سفیر اسبق کشورمان در روسیه، با تاکید بر لزوم خانه‌تکانی در بانک مرکزی و وزارت نفت، گفت: عوامل نفوذی در این دو دستگاه اجازه نمی‌دهند پیمان‌های پولی و مبادلات دوجانبه و چندجانبه و رهایی از سلطه دلار شکل بگیرد.

 نفوذی‌های بانک مرکزی و وزارت نفت اجازه رهایی از اسارت دلار را نمی‌دهند

به گزارش قدس آنلاین، محمودرضا سجادی سفیر اسبق کشورمان در روسیه با اشاره به مذاکرات ایران و ۱+۴ برای لغو تحریم‌ها و الزامات توافق نهایی، اظهار داشت: تجربه نشان داده که مسأله غربی‌ها و آمریکایی‌ها موضوع هسته‌ای ما نیست و آنها خودشان هم می‌دانند که با توجه به فتوای تاریخی مقام معظم رهبری درباره حرمت تولید، نگهداری و استفاده از سلاح‌های هسته‌ای، ما دنبال این مباحث نیستیم و اساسا خطری هم از جانب ما آنها را تهدید نمی‌کند.

وی ادامه داد: آنها از مسأله هسته‌ای صرفا به عنوان یک بهانه برای اعمال تحریم‌های شکننده علیه ما استفاده می‌کنند و امیدوارند که با این تحریم‌ها ما را به زانو درآورند و حتی اگر موضوع هسته‌ای نیز به فرض محال برای آنها حل شود، سراغ مباحث حقوق بشری، موشکی و منطقه‌ای می‌روند.

* دو مشکل ایران با آمریکا

سفیر اسبق کشورمان در روسیه تصریح کرد: ما دو مشکل اساسی با آمریکا داریم؛ اول اینکه آمریکا نباید در منطقه ما حضور داشته باشد و دخالت کند و دوم اینکه رژیم صهیونیستی را فرزند نامشروع غرب در منطقه می‌دانیم که یک خطر جدی برای همه محسوب می‌شود و آنها نیز با این فشارهای به ظاهر هسته‌ای، می‌خواهند ما را بشکنند.

سجادی خاطرنشان کرد: ۷۰ سال است که بین اعراب و اسرائیل برای بازگشت اعراب به سرزمین‌هایشان مذاکره می‌شود، اما در عمل نتیجه‌ای حاصل نشده و اگر هم نتیجه‌ای به دست آمده ناشی از مقاومت بوده است، لذا آمریکا و غرب هم از مسأله مذاکره برای فرصت خریدن و تحمیل خواسته‌های خودشان به ما استفاده می‌کنند.

*  باید مکانیزمی طراحی شود که اگر تحریم‌ها برداشته نشد، طرف مقابل تنبیه شود

این کارشناس مسائل بین‌الملل در ادامه، با بیان اینکه با قبول چنین واقعیتی باید به برخی نکات در مذاکره توجه کرد، اظهار داشت: نامه نمایندگان مجلس خطاب به رئیس جمهور حاوی نکات خوبی بود و باید به این مسأله توجه کرد که آن چیزهایی که ما را به پای میز مذاکره کشانده، مدنظر داشته باشیم و از آنها عدول نکنیم؛ از جمله این نکات، ضمانت اجرایی عدم خروج از معاهده است.

سجادی در توضیح این نکته گفت: در برجام ضمانت اجرایی و تنبیهی برای خروج آمریکا و غربی‌ها از برجام پیش‌بینی نشده بود و امروز باید مکانیزمی طراحی شود که اگر تحریم‌ها برداشته نشد، طرف مقابل تنبیه شود، در حالی که این مکانیزم در برجام دیده نشد و ما هیچ قرار تنبیهی نگذاشتیم و آنها هم اساسا زیر بار نمی‌رفتند.

وی خاطرنشان کرد: چون در دولت گذشته عجله می‌کردند که با توافق نهایی یک پیروزی برای خودشان ثبت کنند، با هر شرطی که غربی‌ها گذاشتند، عملا کنار آمدند.

* غربی‌ها در نهایت حتی یک برگ هم برای تضمین اجرای تعهداتشان نمی‌دهند

سفیر اسبق کشورمان در روسیه،‌ در ادامه تصریح کرد: معتقدم امروز هم آمریکا و غربی‌ها در نهایت حتی یک برگ هم برای تضمین اجرای تعهداتشان و اثبات حسن نیت نخواهند داد، لذا راه حل نهایی این است که خودمان را در حوزه‌های مختلف قوی کنیم.

سجادی در همین رابطه به ظرفیت‌های کشورمان در سطح منطقه اشاره کرد و افزود: امروز ما در حوزه انرژی قدرت داریم و می‌توانیم با اهرم نفت و گاز مانورهای لازم را در برابر غربی‌ها بدهیم تا بدانند که اگر بخواهند بازی دربیاورند، ما هم می‌توانیم عکس‌العمل نشان دهیم.

وی به ظرفیت‌های دیگری مانند پیمان‌های پولی دوجانبه با متحدان منطقه‌ای و همسایگان اشاره کرد و گفت: دولت قبل ابدا راهکارهایی مانند انعقاد پیمان‌های پولی دوجانبه و رهایی از اسارت دلار را دنبال نکرد و بانک مرکزی هم فقط نمایش رهایی از دلار و ارزهای غربی را اجرا کرد و هر گروه فعال اقتصادی هم که می‌خواست کاری در این حوزه انجام دهد، با موانع آنها مواجه شد.

سفیر اسبق کشورمان در روسیه اضافه کرد: به عنوان مثال، در عراق می‌توانستیم همکاری‌های پولی و بانکی خیلی خوبی را اجرا کنیم، اما متأسفانه با سیاست‌های ناپخته بانک مرکزی این کار را نکردیم و باعث شدیم عراقی‌ها به دام آمریکایی‌ها بیفتند.

* رد پای نفوذی‌های وزارت نفت و بانک مرکزی در سلطه دلار/ لزوم خانه‌تکانی در این دو دستگاه

سجادی اظهار داشت: امروز ۲۸ کشور را سراغ داریم که از تحریم‌های آمریکا و غرب خسارت می‌بینند و می‌توان از ظرفیت آنها برای روابط دو و چندجانبه استفاده کنیم؛ مثل چین که امروز اقتصاد دوم دنیا شده و روسیه که اقتصاد قوی و منسجمی دارد. دیگر کشورهای این مجموعه هم در حد خودشان دارای منابع و ظرفیت‌های کافی برای خنثی کردن تحریم‌های غرب هستند.

وی تصریح کرد: با وجود این ظرفیت‌ها، اما متأسفانه عوامل نفوذی در وزارت نفت و بانک مرکزی اجازه نمی‌دهند این پیمان‌های پولی و مبادلات دوجانبه و چندجانبه و رهایی از سلطه دلار شکل بگیرد و تمام حرکت‌های ابداعی و خودباورانه را سرکوب می‌کنند که امیدواریم در دولت جدید یک خانه‌تکانی جدی در این مجموعه‌ها انجام شود، هر چند که متأسفانه تاکنون انجام نشده است.

این کارشناس مسائل سیاسی گفت: با ۲۷ سال سابقه کار اجرایی، معتقدم اگر بخواهیم می‌توانیم ما هم غربی‌ها را تحریم و تنبیه کنیم؛ چراکه منابع اولیه در شرق وجود دارد و در حوزه فناوری‌های لازم برای استفاده از این منابع نیز به ظرفیت‌های خوبی دست یافته‌ایم؛ به عنوان مثال، محصولات بیوتکنولوژی و نانوتکنولوژی ما شاخص است و دلیلی وجود ندارد که روس‌ها این محصولات را از اروپا بخرند و یا ما هم آن را از اروپا بخریم، لذا می‌توان با پیمان‌های دو و چندجانبه بازارهای خوبی برای این محصولات فراهم کرد.

سجادی تأکید کرد: اگر رویه عوض شود و کارگزاران ناتوان که با فکرهای بسته اجازه تحول نمی‌دهند کنار گذاشته شوند، درب‌های جدیدی هم باز می‌شود.

وی خاطرنشان کرد: همین الان و با وجود این تحریم‌ها، ما در جایگاه اقتصاد بیستم دنیا هستیم، لذا اگر به خودمان بیاییم و دست عوامل فاسد و واداده را قطع کنیم، زمینه شکوفایی اقتصادی بیش از پیش فراهم می‌شود.

سفیر اسبق کشورمان در روسیه در روسیه در پایان گفت: امروز مهم‌ترین وزارتخانه کشورمان وزارت نفت است که حکم فدک کشور اسلامی را دارد، اما ما این بخش را در اختیار بدترین ساختارهای اقتصادی و مدیریتی قرار داده‌ایم، لذا یک نوع طرح تحول مدیریتی در حوزه صنعت نفت لازم است تا از این شرایط رها شویم و در مسیر شکوفایی اقتصادی قرار بگیریم.

انتهای پیام/

منبع: فارس

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.