رئیس صنف اتحادیه قالی‌شویی‌های مشهد گفت: با توجه به افزایش قیمت مواد اولیه، شرکت‌های قالی‌شویی نمی‌توانند با نرخ‌های گذشته خدمات خود را ارائه دهند. این درحالی است که از طرفی اگر مشتری‌ها از اتحادیه استعلام بگیرند، قیمت گذشته را دریافت خواهند کرد که این اتفاق موجب نارضایتی مشتری‌ها و همچنین شرکت‌های قالی‌شویی خواهد شد.

نرخ‌هایی که نه شرکت‌ها قبول دارند، نه مشتری!

سرورهادیان- خانه تکانی رسمی است که از دیرباز در کشور ما متداول بوده و شستن قالی‌ها یکی از اولویت‌هاست. پهن کردن قالی‌ها زیر نور آفتاب در خانه‌های بزرگ قدیمی، همیشه یادآور رسیدن نوروز بود. اما سال‌هاست زندگی آپارتمان‌نشینی بیش از پیش نیاز مردم را به قالی‌شویی‌ها افزایش داده است.

 به سراغ رئیس اتحادیه قالی‌شویی‌های مشهد می‌روم. 
هادی مخملی می‌گوید: ازآنجایی که در روزهای پایانی سال قرار داریم، علاوه بر مشکلاتی که بیماری کرونا طی دو سال اخیر به وجود آورده است، همچنان جمع‌آوری و شست‌وشوی قالی انجام می‌شود. این درحالی است که قالی‌شویی در این ایام مورد استقبال بیشتری قرار می‌گیرد. در حال حاضر ۱۱۴واحد صنفی دارای پروانه اشتغال وجود دارد.

استعلام از اتحادیه 
وی درخصوص مراجعه شهروندان به شرکت‌های قالی‌شویی تأکید می‌کند: داشتن مجوز شرکت از نکات بسیار ضروری است که شهروندان باید به آن دقت کنند و نام آن شرکت خدماتی را از اتحادیه استعلام بگیرند. 

اعلام ایرادها 
رئیس صنف اتحادیه قالی‌شویی‌های مشهد می‌افزاید: برای کیفیت بهتر شست‌وشو مراجعه‌کنندگان باید ایرادهای فرش خود را به قالی‌شویی‌ها اطلاع بدهند تا آن شرکت خدماتی با توجه به آن ایرادها شست‌وشو را انجام دهد. ازاین رو ضرر و شکایت‌های وارد بر شرکت‌های خدماتی کاهش می‌یابد.همچنین از به وجود آمدن مشکل برای قالی مشتریان نیز جلوگیری می‌شود.
وی درخصوص وضعیت شست‌وشوی قالی‌ها باتوجه به دوران پیک ششم کرونا بیان می‌کند: با توجه به اوضاع فعلی بیماری کرونا خدمات قالی‌شویی به طور کامل انجام می‌شود و امیدواریم تا پایان سال از رضایت شهروندان برخوردار باشیم.
 با مشکلاتی که بیماری کرونا برای واحدهای صنفی به وجود آورده است، اما باید گفت مهم‌ترین و اصلی‌ترین مشکل پیش از مشکلات کرونا، افزایش قیمت مواد اولیه مورد استفاده است که واحدهای صنفی را دچار رکود اقتصادی کرده است.
وی خاطرنشان می‌کند: خوشبختانه مزیتی که امسال نسبت به سال‌های گذشته دارد، ساماندهی واحدهای بدون پروانه است تا این واحدها بتوانند با مجوز و ارائه خدمات بهتر مشغول به کار شوند.
رئیس صنف اتحادیه قالی‌شویی‌های مشهد درباره اعلام نرخ واقعی و قیمت‌گذاری شست‌وشوی قالی نیز اظهار می‌کند: اعلام نرخ واقعی و قیمت‌گذاری شست‌وشوی قالی فرایندی دارد که شامل آنالیز قیمت و بررسی و رسمی شدن نرخ‌هاست که این فرایند، زمان زیادی به طول می‌انجامد و متأسفانه درآن زمان بازار دچار سردرگمی می‌شود. 
مخملی در ادامه تصریح می‌کند: با توجه به افزایش قیمت مواد اولیه، شرکت‌های قالی‌شویی نمی‌توانند با نرخ‌های گذشته خدمات خود را ارائه دهند. این درحالی است که از طرفی اگر مشتری‌ها از اتحادیه استعلام بگیرند، قیمت گذشته را دریافت خواهند کرد که این اتفاق موجب نارضایتی مشتری‌ها و همچنین شرکت‌های قالی‌شویی خواهد شد. 
قالی‌شویی و تخصص
این مسئول همچنین با اشاره به اینکه مشکل دیگری در زمینه کار قالی‌شویی وجود دارد، اعلام می‌کند: قالی‌شویی شغلی فنی است و باید برای ارائه خدمات، سابقه کار و یا گواهی تخصصی فنی مهارتی داشته باشند و کسانی که براساس تخصص و تجربه مشغول کار می‌شوند در بحث سرمایه‌داری نیز دچار مشکل می‌شوند و از طرفی اگر قرار باشد فقط در برخی از ماه‌های سال تقاضا زیاد باشد شرکت‌ها با رکود اقتصادی مواجه خواهند شد. 
وی درباره افزایش قیمت مواد اولیه در بحث شست‌وشوی قالی‌ها اظهار می‌کند: متأسفانه در برخی از اقلام شست‌وشو، افزایش بیش از ۲۰۰درصدی قیمت را شاهد هستیم. همچنین مورد دیگری که علاوه بر گرانی مواد اولیه موجب افزایش نرخ خدمات شده است، افزایش قیمت‌ حمل‌ونقل و استهلاک ماشین‌هاست. با توجه به این افزایش قیمت‌ها، اگر شرکتی پایین‌تر از نرخ مصوب خدمات ارائه دهد به طورقطع کیفیت شست‌وشو را کاهش می‌دهد. 

نرخ‌نامه مصوب ۱۴۰۰
وی در پایان درباره نرخ مصوب رسته قالی‌شویی‌های اتحادیه د رمصوبه کمیسیون نظارت مرکز استان مورخه ۱۴۰۰/۱۱/۲۰ نیز می‌گوید: مبلغ برای هر مترمربع به ریال برای فرش ماشینی ۱۲۵هزار، فرش دستباف معمولی تیره ۱۹۵هزار، فرش دستباف معمولی روشن و قالیچه دستی ۳۱۵هزار، موکت معمولی ۶۰هزار، موکت طرح دار و پرز دار ۹۰هزار،قالیچه ماشینی ۲۲۵هزار، کناره ماشینی ۲۲۵هزار و کناره دستی ۲۶۵هزار تومان است. همچنین استفاده از پودرهای استاندارد برای شست‌وشو الزامی است و شست‌وشوی فرش‌های اعلا و نفیس و فرش‌های ۱۲متر به بالا توافقی است. شهروندان برای هرگونه مشکلات و یا استعلام از واحدهای مجوزدارمی توانند با شماره‌های ۳۲۲۳۶۲۳۱ و۳۲۲۹۳۱۸۵ تماس بگیرند.

انتهای پیام

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.