یک سوراخ و دو نیش ؟

اگر از همین لحظه و جنگ در اوکراین فلش بک بزنید و به چهل و سه سال پیش برگردید ، با صحنه حمله روس ها در پوشش اتحاد جماهیر شوروی به افغانستان بر میخورید. 

مداخله آمریکا و هم‌پیمانانش در افغانستان عامل حمله ارتش شوروی به این کشور شد ، چیزی که اکنون بعد از ۴۳ سال در اوکراین نیز شاهد آنیم ، تحریک آمریکا و ناتو و بازی گامبی شاه با مهره اوکراین موجب حمله روسیه به خاک این کشور شده است.

 ارتش سرخ اتحاد جماهیر شوروی در ۲۴ دسامبر ۱۹۷۹ با فرمان «لئونید برژنف»، رهبر وقت این کشور به افغانستان حمله کرد  و ۹ سال به اشغالگری و درگیری با نیروهای این کشور ادامه داد. «میخائیل گورباچف»، آخرین رهبر شوروی اما با مشاهده شکست‌های پی‌درپی ارتش سرخ در برابر نیروهایی که به موشک‌های ضدتانک آمریکایی مسلح بودند و دست برتر را در جنگ‌های چریکی در برابر نیروهای شوروی در اختیار داشتند، تصمیم به خروج از افغانستان گرفت. درنهایت، عقب‌نشینی ارتش سرخ در ۱۵ می ۱۹۸۸ آغاز و در ۱۵ فوریه ۱۹۸۹، به اتمام رسید.

 پس از حمله شوروی به افغانستان ، سرویس اطلاعاتی «ام.آی ۶» انگلیس و سازمان سیا با کمک مالی فراوان عربستان، سیلی از پول و سلاح به افغانستان به راه انداختند ، ترکیب این تسلیحات ارسالی به همراه الم کردن ایدئولوژی اسلامی و نیروهای چریک افغان که شوروی ها را کافر و لا دین میشناختند موجب مقاومت افغان ها و فرسایشی شدن جنگ برای شوروی شد  ، همانند آنچه که امروز میبینید و غربی ها فوج فوج سلاح به اوکراین ارسال میکنند ، در حال زمینه سازی تحریم هایی کمر شکن علیه روسیه هستند و احتمالا به زودی یک گروه شبهه چریک های افغان با رنگ و لعاب اروپایی با ایدئولوژی جدید علیه روس ها این بار در اوکراین الم خواهند کرد 

از جمله عواملی که برای فروپاشی اتحاد جماهیر شوروی عنوان می‌شود، جنگ طولانی مدت و در عمل گرفتاری ۹ ساله در افغانستان است. جنگ افغانستان صرف نظر از موضع گیری‌های منفی بین‌المللی سبب تحمیل هزینه‌های هنگفت به ویژه در مسائل نظامی گردید که باعث ضعف بیش از پیش اقتصاد شوروی، گسترش نظرات منفی در داخل شوروی به دلیل ادامه جنگ و تلفات جانی، اعمال تحریم‌های بین‌المللی و دیگر موارد شد و فروپاشی آن کشور را تسریع بخشید ..

آیا تاریخ دوباره تکرار شده ؟ 
آیا غرب میخواهد پیش از پرداختن به چین با انداختن روس ها در تله ، خیال خود را از تهدید سوم راحت کند ؟ 
آیا پوتین اشتباه شوروی را تکرار کرد ؟ 

زمان مشخص خواهد کرد ...

منبع: میلیتاری نیوز

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.