رئیس شورای شهر تهران با اشاره به پیشرفت های علمی در کشور همزمان با انقلاب اسلامی گفت: زمانی‌که علم و دانش با مکتب توأمان شود جهش های علمی صورت می‌گیرد.

 جهش های علمی در انقلاب اسلامی محصول توامان علم و مکتب/ نقش مهندسان شهید در پیشرفت ایران

به گزارش قدس انلاین، مهدی چمران امروز در سخنرانی پیش از خطبه‌های نماز جمعه با اشاره به گرامیداشت روز مهندس و شهدای مهندس مانندشهید مصطفی ابراهیمی مجد، مصطفی چمران، شهید حداد عادل و ... اظهارداشت: در حال حاضر ۳۳.۴ درصد دانشجویان در کشور تحصیلات مهندسی داشته اند و این درحالی است که در قرون گذشته چندان در کشور ما به این مسئله توجه نشده بود.

وی افزود: در قرن‌های گذشته دنیا به سمت تکنولوژی پیشرفت و کشورهای اروپایی نیز به سرعت در این زمینه رشد یافته اند ولی به دلیل اینکه در ایران حکومت قاجار برپا بود از فناوری روز عقب ماندیم و همین مسئله سبب شکست های پی در پی و جدا شدن بخش‌هایی از ایران و خرد شدن آن شد و سپس دوران پهلوی شکل گرفت و به جایی رسیدیم که اکنون نیمی از آن سرزمین گذشته را نداریم.

رئیس شورای شهر تهران  با اشاره به اینکه مدرسه دارالفنون علیرغم تشکیل به تنهایی نتوانست به پیشرفت علمی و مهندسی در کشور برسد، گفت: همزمان با کودتای انگلیسی ۳اسفند رضاخان حکومت آن شکل گرفت و ۲۰ سال با استبداد برنامه‌هایش را پیش ببرد و سبب عقب ماندگی های کشور شد پس از آن محمد رضا شاه آمد و همه این موضوعات باعث عقب ماندن ایران شده است.

چمران با بیان اینکه در انقلاب اسلامی امام بزرگوار فرمودند ما می توانیم و رهبر عالی قدر هم بر همین مسئله توجه داشتند، گفت: با قدرت تمام موضوع پیشرفت علمی ایران مد نظر قرار گرفته و جهش های علمی همزمان با انقلاب اسلامی حاصل شد به طوری که در حال حاضر از جایگاه علمی ۵۰ در دوران قبل از انقلاب به ردیف‌های ۱۴ رسیدیم و در سرعت جهش علمی توانسته ایم نیز به جایگاه ۱۱  برسیم.

رئیس شورای شهر تهران با اشاره به اینکه این دستاوردها در شرایطی بود که در زمان تحریم به سر می‌بردیم و حتی برای گردآوری یک کتاب در دنیا باید کلی تلاش انجام می کردیم، گفت: در واقع بسیاری از کارها را از صفر خودمان شروع کردیم و به جایگاه علمی رسیدیم و امروز قدرت ما به واسطه علم و دانش ما است.

وی بیان داشت: زمانی‌که علم و دانش با مکتب توأمان شود جهش های علمی صورت می‌گیرد که امیدواریم ما هم بتوانیم راه مهندسین شهید را به خوبی پیش ببریم.

رئیس شورای شهر تهران یادآور شد: ما از قعر جدول علمی تقریبا  به صدر جدول رسیده‌ایم. این جایگاه‌ها در شرایط تحریم بدست آمده است اما  نباید به همین حد پیشرفت اکتفا کنیم؛ باید جایگاه مهندسی را ارتقا دهیم. نباید مهندس بیکار داشته باشیم.

چمران افزود: باید خود را به جایگاه علم و فناوری بیشتری برسانیم. ما در زمینه فناوری هسته‌ای پیشرفت کرده‌ایم. دشمن، دانشمندان هسته‌ای را ترور کرد تا مانع پیشرفت هسته‌ای ما شوند ولی این هدف آنها محقق نشد.

رئیس شورای شهر تهران ادامه داد: در حوزه فناوری نانو، مهندسی رباتیک، ساخت ابریارانه، هوافضا، علوم نظامی و موشکی در جایگاه بالایی هستیم. این جایگاه به خاطر باور «ما می توانیم» است‌. توان موشکی ایران دنیا را خیره کرده و به خاطر همین توان توانسته ایم در برابر دشمن مقاومت کنیم.

انتهای پیام

منبع: فارس

انتهای پیام/

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.