قرار است هیئتی مرکب از سازمان زندان‌ها و دادستان‌ها و در صورت لزوم نماینده‌ای از دادستانی کل کشور تشکیل شود تا برای اعطای مرخصی به زندانیان و محکومان جرائمی که مشمول مرخصی نمی‌شوند، بررسی‌ها و تصمیم‌گیری‌های لازم را به عمل‌آورند.

آیا مجرمان خطرناک شامل مرخصی‌های کرونایی می‌شوند؟

به گزارش قدس آنلاین، حجت الاسلام والمسلمین محسنی اژه ای رئیس قوه قضاییه  اخیرا در بخشی از سخنان خود در جریان نشست شورای عالی قوه قضاییه به موضوع خیز مجدد بیماری کرونا در کشور و قرارگرفتن اکثر استان‌ها در وضعیت قرمز اشاره کرد و بر همین اساس به تمام مسئولان قضایی دستور داد که در ادارات و مراکز زیرمجموعه‌شان، دستورالعمل‌های ستاد ملی مقابله با کرونا را به‌دقت و به‌صورت کامل پیاده‌سازی کنند.

رئیس دستگاه قضا بر ضرورت رعایت کامل دستورالعمل‌های بهداشتی مقابله با کرونا در زندان‌های سراسر کشور تاکید کرد و در همین راستا از تنظیم بخشنامه‌ای ناظر بر ارائه مرخصی به زندانیان و محکومان واجد شرایط قانونی خبر داد.

معمولا در روزهایی مانند ۱۳ رجب؛  ولادت امیرالمؤمنین علی (ع) و همچنین ۲۷ رجب؛  عید مبعث، مطابق با روالی مسبوق به سابقه، به تعدادی از زندانیان که حضورشان در بیرون از زندان برای مردم مضر نیست و واجد شرایط قانونی می‌باشند، مرخصی اعطاء می شود.

طبق بخشنامه، سازمان زندان‌ها و دادستان‌های سراسر کشور باید اهتمام داشته باشند که در این ایام با توجه به شرایط کرونایی، به هر تعداد از زندانیان که ممکن است مطابق با مفاد بخشنامه و جهات قانونی، مرخصی اعطاء شود.

البته محکومان جرائم سرقت، جاسوسی، اقدام علیه امنیت کشور که محکومیت آن ها بیش از پنج سال باشد، آدم ربائی، جرائم باندی و سازمان یافته، تجاوز به عنف، اسید پاشی، قاچاق سلاح و مشروبات الکلی، قصاص و اعدام و حدود شرعی، قاچاق مسلحانه و یا عمده مواد مخدر و روان گردان‌ها، محکومان بیش از دو سابقه محکومیت کیفری و محکومانی که به شرارت مشهورند یا رفتار مناسبی در زندان نداشته‌اند،  شامل این مرخصی نخواهند شد.

معذوریت‌های قانونی ناظر بر اعطای مرخصی به دسته‌ای از زندانیان ازجمله محکومانی که بیم فرار و متواری شدن آن‌ها می‌رود و همچنین محکومان جرائمی نظیر جرائم خشن، سرقت‌های مسلحانه، آدم‌ربایی و ... وجود دارد و به  این نوع افراد نمی‌توان مرخصی داد.

این در حالی است که رئیس عدلیه درعین‌حال خاطرنشان کرده است که در همین موارد قانونی که تاکنون از شمول مرخصی و عفو مستثنی بودند نیز موارد خاص و استثنایی وجود دارد.

رئیس قوه قضاییه بر همین اساس از ابتکاری بدیع جهت اعمال ارفاقات قانونی برای زندانیان در شرایط کرونایی سخن گفته و دستور داده است که هیئتی مرکب از سازمان زندان‌ها و دادستان‌ها و در صورت لزوم نماینده‌ای از دادستانی کل کشور تشکیل شود تا برای اعطای مرخصی به زندانیان و محکومان جرائمی که مشمول مرخصی نمی‌شوند، بررسی‌ها و تصمیم‌گیری‌های لازم را به عمل‌آورند.

رئیس دستگاه قضا در همین راستا گفته است: ممکن است برخی محکومان با عناوین مجرمانه‌ای که در شمول اعطای مرخصی قرار نمی‌گیرند، مدتی طولانی را در زندان به سر برده باشند و به معنای واقعی کلمه اصلاح و متنبّه شده باشند؛ در اینگونه موارد، هیئت مزبور می‌تواند با لحاظ جهات قانونی و اخذ تضامین لازم، زمینه اعطای مرخصی به این قبیل از زندانیان را با توجه به شرایط کرونایی فراهم کند. می‌توان با لحاظ استثناء در قبال استثنائاتی که برای اعطای مرخصی به دسته‌ای زندانیان و محکومان وجود دارد، شرایط به مرخصی رفتن آن زندانیان را البته با این قید که حضورشان در جامعه برای مردم مضر نباشد، فراهم کرد.

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.