف کرده و تورم را به بیش‌از ۷ درصد می‌رساند یعنی سه‌برابر بیشتر از هدف بیشتر سیاست‌گذاران مالی دنیا.

قیمت نفت حدود ۵۰ درصد نسبت‌به سال گذشته میلادی افزایش یافته‌است. سوخت‌های فسیلی از جمله نفت، زغال‌سنگ و گاز طبیعی بیش‌از ۸۰ درصد از انرژی را در اقتصاد جهان تامین می‌کنند و هزینه تامین آنها در حال حاضر ۵۰ درصد گران‌تر از سال گذشته میلادی است.

بانک سرمایه‌گذاری گلدمن ساچز که نفت ۱۰۰ دلاری را در سه‌ماهه سوم سال جاری میلادی پیش‌بینی کرده، تخمین می‌زند ۵۰ درصد افزایش قیمت نفت، تورم را ۶۰ واحد بالا می‌برد و بیشترین آسیب را اقتصادهای درحال‌توسعه خواهند خورد.

صندوق بین‌المللی پول اخیراً پیش‌بینی خود از قیمت مصرف‌کننده در جهان را ۳.۹ درصد در اقتصادهای پیشرفته و ۵.۹ درصد در اقتصادهای نوظهور و درحال‌توسعه اعلام کرده‌است.

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.