رئیس ستاد مرکزی بزرگداشت حکیم‌ نظامی، اعلام جایزه جهانی حکیم نظامی توسط کمیسیون ملی یونسکو در ایران را تلاشی قابل تحسین در پاسداشت مفاخر ملی کشور عنوان و از اقدام شایسته این کمیسیون قدردانی کرد.​

جایزه جهانی حکیم نظامی تلاشی قابل تحسین در پاسداشت مفاخر کشور است

به گزارش قدس آنلاین،محمود شالویی امروز در پیامی ضمن قدردانی از اعلام جایزه جهانی حکیم نظامی توسط کمیسیون ملی یونسکو در ایران نوشت: «ما امروز به نکوداشت شاعر ایرانی پارسی سرایی نشسته‌ایم که مِهرش در عمق جان مردم این سرزمین نشسته و سخن اش در ذهن و جان جهان جاری است.

وی افزود: اقدام ارزنده دبیر کل محترم کمیسیون ملی یونسکو در ایران در اعلام جایزه جهانی حکیم نظامی تلاشی قابل تحسین در راستای پاسداشت مفاخر ملی کشور عزیزمان است.

دستیار وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی در پیام خود، مراتب قدردانی ستاد مرکزی بزرگداشت حکیم نظامی را از همراهی و همکاری کمیسیون ملی یونسکو در ایران به ویژه حجت الله ایوبی دبیر کل آن ابراز داشت و از درگاه خداوند بزرگ توفیق روزافزون و بهروزی همگان را خواستار شد. 

شالویی در پایان آورده است:  فرصت را غنیمت می شمرم و از تمامی سازمان‌ها، دستگاه‌ها و نهادهای فرهنگی داخلی و بین المللی دعوت می‌کنم که تمامی ظرفیت، همت و تلاش خود را در برگزاری هر چه باشکوه‌تر این رویداد ارزشمند به ‌کار گیرند و با ستاد مرکزی بزرگداشت حکیم نظامی همکاری لازم را مبذول دارند.

روز بزرگداشت حکیم نظامی 

 ۲۱ اسفند ماه در تقویم کشور به نام روز بزرگداشت حکیم نظامی، ثبت شده است. وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی قرار است اسفندماه سال جاری برای تاکید بیشتر بر ایرانی و پارسی سرا بودن این شاعر بزرگ، به جای اختصاص یک روز، یک هفته در قالب بزرگداشتی به معرفی این شاعر بزرگ بپردازد.

در همین راستا ستاد بزرگداشت حکیم نظامی همراه با اعضا تاکنون چندین نشست برای هماهنگی های بیشتر و پیگیری های لازم با حضور محمود شالویی مدیر کل حوزه وزارتی و مشاور وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی در محل این وزارتخانه برگزار کرده است.

همزمان با هفته بزرگداشت حکیم نظامی، قرار است علاوه بر تهران، در برخی استانها از جمله فارس، آذربایجان های غربی و شرقی نیز برنامه های متنوعی در راستای پاسداشت و معرفی ابعاد شخصیتی، ادبی، شعر و ... این شاعر پارسی گویی ایرانی برگزار شود.

همچنین همزمان با ایران، برنامه های متنوعی در نمایندگی های فرهنگی جمهوری اسلامی ایران توسط رایزنی های فرهنگی در کشورهای مقصد نیز برگزار خواهد شد.   

حکیم نظامی در یک نگاه

جمال‌الدین ابومحمّد الیاس بن یوسف بن زکی بن مؤیَّد متخلص به نظامی و نامور حکیم نظامی، شاعر و داستان‌سرای ایرانی پارسی‌گوی در سده ششم هجری (دوازدهم میلادی)، که به‌عنوان صاحب سبک و پیشوای داستان‌سرایی در ادبیات پارسی شناخته شده‌است.

نظامی در زمرهٔ گویندگان توانای شعر پارسی است، که نه‌تنها دارای روش و سبکی جداگانه است، بلکه تأثیر شیوهٔ او بر شعر پارسی نیز در شاعرانِ پس از او آشکارا پیداست.

نظامی از دانش‌های رایج روزگار خویش (علوم ادبی، نجوم، فلسفه، علوم اسلامی، فقه، کلام و زبان عرب) آگاهی گسترده‌ای داشته و این ویژگی از شعر او به روشنی دانسته می‌شود. روز ۲۱ اسفند در تقویم رسمی ایران روز بزرگداشت نظامی گنجوی است.

اثر معروف و شاهکار بی‌مانند نظامی، خمسه یا پنج گنج است که در قلمرو داستان‌های غنایی امتیاز بسیار دارد و او را باید پیشوای این‌گونه شعر در ادب فارسی دانست. شاعر بر روی هم رفته سی سال از زندگانی خود را بر سر نظم و تدوین آن‌ها گذاشته‌است. خمسه یا پنج گنج نظامی شامل پنج مثنوی است: مخزن الاسرار، خسرو و شیرین، لیلی و مجنون، هفت پیکر و اسکندرنامه.

دیوان قصاید و غزلیات نیز دفتر هفتم خمسه یا گنجینه این شاعر پارسی گوی و این دیوان اشعار او مشتمل بر قصاید، غزلیات، قطعات و رباعیات است.

منبع: ایرنا

انتهای خبر/

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.