نمایندگان مجلس شورای اسلامی در جریان بررسی لایحه بودجه ۱۴۰۱ پیشنهادی در مورد تعیین تکلیف جاماندگان سهام عدالت را به کمیسیون تلفیق ارجاع دادند.

تکلیف جاماندگان سهام عدالت در بودجه ۱۴۰۱ روشن می‌شود

به گزارش قدس آنلاین، در جلسه علنی روز سه‌شنبه( ۳ اسفندماه) مجلس شورای اسلامی، در جریان بررسی بندهای درآمدی لایحه بودجه، بررسی پیشنهاد «علی اکبر بسطامی» برای الحاق به تبصره ۲ ماده واحده لایحه بودجه ۱۴۰۱ درباره تعیین تکلیف  سهام عدالت مطرح شد.

۳ میلیون و ۶۰۰ هزار نفر از افراد تحت پوشش کمیته امداد و بهزیستی فاقد سهام عدالت هستند

 محمدرضا پورابراهیمی رییس کمیسیون اقتصادی مجلس ضمن مخالفت با پیشنهاد بسطامی گفت: دو میلیون و ۳۰۰ هزار نفر از مددجویان تحت پوشش کمیته امداد و یک میلیون و ۳۰۰ هزار نفر از مددجویان تحت حمایت سازمان بهزیستی فاقد سهام عدالت هستند.

وی با بیان اینکه طرح جاماندگان سهام عدالت در کمیسیون اقتصادی طی یک سال گذشته مطرح و بررسی شده است، اظهار داشت:  متأسفانه این طرح در دولت قبل عملیاتی نشد اما با تغییر دولت و مذاکراتی که با آقای رئیس جمهور داشتم، رئیس جمهور با کلیات این طرح موافقت کرده و موضوع را به سازمان برنامه و بودجه ارجاع داده است.

رئیس کمیسیون اقتصادی مجلس تصریح کرد: با همکاری دولت و موافقت رئیس جمهور می‌توانیم تکلیف همه جاماندگان سهام عدالت را مشخص کنیم از این رو کمیسیون اقتصادی پیشنهاد تکمیلی برای این موضوع ارائه کرده است.

فرهاد بشیری نیز ضمن موافقت با پیشنهاد بسطامی افزود: با توجه به میزان محرومیت در استان‌های مختلف و مراجعاتی که به نمایندگان می‌شود این موضوع باید در دستور کار قرار گیرد.

 سید حمید پورمحمدی نماینده دولت  در مورد این پیشنهاد گفت: دولت ۷۵ هزار میلیارد در لایحه بودجه به این موضوع اختصاص داده است.

پور محمدی: چنین سهامی وجود ندارد 

وی تصریح کرد: کمیسیون تلفیق بودجه نیز ۱۳۰ هزار میلیارد پیشنهاد کرده تا سهام عدالت به مشمولان زیرمجموعه تأمین اجتماعی و ایثارگران واگذار شود اما کسی درباره میزان سهام صحبت نمی‌کند. چنین سهامی وجود ندارد و با دادن وعده به مردم و قانونی کردن آن نتیجه‌ای جز نارضایتی مشاهده نخواهیم کرد لذا بهتر است تمام میزان سهام قابل واگذار مشخص و در یک سال برای آن تصمیم‌گیری شود.

آزادی خواه پیش از رای گیری در بیان اخطار قانون اساسی مبنی بر تبعیض ناروا گفت: یکی از مطالبات جدی مردم در حوزه‌های انتخابی موضوع جاماندگان از سهام عدالت است.

وی افزود: نماینده دولت در مجلس اساس پیشنهاد را منتفی دانستند چرا که ایشان اظهار می‌دارند دولت چنین سهامی ندارد که در قالب شرکت‌ها ارائه کند و در اختیار جاماندگان از سهام عدالت بگذارد. اما به نظر بنده به راحتی می‌توان این موضوع را راستی آزمایی کرد. 

نماینده مردم ملایر در مجلس تاکید کرد: اگر قرار است اصلاحی در این زمینه ایجاد شود باید علاوه بر خانواده بزرگ کمیته امداد به بقیه جاماندگان از جمله افراد تحت پوشش بهزیستی نیز که گرفتاری دارند درموضوع سهام عدالت توجه شود.

عضو کمیسیون کشاورزی ادامه داد: پیشنهاد می‌کنم درباره پیشنهاد آقای بسطامی نماینده مردم شریف ایلام اصلاحاتی انجام شود. در غیر این صورت نظرم این است که تدبیر فرمایید تا تبعیض ناروا برداشته شود و به همان میزان که خانواده‌های کمیته امداد و مددجویان از سهام عدالت منتفع می شوند، مددجویان مجموعه دیگر مانند نهاد بهزیستی و سایر نهادهای به همین نحو از سهام عدالت استفاده کنند.

قالیباف:دفتر رهبر معظم انقلاب هم پیگیر مشکلات جاماندگان سهام عدالت بودند

«محمدباقر قالیباف» که ریاست صحن علنی را بر عهده داشت، اخطار آزادی خواه را وارد دانست و در سخنانی گفت: سهام عدالت فقط برای کمیته امداد امام (ره) و بهزیستی نیست بلکه مردم مستغعف طبق اصل ۴۴ قانون اساسی هم شامل سهام عدالت می‌شوند. البته بیش از یک سال است که دفتر رهبر معظم انقلاب هم پیگیر مشکلات جاماندگان سهام عدالت بودند و کار کارشناسی درباره سهام عدالت شده است.

رییس مجلس شورای اسلامی تاکید کرد: باید میزان افراد ذی نفع در سهام عدالت روشن شود و بهتر است اخطار به رای گذاشته شود.

پس از بیان سخنان مخالفان و موافقان درباره این پیشنهاد، «احدآزادی خواه» نماینده مردم ملایر اخطاری بر اساس اصل سوم قانون اساسی مطرح کرد که رییس مجلس این اخطار را وارد دانست و به رای گذاشت که با ۱۷۶ رای موافق نمایندگان با اخطار موافقت کردند.

براین اساس، طبق ماده ۱۹۴ آیین نامه داخلی مجلس، پیشنهاد بسطامی به کمیسیون ارجاع شد تا به دستور رئیس مجلس کمیسیون اقتصادی و کمیسیون تلفیق همراه با دولت موضوع جاماندگان سهام عدالت را پیگیری کنند.

انتهای پیام

منبع: ایرنا

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.