با ازسرگیری دور تازه مذاکرات احیای توافق هسته‌ ای میان ایران و۱+۴در وین پس از تشکیل دولت جدید ایران، تهدیدات رژیم صهیونیستی پیرامون فعالیت ‌های هسته‌ ای کشورمان نیز وارد فاز تازه‌ای شد و مقام‌های این رژیم در ماه ها و هفته‌ های اخیر با تحرکات دیپلماتیک بیش ‌از پیش، کوشیده‌ اند تا فعالیت ‌های صلح ‌آمیز هسته ‌ای کشورمان را تهدیدی برای ثبات و امنیت خاورمیانه جلوه دهند و در این مسیر از هیچ تهدیدی هم دریغ نکرده‌اند.

اهداف رژیم صهیونیستی از تهدید نظامی ایران/ موانع و توانمندی های ایران برای مقابله با آن

البته تهدیدهایی که با واکنش مسئولان کشورمان همراه بوده و تأکید کرده اند که هرگونه تهدید مراکز هسته‌ ای و نظامی ایران با پاسخ قاطع نیروهای مسلح جمهوری‌اسلامی ایران مواجه خواهد شد.

گرچه همواره در دکترین نظامی هر کشوری احتمال حمله و برنامه ریزی دشمن برای حمله وجود دارد و نیروهای مسلح آن برای مقابله با این حمله در آمادگی هستند، اما با این وجود برخی از تحلیلگران معتقدند که این تهدیدهای رژیم صهیونیستی به خاطر نقاط ضعف این رژیم مقابل محور مقاومت از یک طرف و عواقب بسیار ناخوشایندی که چنین جنگی برای موجودیت «اسرائیل» و متحدان آن در منطقه از طرف دیگر دارد، این تهدیدها عملی نخواهد شد و بیشتر با اهداف داخلی یا تاثیرگذاری بر تحولات و معادلات منطقه ای و بین المللی مطرح می شود.

به منظور بررسی اهداف و دلایل رژیم صهیونیستی برای تهدید به حمله علیه ایران، ارزیابی میزان احتمال عملی شدن این تهدیدها، موانع موجود مقابل اسرائیل، عواقب و پیامدهای این حمله و توانمندی های جمهوری اسلامی ایران برای جلوگیری از آن یا مقابله، با "طلال عتریسی" رئیس مرکز مطالعات سیاسی لبنان گفتگو کرده ایم که در ادامه مشروح این گفتگو را می خوانید:

 ابتدا بفرمائید محور مقاومت به چه منظوری شکل گرفته و در حال حاضر در چه وضعیتی قرار دارد؟

ایران امروز و پس از سال های طولانی رویارویی، مبارزه و مقابله با تحریم ها، از طریق حمایت از جنبش ها و گروه های مقاومت به یک قدرت بزرگ و با مستحکم تبدیل شده و رهبری محور مقاومت را به عهده دارد. آمریکایی ها و اسرائیلی ها خیال می کردند محاصره، فشار و تحریم، ایران و جنبش های مقاومت را تضعیف خواهد کرد؛ اما امروز از زبان تحلیلگران و مفسران خود آمریکا و اسرائیل می شنویم که قدرت آمریکا تحلیل رفته و این کاهش قدرت در سطوح مختلف بین المللی، منطقه ای و داخلی است که دلایل زیادی دارد و محور مقاومت یکی از مهمترین دلایل این کاهش قدرت و اضمهلال آمریکا در منطقه است. محور مقاومت اگر ایران و حمایت های آن نبود، چه بسا اساسا شکل نمی گرفت یا به این سطح از قدرت نمی رسید؛ براین اساس ایران امروز یک کشور محوری و قدرت منطقه ای مهم است که حرکت مقاومت و مقابله با طرح های آمریکایی و صهیونیستی تحت رهبری و هدایت آن به پیش می رود و این را آمریکایی ها و صهیونیست ها به خوبی می دانند.

رژیم صهیونیستی چندین بار تهدید کرده است که اگر برنامه هسته ای ایران متوقف نشود، تاسیسات هسته ای یا دیگر مناطق ایران را بمباران خواهد کرد؛ دلایل و اهدف این رژیم از این تهدیدها چیست؟

تهدیدات رژیم صهیونیستی دلایل داخلی و خارجی متعددی دارد؛ دلایل خارجی از جمله آنکه می خواهد بر مذاکرات وین تأثیر گذاشته و باعث شود که ایران موضع و موقعیت ضعیف تری داشته باشد تا امتیازات بیشتری بدهد، همچنین می خواهد به دیگر طرف ها بگوید که می توانند به ایران سخت بگیرند و اسرائیل برای انجام عمل نظامی علیه ایران آمادگی دارد. در سطح داخلی نیز اینگونه اظهارات و موضع گیری ها به کنترل اوضاع داخلی این رژیم کمک می کند. ما می دانیم که مشکلات داخلی بزرگی در این رژیم وجود دارد و با دو دستگی سیاسی و اجتماعی مواجه است و ارتش آن نیز روحیه خوبی ندارد. به همین خاطر اینگونه تصریحات تأکید می کند که دشمن ایران است و باید علیه آن متحد شویم.

 آیا اساسا در داخل رژیم صهیونیستی بین همه مراکز تصمیم گیر، در مورد حمله به ایران اتفاق نظر وجود دارد؟

در صحنه داخلی رژیم اسرائیل، در ارتباط با موضعگیری مقابل ایران، یک نوع به هم ریختگی، اختلاف و تردید وجود دارد؛ «بنیامین نتانیاهو» نخست وزیر سابق این رژیم ایران را یک تهدید برای موجودیت اسرائیل به حساب آورده و بارها این را تکرار کرده است. مسئولان کنونی این رژیم سیاست تهدید را علیه ایران به ویژه در موضوع برنامه هسته ای اتخاذ کرده اند و می گویند که حتی اگر توافقی بین ایران و طرف مقابل در وین صورت گیرد، اسرائیل به آن پایبند نخواهد بود و به تنهایی اقدام خواهد کرد، اما یک بررسی جدی در داخل این رژیم نشان می دهد که هیچ گونه اجماعی در مورد اقدام نظامی علیه ایران وجود ندارد و بلکه برعکس آن، برخی معتقد هستند که این رژیم نمی تواند به تنهایی اینگونه عملیات را اجرایی کند و به حمایت آمریکا و جامعه بین الملل نیاز دارد که خوب عملا این مئسله قابل تحقق نیست، چراکه آمریکا تمایل ندارد دوباره وارد جنگی در خاورمیانه شود و از این رو، اسرائیل تصمیمی برای حمله علیه ایران ندارد، به ویژه آنکه می داند هرگونه حمله به ایران با پاسخ سخت تهران مواجه خواهد شد و امکانات لازم برای پاسخ را دارد. این مهمترین دلیلی است که تاکنون مانع از اقدام نظامی اسرائیل علیه ایران شده و در حال حاضر نیز چه توافقی در وین انجام شود چه نشود، این رژیم به تنهایی توان اقدام نظامی را ندارد و حتی به طور واقعی به آن فکر نمی کند.

به نظر شما آیا رژیم صهیونیستی از لحاظ نظامی، ژئوپلتیک و اقتصادی قدرت حمله به ایران را دارد؟

همانطور که گفتم رژیم صهیونیستی امکان حمله نظامی به ایران را ندارد؛ چراکه اولا از جهت توانمندی های لجستیک نیازمند هواپیماهای سوخت رسان در آسمان است تا جنگنده های آن بتوانند به مسیر خود تا ایران ادامه دهند و به آشیانه بازگردند، اسرائیل این امکان را ندارد. این رژیم امروز در شرایطی قرار ندارد که هر زمان اراده کند، بتواند جنگ را آغاز کند. اسرائیل امروز با مشکل پاسخ متقابل مواجه است، یعنی به اینگونه نخواهد بود که جنگنده های آن از تل آویو برخواسته حمله ای را انجام داده و به آشیانه خود بازگردند و همه چی همانجا تمام شود، بلکه به محض حمله، پاسخ های متعددی را از لبنان، فلسطین و از خود ایران دریافت خواهد کرد و در واقع این رژیم دکترین نظامی خود را که مبتنی بر جنگ برق آسا و غافلگیرانه بود از دست داده است، در نتیجه نمی تواند جنگی را علیه ایران آغاز کند؛ آن حتی امروز امکان جنگ علیه نوار غزه تحت محاصره را ندارد و حتی نمی تواند به جنگ علیه لبنان بیندیشد و از این رو جنگ علیه ایران بسیار بعید و غیرواقعی است.

اگر رژیم صهیونیستی مرتکب اشتباه شد و حمله ای نظامی را علیه ایران  انجام داد، این اتفاق چه تبعاتی برای آن و متحدانش در منطقه خواهد داشت؟

اگر اسرائیل دچار اشتباه شد و جرئت حمله به ایران را به خود داد، قطعا با پاسخ کوبنده ای از ایران مواجه خواهد شد و این در اظهارات فرماندهان نظامی و سیاسی این کشور واضح است؛ آنها تأکید کرده اند که پاسخ به هرگونه حماقت اسرائیل ویرانگر خواهد بود و عمق سرزمین های اشغالی را شامل خواهد شد. تجربه نشان داده است که ایران پاسخ می دهد و اینها تهدید صرف نیست؛ کما اینکه به پایگاه آمریکایی «عین الاسد» حمله کرد. متحدان ایران نیز ثابت کرده اند که به هرگونه تجاوزات صهیونیستی پاسخ می دهند. از طرف دیگر اگر اسرائیل حمله ای را انجام دهد، این جنگ صرفا محدود به ایران و اسرائیل نخواهد بود، بلکه تمام منطقه را فرا خواهد گرفت و جبهه های متعددی علیه این رژیم باز خواهد شد؛ این چیزی است که اسرائیل از آن هراس دارد و به همین خاطر است که همیشه مانورهای نظامی خود را مبتنی بر درگیری در چند جبهه طراحی می کند.

توانمندی دفاعی و نظامی ایران برای مقابله با هرگونه جنگ احتمالی را چگونه ارزیابی می کنید؟

ایران همانطور که واضح است و بارها اعلام کرده، توانمندی های موشکی فوق العاده ای دارد و فناروی پهپادهای آن در سطح بالا با تعداد زیاد است. این توانمندی ها به صورت مداوم در حال توسعه است و موشک های آن می توانند عمق اسرائیل را هدف قرار دهند. امروز به طور اساسی، جنگ ها مبتنی بر موشک و پهپادها هستند که ایران این توانمندی و تکنولوژی را داراست و به صراحت اعلام کرده تا اسرائیل را از فکر کردن به انجام هرگونه حمله بازدارد. ایران اجازه چنین اتفاقی را نخواهد داد و تأکید کرده است که هر جنگنده ای که به قصد ایران از تل آویو بلند شود، هرگز به آنجا باز نخواهد گشت، زیرا قبل از بازگشت، تل آویو با خاک یکسان شده است. بنابراین ایران در عرصه جنگ روانی نیز دست برتر را دارد و در کنار این توانمندی موشکی و پهپادی آن قدرت بازدارنده خوبی را ایجاد کرده است.

موضع جامعه بین الملل در قبال تجاوز احتمالی اسرائیل را چگونه پیش بینی می کنید؟

جامعه بین الملل غالبا از رژیم صهیونیستی جانبداری کرده و آمریکا همواره می کوشد تا بر موضع بین المللی تاثیر بگذارد، اما امروز شرایط تفاوت کرده و آمریکا دیگر نمی تواند در شورای امنیت یکجانبه گرایی کند؛ به گونه ای که با وتوی چین و روسیه مواجه خواهد شد. سازمان ملل هم که در همه زمان ها به خویشتن داری و توقف جنگ دعوت می کند، اما برای مهار گردن فرازی و تجاوزات رژیم صهیونیستی کاری انجام نمی دهد و همانطور که گفتم اساسا از آن جانبداری هم می کند، بنابراین اگر جنگی دربگیرد نتیجه جنگ را طرفی مشخص خواهد کرد که ضربه محکم تری را وارد کند و طرفی که می تواند ترمز این رژیم را بکشد، مقاومت منطقه است که به عنوان یک قدرت بازدارنده عمل کرده است، این چیزی است که می توانیم بر آن اتکا داشته باشیم، نه اینکه به جامعه بین الملل امیداور باشیم.

با توجه به موارد گفته شده، ماه های آینده و افق تحولات منطقه در سایه مذاکرات وین و تنش زایی رژیم صهیونیستی را چگونه پیش بینی می کنید؟

در ارتباط با چشم انداز آتی، به نظر من اگر در وین توافق حاصل شود، اسرائیل نمی تواند اقدامی را انجام دهد؛ سال ۲۰۱۵ نیز وقتی توافق هسته ای امضا شد این رژیم با آن مخالفت کرد، ولی نتوانست کاری را انجام دهد، امروز نیز اگر آمریکا تصمیم بگیرد که تواق را امضا کند، اسرائیل نمی تواند اقدامی نظامی را انجام دهد؛ اما به شکل دیگری تلاش خواهد کرد تا با ایران مقابله کند، مانند انجام خرابکاری های ها سایبری، اقدام به ترور، تلاش برای تحریک طرف های مختلف علیه ایران، تلاش برای عادی سازی با دیگر کشورهای عربی و اتحاد با آنها برای مقابله با ایران. اگر مذاکرات وین نیز شکست بخورد و توافقی حاصل نشود، اسرائیل به همین شیوه های خود و تلاش برای ضربه زدن به تاسیاست ایرانی به ویژه مراکز هسته ای و تحقیقاتی و نیز ترور دانشمندان ادامه خواهد، ولی به نظر نمی رسد که که بتواند آغازگر جنگی علیه ایران باشد.

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.