۵ اسفند ۱۴۰۰ - ۱۶:۴۷
کد خبر: 788949

بعد از فروپاشی شوروی، اوکراین صاحب سومین زرادخانه اتمی بزرگ جهان شده بود؛ اما به پیشنهاد طرف‌های غربی در قبال حفظ امنیت، آن را رها کرد.

دلیل وضعیت فعلی اوکراین چیست؟!

به گزارش قدس آنلاین، در دوران جنگ سرد و وجود اتحاد جماهیر شوروی، اوکراین(یکی از جمهوری های شوروی) محل استقرار یک سوم از موشک های اتمی ابرقدرت شرق شده بود. بعد از فروپاشی اتحاد جماهیر شوروی در سال ۱۳۷۰، اوکراین این حجم از سلاح های هسته ای و بهترین تجهیزات طراحی و ساخت سلاح های هسته ای را در اختیار داشت و سومین قدرت اتمی جهان به حساب می آمد.

انبارهای سلاح های هسته ای اوکراین شامل ۱۳۰ موشک بالستیک قاره پیما با برد بین ۵ تا ۱۰ هزار کیلومتر بود که هر موشک دارای ۱۰ کلاهک هسته ای بود که تاکنون در سطح موشک های بالستیک بی‌نظیر است. در مجموع  ۱۷۰۰ کلاهک هسته ای در خاک اوکراین وجود داشت. علاوه بر این، اوکراین دارای ۳۳ بمب افکن دورپرواز بود.

همچنین اوکراین صاحب ۲۰ بمب افکن دوربرد توپولوف ۱۶۰ و صدها موشک Kh-۵۵ بود که به این کشور امکان بمباران اتمی ضربتی هر نقطه از جهان را می داد؛ در حالی که روسیه تنها ۹ بمب افکن Tu-۱۶۰ داشت.

اما در سال ۱۳۷۳، اوکراین با امضای معاهده "بوداپست" به همراه آمریکا، انگلیس و روسیه، متعهد شد که همه سلاح های هسته ای خود را تحویل دهد و در مقابل آمریکا و انگلیس تعهد کردند که از امنیت و تمامیت ارضی اوکراین در مقابل هرگونه تجاوز خارجی حمایت کنند . اوکراین به این تعهد خود به طور کامل عمل کرد؛ اما از آن به بعد به یک کشور حاشیه ای و آسیب پذیر تبدیل شد.

یوری کاستنکو، سیاستمدار معروف اوکراینی در کتاب " اوکراین و خلع سلاح هسته ای" چنین نوشته است: " همه ما(اوکراینی ها) فریب خوردیم و برای آن معاهده دست زدیم، بنابراین همه ما مقصریم. خلع سلاح هسته ای با توافق و کف و سوت ملت اوکراین و با حمایت رسانه ای و تبلیغاتی انجام شد؛ اما اکنون مشخص شده  که آن ارزیابی ها کاملا اشتباه بوده است.

اوکراین برای حفظ روابط خود با غرب و توافق‌های منع گسترش سلاح، اقدام به تخریب این هواپیماها با بیل مکانیکی کرد!

مراسم انهدام قویترین بمب افکن‌های جهان

اوکراین در سال ۱۹۹۴ میلادی اقدام به انهدام قوی‌ترین بمب افکن‌های خود که قوی‌ترین بمب افکن‌های جهان محسوب می‌شد کرد.

«تنها کشوری هستیم که از زرادخانه خود دست کشیدیم»

در این رابطه نخست‌وزیر اوکراین در مصاحبه با فاکس‌نیوز بیان کرد: اوکراین تنها کشوری در تاریخ بشر است که از زرادخانه هسته‌ای خود، سومین زرادخانه بزرگ جهان در سال ١٩٩۴ با ضمانت‌های آمریکا، بریتانیا و فدراسیون روسیه دست کشید.

وی ادامه می‌دهد: این تضمین‌ها کجاست؟ اکنون ما داریم بمباران می‌شویم و کشته می‌شویم.

«به تضمین‌ها اعتماد نکنیم»

همچنین الکسی گونچارنگو، نماینده پارلمان اوکراین در مصاحبه ای زنده گفت: متاسفانه نمی توانم به شما بگویم صبح، چه انفجارهایی در شهر رخ داد و زیرساخت های نظامی و فرودگاه های ما بمباران می‌شوند.

وی ادامه داد: این انفجارها تنها در کی‌یف روی نمی دهد، بلکه در اودسا، خارکوف، ماریوپول و دیگر شهرهای بزرگ و کوچک نیز اتفاق می‌افتد و این یک حمله همه جانبه به خاک اوکراین از راه توپخانه های فوق سنگین، نیروهای هوایی و راکت است.

نماینده پارلمان اوکراین ادامه داد: شرایط به این شکل است. یک نکته بسیار مهم این است که اوکراین به هیچکسی حمله نمی کند و تنها ملتی در تاریخ بشر است که زرادخانه هسته ای خود را که سومین زرادخانه بزرگ هسته ای جهان بود در سال ۱۹۹۴ با ضمانت های آمریکا، بریتانیا و فدراسیون روسیه تسلیم کرد. اکنون این تضمین ها کجا هستند؟ اکنون ما بمباران و کشته می شویم و دیگر سلاح هسته ای نداریم.

گونچارنگو ابراز کرد: چه پیامی می توانیم به این جهان بدهیم؟ جز اینکه به تضمین ها اعتماد نکنیم. جز اینکه قدرت هسته ای یا هر قدرت دیگری که می توانید به دست آورید. این پیام هولناکی به جهان است. این چیزی است که همه ساکنین این سیاره هزینه اش را پرداخت خواهند کرد. این واقعا لحظه سرنوشت سازی است.

انتهای پیام/

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.

نظرات

  • نظرات منتشر شده: 1
  • نظرات در صف انتشار: 0
  • نظرات غیرقابل انتشار: 0
  • افشین سلطانی ۱۹:۱۴ - ۱۴۰۰/۱۲/۲۱
    0 0
    و صد البته پوتین کاملا بی گناه است دید که اوکراین سلاح دیگر هیچ سلاح هسته ایی ندارد و مجبور است به اوکراین حمله کند پوتین بدبخت مجبور به حمله و تجاوز به اوکراین شد و همه تقصیر امریکاست شرافت هم خوب چیزی است که شما ندارید