وزیر اقتصاد و دارایی گفت: کالاهایی اساسی رسوبی باید تا ۲۸ اسفند تعیین تکلیف شوند، در غیر این صورت در اوایل فروردین ماه قطعاً فرایند معدوم شدن به سرعت رخ می‌دهد.

خاندوزی: کالاهای اساسی که از سال ۹۲ انبار شده‌اند باید تعیین تکلیف شوند

به گزارش قدس آنلاین، سید احسان خاندوزی وزیر اقتصاد و دارایی  امروز در بندر امام خمینی(ره) اظهار کرد: با توجه به ماه‌های پایانی سال کارهای گمرکی و تجاری حجم بالایی را تجربه می‌کند یکی از نگرانی‌های که پیش از این وجود داشت و ما باید از طرف دولت آن را مرتفع می‌کردیم این است که رسوب و ماندگاری کالاها به حداقل کاهش پیدا کند.

وی افزود: بندر امام خمینی(ره) بزرگترین مبداء واردات کالای اساسی کشور به ویژه غلات است که به تنهایی سهم زیادی از واردات کالاهای اساسی و غلات کشور در بندر امام خمینی(ره) انجام می‌شود.

خاندوزی بیان کرد: متاسفانه به جهت ناکارآمدی‌هایی در ماه‌های قبل حجم رسوب و ماندگاری بالایی در بندر وجود داشت و هدف از بازدید امروز این بود که خود بزرگوارانی که مسئولیت بندر، گمرک و اموال تملیکی را بر عهده دارند توضیحات کافی را بدهند تا بتوانیم از منظر دولت این دغدغه را رفع کنیم.

وی افزود: گزارشی که ارائه دادند حاکی از این است که نسبت به ماه‌های گذشته تلاش خوبی صورت گرفته و علیرغم اینکه ۲۸ درصد ورودی کالای اساسی به بندر امام خمینی(ره) افزایش پیدا کرده است اما نسبت به سال قبل ماندگاری و رسوب کالا نه تنها افزایش پیدا نکرده بلکه ۲۲ درصد کاهش نیز داشته است.

وزیر اقتصاد و دارایی بیان کرد: بنابراین از این جهت یک قدم به پیش حساب می‌شود، اما همچنان ۲ میلیون و ۱۰۰ هزار تُن کالاهای اساسی در بندر امام خمینی(ره) تعیین تکلیف نشده باقیمانده مانده، به اضافه کشتی هایی که در لنگرگاه منتظر تخلیه کالاهای اساسی هستند.

خاندوزی با بیان اینکه نحوه مدیریت کالاهای اساسی در شرکت های وابسته به دولت قابل قبول نیست اضافه کرد: به هر حال از منظره دولت قابل قبول نیست این میزان از ماندگاری به ویژه که بخش زیادی از کالاهای اساسی از طریق شرکت بازرگانی دولتی و شرکت‌های وابسته به خود دستگاه‌های دولتی انجام می‌شود، بنابراین هزینه تاخیر و ماندگاری و دموراژ و غیره به بودجه عمومی تحمیل شود و کشور که از این جهت قابل پذیرش نبود.

وی در پایان گفت: دستورات لازم در خصوص دو دسته کالایی که حجم زیادی از انبارها را اشغال کرده بود، یکی مسئله ذرت و دیگری مسئله برنج که از ابتدا استاندارد گواهی بهداشتی آن را رد کرده بود، تا ۲۸ اسفند ماه باید تعیین تکلیف شود در غیر این صورت در اوایل فروردین ماه قطعاً فرایند معدوم شدن به سرعت رخ می‌دهد تا از این به بعد مسئله انبار شدن کالاهای اساسی و به ویژه آن‌هایی که دوران طولانی را طی کردند بخصوص برخی کالاها که از سال ۹۲ انبار شده‌اند تعیین تکلیف شوند تا انشاالله تا فروردین‌ماه خاتمه یافته تلقی شود.

منبع: فارس

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.